Tankar på att flytta utomlands. behöver tips

20 jan. 2014 19:40
Visningar: 975
Hej! Som rubriken lyder så vill jag gärna ha tips.
Jag vill flytta utomlands men är ganska rädd då jag kommer åka helt ensam. Undrar om någon har tips att komma med eller är inne på samma tankar? :) Är en 22 årig tjej som älskar Sverige men ser inte mig bo kvar här i framtiden. Vill hitta något som kanske passar mig och känner att nu har jag chansen.
20 jan. 2014 20:14
Hej.
Jag åkte själv till Buenos Aires för tre år sedan för att bo där under tre månaders tid, visserligen inte samma som att flytta permanent men kan förstå dig till en viss del. Och det jag kan säga är: ÅK! Åk själv, du kommer att träffa grymt sköna människor och det är hur kul som helst att lära känna locals. Framför allt växer man otroligt mycket som individ. Jag skulle rekommendera dig att skaffa ett couchsurfingkonto och via det kontakta människor som bor i den stad som du vill åka till. Jag gjorde det och fick då bo gratis hos en argentinare två veckor, sen kunde jag hyra en lägenhet riktigt billigt genom en vän till honom och fick vänner för livet på köpet! Annars kan du bara maila personer allmänt om jobb, bästa stadsdelen att bo i och så vidare… Sen är det väl rätt många svenskar som är i Spanien så tror säkert att du kan hitta grupper via Internet, typ "svenskar i Barcelona" (har en vän som bor på Malta och vet att det finns en öppen facebookgrupp som heter maltasvenskar, för att komma med ett exempel) om det nu skulle vara dit du åker… :)

Lycka till och ta chansen och åk - kommer vara det roligaste du gör!!
26 juni 2014 16:04
Hejsan, nu var det ett tag sedan du skrev men svarar dig ändå.
Jag var själv i din sists när jag var yngre och jag kan bara säga en sak, åk. Du kommer att ångra dig om du aldrig provar!
Du kommer att växa som person och få så mycker erfarenhet i livet. Att våga pröva sina vingar som ung anser jag är något alla borde göra. Man lever en gång och bör passa på at uppleva och lära sig så mycket det går.
Speciellt nu när du är ung och inte är bunden till något/någon.
Jag är själv 24 år och har nu bott i utlandet i 4 år redan,på egen hand sedan start och det är de bästa jag någonsin har gjort. All erfarenhet, alla utmaningar bra som dåliga har gett mig livs erfarenhet till den grad att jag aldrig någonsin kommer att tveka på mig själv som person igen. I live and I learn.
Som jag ser det, ibland är det bra med miljöombyte för man lär sig uppskatta och se saker från ett annat perspektiv. Man skulle kunna säga att man blir mer levande när utmanar sina sinnen. Det är en av anledningarna varför jag gillar att resa och prova på nya saker.

Säger bara en sak, njut av varje sekund och lev livet, pröva dig fram och se var dina vingar bär :)
Av Evhe
6 juli 2014 22:45
Hej!
Ta chansen. Själv flyttar jag till Gran canaria i höst och jobbar. Skulle de va något för dig så kan du ju skriva till mig :)