Söker lite information till (ev) framtida resa (inte i år alltså)

7 maj 2023 18:03
Visningar: 157
Hej allihopa.

Jag klev egentligen bara in här för att ställa lite frågor för att försöka ta reda på om min dröm är realiserbar eller inte. Detta helt förutsättningslöst då jag aldrig i mitt liv har varit utanför EU. Har aldrig flugit heller, ironiskt nog).

Men för att ta det från början: Jag har sett många klipp på den kända plattformen med resereportage från Japan och började kika lite mer. Hade aldrig hört talas om kapsel hotell men det verkade vara en trevlig form av boende. Och annorlunda. Så jag började försöka ta reda på om man kunde boka en resa "utanför ordinarie program". Men ingen researrangör verkade intresserad... Så nu frågar jag er om råd och tankar.

Jag har alltså blivit sugen att åka till Japan. Till Osaka. Hotell har jag som sagt hittat (länk: https://en.first-cabin.jp/hotels/nishiumeda/ ). Kikade lite hastigt på 8 dagar i Juli och fick ett pris på omkring 4K. För hotellet. Resan dit kostar ju också. Runt 14K enligt Finnair. Och den tar 13 timmar... Hoppsan! Har som sagt inga flygtimmar i bagaget... Och sedan behöver man ju pengar själv också... Men hur mycket? Har inte något egentligt begrepp om hur bra valutan står sig men tydligen är 1 SEK ca 13 JPY. Men tydligen är Japan "både dyrt och billigt" att semestra i.

Sist men inte minst ska jag tillågga att jag hört att Japan är ett mycket säkert land att resa till men sedan såg jag denna vide (Länk: https://youtu.be/NeZUOFKOUeI ) och ändrade uppfattning. OK, det här gällde ju Tokyo men vem säger att det inte finns otrevliga "scams" i Dotombori District också?

Så vad säger ni om denna tanke? Skulle det vara möjigt för en enkel arbetare att för vettiga pengar åka till Japan någon vecka i Juli och vad ska jag i så fall tänka på? Förstår att frågan verkar oprecis men inget är bestämt.

Av Hawaii
7 maj 2023 18:46
Jag har besökt Japan många gånger, och kom just hem från Japan för en dryg månad sedan. Jag upplevde priserna i princip i nivå med Sverige, d.v.s. lägre än vad de var innan Covid. Och Japan är garanterat ett av de säkraste länder du kan besöka - oavsett Youtube videon!
Av Stieri
7 maj 2023 19:08 (redigerad)
Jag har bara varit dit en gång, uppfattade inte prisnivån särskild hög, vissa saker var billigare där än här hemma, men är det någon särskild anledning bortsett från kapselhotellen att åka till Osaka, kanske bortsett från Osaka borgen så är väl inte staden så spännande, den bygdes upp i stort sett från schratch efter andra världskriget, hellre Kyoto och naturligtvis Tokyo är ett enligt mej ett bättre alternativ. Se bara till att du kommer dit, Japan står högt på de flestas reselista.
7 maj 2023 21:19
Nja, ärligt talat så valde jag platsen lite på måfå. Lite enligt måttot: Alla verkar åka till Tokyo så jag åker inte dit. Jag är gärna lite motvals...

Tripadvisor listar en del aktiviteter som ser trevliga ut. Om jag kommer dit så lär jag dock hoppa över Universal Studios då det tydligen är timslånga köer till allt där...