Tågluff Juli

Av Waasper
5 apr. 2018 15:10
Visningar: 110
Tja

Kommer åka på en tågluff i Juli som går nått i stil med
Danmark -Tyskland - Tjeckien - Österike- Tyskland-Italien

Kommer resa själv men är det någon som vill mötas upp under resans gång så vore det kul. Kommer spendera rätt mycket tid i Italien de sista veckorna

Har folk tips kan ni få dela dem med har aldrig tågluffat förut :)
Av Jyebon
6 apr. 2018 13:52
Hej,
Vi tågluffade förra sommaren och spenderade största delen i Italien.
Rekommenderar varmt "klacken" för riktigt vackra stränder men 0 turister och nästan ingen pratar engelska. Wifi var en bristvara!
Tågen är det varierande kvalité på och ju sydligare man kommer i Italien desto mer av ett u-land känns det som.

Vi täckte Rom, Venedig, Neapel, Lecce och några till.. Sedan åkte vi till Frankrike - Tyskland - Danmark - hem.

En dyr läxa jag lärde mig var att det nog är bättre att betala med kort än att ta ut på pengar på "Xchange" eller vad det nu hette. De tog 20% + en grundavgift på 25 euro..
Reser man i juli kan man råka ut för att tåget stannar och blir fast flera h utan AC (det råkade vi ut mer än en gång).

Du får gärna fråga om det är något specifikt du undrar. Lycka till!
Av Waasper
9 apr. 2018 15:04
Citerat från Jyebon:
Hej,
Vi tågluffade förra sommaren och spenderade största delen i Italien.
Rekommenderar varmt "klacken" för riktigt vackra stränder men 0 turister och nästan ingen pratar engelska. Wifi var en bristvara!
Tågen är det varierande kvalité på och ju sydligare man kommer i Italien desto mer av ett u-land känns det som.

Vi täckte Rom, Venedig, Neapel, Lecce och några till.. Sedan åkte vi till Frankrike - Tyskland - Danmark - hem.

En dyr läxa jag lärde mig var att det nog är bättre att betala med kort än att ta ut på pengar på "Xchange" eller vad det nu hette. De tog 20% + en grundavgift på 25 euro..
Reser man i juli kan man råka ut för att tåget stannar och blir fast flera h utan AC (det råkade vi ut mer än en gång).

Du får gärna fråga om det är något specifikt du undrar. Lycka till!
Hej
Tack för alla bra tips, kommer nog dock vara i NordItalien bara. Antar man får ta det lite som det kommer med tågresorna. Har ändå hört att Italien ska vara ett rätt bra land resa med tåg i då det är rätt enkelt. Sen kan det ju vara förseningar och dåliga tåg. Hur många dagar behöver man i snitt i en stad skulle du säga?
Bra info med pengarna där också kommer nog försöka betala med kort så mycket det går.