Taman Negara

Av Myran10
9 okt. 2013 20:20
Visningar: 1688
Vi har tänkt att besöka Taman Negara. Kommer att åka från Langkawi till nationalparken och sen vidare därifrån ner till KL. Vill gärna ha tips på boende och hur vi tar oss dit/vidare till KL. Hur många dagar/nätter är lagom att stanna? Vi har ungefär en vecka till förfogande men vill vara minst 2 dagar i KL innan vi flyger hem igen. Vii har också funderat på att ev. besöka Cameron Highlands. Någon som varit där och har lite tips?
Av My53
10 okt. 2013 17:51
Detta hoppas jag att du får svar på för vi funderar också på att åka dit. Vilken månad ska du dit. Funderar lite på hur det är med regn. My
Av Myran10
10 okt. 2013 22:47
I början på januari hade vi tänkt. Det ligger lite mer österut så det är kanske inte bästa säsongen att åka dit men jag har bekanta som varit där i nov- dec och tyckte det var ok. Det skulle vara bra att höra från fler som varit där vad man har för erfarenheter. Vi har våra barn med oss, 9 & 11 så några längre vandringar är inte aktuellt för oss, däremot har vi tänkt gå canopy walken och nån nattvandring.

Hör gärna av dig om du hittar bra information!
Av Fresar
22 okt. 2013 12:43
Hej, jag var i Malaysia under en månad förra året. Då besökte vi b.la. Taman Negara. Jag gillade verkligen Malaysia och vi var på många helt fantastiska ställen. Tyvärr var Taman Negara det enda stället vi kände var misslyckat.

Vi hade inte bokat något boende i förväg utan åkte bara dit. Boendet löste sig utan problem på plats, vi fick en liten lägenhet (för ca 100 kr/ natt) precis intill floden där vår taxi släppte av oss. Första kvällen åkte vi på nattsafari. Man satt på flaket på en pick-up och åkte ut i palmplantagen för att förhoppningsvis stöta på några häftiga djur och ormar. Vi såg två dussin kor och en leopardcat (såg ut som en mini leopard). Dag 2 vandrade vi upp till Canopy Walken och gick den, tyvärr var vissa delar stängda (vilket man inte fick någon info om innan, det var även lång väntetid, 1-1,5 h innan det var våran tur). Canopy Walken i sig var ganska häftig men vi såg inte ett enda djur. Varken apor eller något annat uppe i trädkronorna.

Helhetsintrycket jag har av Taman Negara var att för att man ska få ut nånting av vistelsen så ska man nog spendera ganska många dagar här så att man kan bege sig ut på en flerdagars tur in i djungeln med guide. Annars är nog risken att det blir som för oss, att man inte kommer tillräckligt långt in i djungeln för att verkligen stöta på några djur. Att bara vandra omkring på de byggda vandringslederna får man tyvärr inte ut något av enligt min mening.

Taman Negara ligger dessutom väldigt avlägset och man får räkna med att det tar lång tid att ta sig därifrån. Som vi upptäckte går det inga minibussar därifrån utan vi fick åka lokalbussar. De var ofta väldigt försenade eller avgick långt innan utsatta tider vilket resulterade i att det tog två dygn att ta sig från Taman Negara till Tioman Island..Så kolla även upp transport noga i förväg alternativt boka en Taxi.

Har ni fler frågor så svarar jag gärna.
Av Myran10
22 okt. 2013 21:34
Tack Fresar för mycket information! Det känns nog som om vi hoppar Taman Negara denna gång. Verkar bli väl mycket transport för lite. Har du några andra bra tips i Malaysia. Vi kommer att ha varit i Thailand tre veckor innan och där blir det mycket sol och bad så vi vill göra något annat. Helst vill vi ut i "djungeln" och se lite djur och natur. Jag har lite svårt att få grepp om Malaysia, östkusten har vi fått många tips om ( dock ej säsong i januari :() men västkusten och inlandet vet jag mindre om. Har funderat på Cameron Highlands och Genting Highlands... där verkar det finnas en del trekking och lite äventyrsaktiviteter. Som sagt tips mottages tacksamt!
24 okt. 2013 22:49
Vi besökte Taman negara i mars i år och då var det väldigt lite folk där. vi var t.ex helt ensama på canopy walken och träffade nästan ingen ute i skogen.

Vi vandrade utan guide hela tiden och tog de längre stigarna vilket krävs om man vill uppleva den riktiga regnskogen. De kortare stigarna som kanske tar 40 minuter att gå är som träbryggor hela vägen.

Jag kan dessutom tipsa om att bo i något av de skjul som finns utplacerade med olika avstånd från parkens headquarter. De har ofta plats för 8 personer och en natt kostar 5 RM/person. Det vi övernattade i tog 3 timmar att vandra till och det var en riktigt häftig upplevelse att vara helt ensamma mitt ute i regnskogen och spana efter djur i mörkret. Vi såg tapir, hjortar, varaner, ormar, tarantellor och makaker.

http://www.reseguiden.se/forum/bilder/464438
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/464437

Vi var inte så imponerade av den mängd djur vi såg men då kom vi precis från borneo där vi såg 4 sorters apor redan första timmen i bako national park vilket inte går att jämföra med Taman Negara.
Men skogen i Taman negara är väldigt fin och då det är världens äldsta regnskog tycker jag absolut det är värt ett besök. Vi stannade tre dagar där och vilket vi tyckte var tillräckligt.

Vi bodde på det här boendet.
http://www.agoda.com/asia/malaysia/jerantut/trv_lodge.html
Låg standard, men billigt och mycket trevlig personal. De hade också mycket god och billig mat.
Av Myran10
30 okt. 2013 17:36
Det låter ganska kul att övernatta ute i regnskogen! Jag ska kolla upp detta lite mer, kanske finns det ngn hydda som ej ligger så lång vandring bort! Vad behöver man med sig? Blir det kallt/ rått nattetid så man behöver sovsäck?
30 okt. 2013 20:33
Det finns ett jättenära, men dit går alla nattsafari-grupper så kan vara lite tråkigt. Har för mig att man inte fick övernatta där heller. Men vill man inte vandra flera timmar kan man ta en båt upp längs floden och bara göra en kort promenad till de skjulen som ligger längre in i skogen. Så bestämmer man en tid med båtföraren när man vill bli hämtad nästa dag, kostar inte mycket alls.

Vi tog ingen sovsäck. Det vat ett STORT misstag, blev superkallt + att man var svettig sen vandringen vilket gjorde allt värre. Man kan hyra sovsäck och liggunderlag från parkens högkvarter, kostade 10 kr/natt har jag för mig. Detta var dock i mars så kanske inte blir lika kallt när ni åker.

Vi hade inte med oss mycket alls, ett par liter vatten per person och lite mat. Sen bör man ha en riktigt bra ficklampa som man kan spana med.