Stränder i Alanya =)

15 juni 2007 22:27
Visningar: 8686
Hej hallå!
Jag är en av de lyckliga som åker till Turkiet nu i sommar! Tänkte bara höra om det är någon som kan ge betyg eller liknande på Alanya två stränder man kan läsa om. Jag är mest nyfiken på den sk. Östra stranden eller Begonville som jag läst att den heter. Där har vi bokat hotell...men ser nu i efterhand att den andra Cleopatra stranden verkar vara bättre? Iallafall om ja ska tolka vad resebyråerna skriver.....

Men jag tänkte att det kanske finns någon snäll människa som varit där som kan beskriva skillnaderna för mig OCH om det finns något som man absolut inte får missa när man är där nere!

tacksam för alla svar =)

/ Sara
16 juni 2007 00:36 (redigerad)
Hej
När åker du?
Jag åker på onsdag två veckor. Har fått samma uppfattning som du; Kleoptra är det som gäller. Vi har bokat öster om den där vad det nu är, nån pir eller kaj eller nåt sånt. Men det är väl på gångavstånd, allt?

Har hört att det är billigt att shoppa och god mat. Vad mer behöver man? ;)

PS vet nu att det inte är en pir/kaj utan en stor jävla klump till halvö! Men det går tätt med lokalbussar mellan och kostar bara en lira ( ca 5 kr)
16 juni 2007 15:33
Citerat från aquaholic:
Hej
När åker du?
Jag åker på onsdag två veckor. Har fått samma uppfattning som du; Kleoptra är det som gäller. Vi har bokat öster om den där vad det nu är, nån pir eller kaj eller nåt sånt. Men det är väl på gångavstånd, allt?

Har hört att det är billigt att shoppa och god mat. Vad mer behöver man? ;)
Hej!

Vi åker 8 juli, så nedräkningen har börjat!
Ja vi bor också på östra sidan vad jag förstår men det verkar se fint ut där med har jag läst mig till!
Hoppas att ni får det bra på era veckor där nere....du får avlägga en rapport om stränderna när ni kommer hem! Har ni gjort någon vaccination?

hehe nej precis Shopping, mat och en god paraply-drink är det enda man behöver! Hörde dock av någon kompis att man skulle se upp för isbitar i drinkar om man vill undvika att få ont i magen =)
16 juni 2007 23:25
Jamen då hinner jag precis komma hem innan du åker! :)vilken tur du har då! Färskaste nyheterna blir det alltså!
Ja, "allt vatten" ska man nog undvika, inte bara i isbitarna. Jag brukar till och med borsta tänderna med flaskvatten. *mesig*
Av Dino6
17 juni 2007 22:05
Lyckliga ni som ska till Turkiet,jag var där -99 -03 första gången bodde jag vid östra stranden den andra gången bodde jag vid cleopatra stranden.Jag tyckte personligen inte att någon av stränderna är speciellt märlvärdiga men det är väl för att jag har sett så många finare i Grekland...men den östra var där jag badade mer långgrund och inga vågor,däremot så var det en hel del vågor och inte så långgrunt vid cleopatrastranden.Så det beror på vad du föredrar men jag tror nog du blir nöjd med vilken du än badar vid.

Du får inte missa cleopatra borgen,jag gick dit båda gångerna jag var där,ta en taxi upp till toppen se dej omkring och njut av utsikten över medelhavet ta sen en långpromenad ner igen det är väldigt mysigt att gå där och titta i alla små stånd och butiker.När jag var där så fanns en liten restaurang med stampat jordgolv som hade utsikt över havet men köp ingen mat där den var inget vidare då vi var där iaf. Blir ni hungriga så finns en bättre resataurang längre ner närmare centrum jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men den har också en underbar utsikt över havet och mycket god mat.

Ha en trevlig resa!
24 juni 2007 14:16
Citerat från aquaholic:
Hej
När åker du?
Jag åker på onsdag två veckor. Har fått samma uppfattning som du; Kleoptra är det som gäller. Vi har bokat öster om den där vad det nu är, nån pir eller kaj eller nåt sånt. Men det är väl på gångavstånd, allt?

Har hört att det är billigt att shoppa och god mat. Vad mer behöver man? ;)
kommer precis därifrån BADA INTE PÅ ÖSTRA STRANDEN DET FLYTER BAJSKORVAR DÄR . DÄREMOT KLEOPATERA STRANDEN.. SAMT KÖR EJ MOT rött DET ÄR 1000 KR I BÖTER NU MUTADE JAG 1 POLIS FÖR 40 EURO .annars bra där dyrt bara hörde att dom skulle höja mer till turistsäsongen . skulle bli 50 grader nästa vecka sa dom varma vindar från Afrika.. ha det så skönt....
24 juni 2007 23:38
hej,
va i alanya förra året. bodde på den östra stranden vilket var toppen. östra stranden är bra om du ska bada, men vill du mer "hänga" så är det cleopatra som gäller. hoppas du får kul
Av Pia1964
25 juni 2007 11:18
Hej! Har varit i Alanya fem ggr, och jag föredrar Cleopatrastranden trots att vågorna ofta är höga där ( så höga att solglasögonen åkte iväg en gång och aldrig hittades , men den är renare än östra stranden. Man har visserlligen börjat sköta om den östra stranden bättre, eftersom där vuxit upp en hel massa nya hotell de senaste åren. Hoppas du får en skön resa, värmen är ju garanterad!
Av Savanna
25 juni 2007 19:08
Hej
När vi var där för ett par år sedan tyckte jag att den västra stranden var mycket renare, finare vatten. Det är inte så långt att gå emellan stränderna.
HA det bra
Savanna
5 juli 2007 12:38
Citerat från zerooscar:
Citerat från aquaholic:
Hej
När åker du?
Jag åker på onsdag två veckor. Har fått samma uppfattning som du; Kleoptra är det som gäller. Vi har bokat öster om den där vad det nu är, nån pir eller kaj eller nåt sånt. Men det är väl på gångavstånd, allt?

Har hört att det är billigt att shoppa och god mat. Vad mer behöver man? ;)
kommer precis därifrån BADA INTE PÅ ÖSTRA STRANDEN DET FLYTER BAJSKORVAR DÄR . DÄREMOT KLEOPATERA STRANDEN.. SAMT KÖR EJ MOT rött DET ÄR 1000 KR I BÖTER NU MUTADE JAG 1 POLIS FÖR 40 EURO .annars bra där dyrt bara hörde att dom skulle höja mer till turistsäsongen . skulle bli 50 grader nästa vecka sa dom varma vindar från Afrika.. ha det så skönt....
Kom hem i natt, 12 timmar försenad! Visst var det över 50 grader! *puh* vår air condition funkade inte heller så vi hade ännu varmare på rummet. Kleostranden var jag aldrig till och knappt östra heller. Visst var det smutsigt i vattnet stundtals men vi var mest vid poolen. Dottern kärade ner sig i en hotellanställd och ville inte lämna hotellområdet..:/
Men har haft det jättebra om man bortser från alla sliskiga typer som ska kladda och tafsa på en hela tiden.