Snälla hjälp oss att planera vår miniroadtrip i Kalifornien i september

Av Piiia
24 maj 2017 20:07
Visningar: 868
Hej!
Jag vore sååå tacksam om ni kunde hjälpa mig med att få till en lagom roadtrip då jag och min äldsta, närmaste vän äntligen skall få till en resa tillsammans till Kalifornien. Ingen av oss har varit där tidigare.
Vi flyger till och från San Francisco och stannar i 14 nätter. Dag 1 landar vi 16 lokal tid och dag 16 flyger vi hem 20 på kvällen.

Jag är fullt öppen för ändring av tidsdisponering på olika ställen, alternativt ändring av platser att besöka, men har skrivit ner lite önskemål och tankar här nedan som jag gärna får bekräftade eller justerade. Jag tycker det är svårt att bara med karta se smartaste rutten för det handlar också om försöka undvika att det t.ex. blir bara städer en vecka och sedan bara natur och öken en andra vecka, så vi vill gärna ha det varierat. Eftersom vi inte varit där någon av oss, så är det också svårt att avgöra om vi vill lägga tid t.ex i LA eller hellre i San Francisco. Vi är inte mycket för en massa sevärdigheter och "måsten" i sig, utan vill njuta av tillvaron och atmosfären i såväl städer, som natur. Vi har heller inget behov av att ligga på en strand i flera dagar. Vi har inget behov av klubb- eller nattliv, men gärna god mat och vackra platser och mysigt folkliv. Vi vill helst inte köra bil mer än 3-4 timmar per dag då vi är på väg, men kan givetvis köra längre om det är någon "transportsträcka" som man bara vill köra på för att där inte är så mycket att stanna och uppleva. Efter att ha googlat lite är det denna grovskiss som finns idag, som sagt byt gärna ut till bättre stop eller ändra rutt:
DAG
1) Landar SF Airport 16, hyra bil och köra till Montrerey för övernattning
2) Köra vidare ner längs kusten och stanna i Santa Barbara för övernattning
3) Köra vidare till LA för två nätter
4) LA
5) Köra till San Diego en övernattning
6) San Diego
7) Death Valley på väg (?) till Grand Canyon där vi sedan vill övernatta på coolt ställe (vi vill kunna flyga helikopter, se underbar soluppgång kanske annan aktivitet, bo bra). Vi förstår inte vilken del av Grand Canyon man helst vill åka till? Verkar finnas två olika delar?
8) Grand Canyon på dagen och sedan köra till Las Vegas på kvällen för två övernattningar
9) Las Vegas (kanske skall nämna att jag spelar poker, så därför vi önskar två kvällar här så man kan spela lite på skoj. Finns någon speciell show man bör se här också, så tipsa gärna!)
10) Köra vidare till Yosomite nationalpark (behövs övernattning någonstans på vägen vidare till SF - i så fall var?)
11) ? Sedan till San Franscisco för två övernattningar
12) San Franscisco
13) San Franscisco
Verkar som att vi får en dag över (dag 14) att använda någonstans längs vägen.

EXTRA TANKAR/ÖNSKEMÅL: Är det värt att sticka över gränsen till Mexico när man är i San Diego? Övernatta där eller göra dagstud isf? Var finns de jättestora kända träden? Är det i Yosomite? Hur är det med Phoenix, något att se? Var finns alla ghost towns? Hittar vi de längs vägen? Var ligger route 66 kommer vi köra den? Är det värt att sticka till Nappa Valley? Övernatta eller ta dagstur från SF i så fall? Hur är det med säkerhet på vägarna nu i Kalifornien, rån etc?

Tacksam ju fler som kan responera och ha tankar och hjälpa till med denna drömresa. Synd vi inte har 3 veckor att spela med, men hoppas få ihop en fantastisk resa i alla fall. Behöver dock hjälp då jag känner att vi kanske missar många godbitar eller inte tar smartaste vägarna/stoppen längs vägen.

TACK
Av Danielf
25 maj 2017 08:18
Hej!

Jag och min sambo samt ett annat par gjorde denna rutt för två år sedan. Vi åkte motsatt håll, men skippade San Diego. Vår uppfattning var att SF var den bästa staden, så där hade jag lagt mest krut. Finns mycket roligt att se och uppleva utan att man behöver boka upp sig på något. Ett tips där är att hyra en cykel och cykla över Golden Gate-bron!

LA var lite av ett frågetecken för oss. Det är en så stor stad vilket gör att det är svårt att gå mellan ställena, så där måste man verkligen veta vad man ska göra samt hur man tar sig dit. Vi besökte två nöjesfält runt LA - Six Flags och Universal Stuidos och det rekommenderar jag starkt. Om ni besöker något av dessa ställen så köp ett priority pass vilket ger dig köföreträde. Dyrt, men du vill inte kasta bort tid i att köa när du väl är där!

Vegas upplevde vi att det räcker med två-tre nätter. Rolig stad, men vi blev mätta ganska fort. Vi bodde på ett hotell som heter Luxor som är byggd som en pyramid vilket var en upplevelse i sig.

På resan mellan Yosemite och SF stannade vi i en lite stad som heter Modesto. Ligger ungefär halvvägs emellan vilket gjorde att resan mellan destinationerna inte blev så matig.

Slutligen vill jag rekommendera att ni hyr en bekväm bil med inbyggd gps. Vi ångrar oss inte då det var MÅNGA mil i bilen.

PS. Glöm inte att shoppa på något utav alla outlets!
Av Marulk
25 maj 2017 09:11
Härligt med reseplanering 🤗. Börja med att investera i en karta. Det blir mer översiktligt att se hela tänkta rutten än försöka sig på tex Google maps. När ni väl tänkt ut rutten kan ni pricka in på Google för att få ett hum om avstånd. Ska försöka mig på lite tips då vi rest en del i västra USA. Finns några album här på RG som kanske ger lite inspiration. Du skriver inte när (årstid) ni planerar resa. Det är lite avhängt er rutt. Fortfarande vinterstängda vägar i tex Yosemite
- stora träd: förmodar du menar Seqouia. Dessa växer i sierra Nevada bergen o då främst Yosemite och Seqouia NP. Söder o norr om SF finns även state parks med Redwood träd. Dessa är iofs inte lika gigantiska som 'kusinen' Seqouia men tro mig de är häftiga. Redwood växer utmed kusten.
- SF: i vårt tycke en ljuvlig stad som erbjuder så mycket att se o uppleva. Boende är dock dyrt. Senaste besök hyrde vi lgh via homeaway vilket blir billigare om man vill stanna flera nätter.
- GC: tips på boende är Tusayan alldeles utanför 'grinden' till NP vid south rim. 10-15min för att uppleva soluppgång. Vill minnas att jag här såg en helikopterpark.
-Route 66: kör ni från LA i riktning mot GC finns avstickare på R66 eftersom den går prarallellt. Vägen är bitvis i dåligt skick men det är en häftig väg. Ta god tid på er, branta stup o kurvigt utan vägräcke.
- LV: kolla här på forum. Många som varit där. Finns två gigantiska shoppingcenter norr o söder
- DV: häftigare natur är svår att hitta. Glöm INTE vatten till er o bilen. Lagom stop efter DV är lilla staden Mammoth Lakes. En skidort på 2500möh. Här finns vackra dagstur leder o ni får en försmak på Yosemite
- Yosemite : boende är svårt o dyrt, kör ni tidigt från ML hinner ni igenom o se en hel del för att sedan ta övernattning utanför i tex Sonora, Jamestown eller söderut Mariposa
- Mexico: skulle jag inte rekommendera. Långa köer vid gränsövergång o ruskigt hög brottslighet. Osäker på om ens hyrbilfirmorna godkänner överfart utan särskilda försäkringar
Go tur!
25 maj 2017 11:09
Som vanligt är det svårt att prioritera och det är bara ni som ska resa som kan bestämma hur ni vill att upplevelsen ska vara:1. Men nu har vi sett det mest häftiga men huga vad vi fick köra. Eller 2: Män vad härligt det var att se mellersta/södra Kalifornien med 4 nätter i SF, 3 dagar längs HW1, 2 nätter i LA, 2 nätter i SD, 2 nätter runt Sequoia NP, upp till Yosemite 2 nätter, oj nu tog dagarna slut så tillbaka till SF å flyget hem.
Vilket av alternativen du än väljer så finns 2 anledningar att börja med några nätter i SF: aklimatisering då det skiljer 9 timmar och du slipper släpa på packningen innan du ska flyga hem om du inte kan lämna den på boendet.
Så välj själv skippa Vegas å GC och upplev mer av Californien med betydligt mindre bilkörning fast du kommer ändå säkert upp i 200 mil eller är det sista chansen för dig att resa till USA så måste du naturligtvis se Grand Canion........
Kommer du att kunna resa dit igen så flyger du till Las Vegas eller Salt Lake City och tar Grand Canyon på nästa resa.
Bestäm vilken av resorna du vill ha så ska jag komma med mera tips.
25 maj 2017 11:54 (redigerad)
Hej! Tack för en väldigt välformulerad trådstart med mycket bra och värdefull information om era preferenser.

Det låter verkligen roligt att du och din vän ska bege er ut på de vackra kaliforniska vägarna tillsammans.

Jag förstår att ni gärna vill hinna se så mycket som möjligt, men det känns som om den planering ni har nu är lite väl stressig. Helst hade det behövts 21-25 dagar för att göra rutten rättvis. Är det 14 eller 16 dagar? Hänger inte riktigt med när du har spaltat upp dagarna 1-14.

Om ni landar kl 16 skulle jag inte rekommendera att ni kör bil för första gången i USA (eller ni kanske har gjort det innan?) utan att vara helt utvilade. Ni kommer med största sannolikhet behöva stå i kö till immigration i 1-2 timmar och dessutom tar det lätt 1 timme att hämta ut sin bil. Sedan, efter att ha varit vaken i ca 24 timmar (om inte någon av er är en riktig sjusovare och kan sova nästan hela flygresan) tycker jag inte det är säkert att bege sig ut på vägarna. Motorvägen i anslutning till flygplatsen har 6 filer i varje riktning och gjorde mig ganska nervös första gången jag körde där, precis efter att jag hämtat ut hyrbilen. Det är kanske inte världens roligaste start, men det skulle kanske vara smartare att sova första natten på ett flygplatshotell, få ordentligt med sömn och sedan hämta ut bilen tidigt morgonen efter. Då har ni hela den dagen för att utforska vad ni vill plus att ni är utvilade.

Alternativt att ni är i San Francisco några dagar först och väntar med att hämta ut bilen tills ni åker söderut! Bil är bara i vägen inne i San Francisco.

Vilken månad är det ni ska åka? Highway 1 är ju till stora delar avstängd nu. Förhoppningsvis är allt färdigt när ni ska iväg för det är något ni inte bör missa!

Jag förstår att ni gärna vill besöka flera storstäder och hade jag fått välja mellan LA och San Diego hade jag valt det senare alla dagar i veckan. Om ni inte har mycket pengar att spendera förstås, då kan LA vara värt ett besök. Annars är hela Los Angeles metropolitan area mest som en stor, opersonlig koloss full av motorvägar och bilköer som ligger ivägen för trevliga San Diego. Nu är jag kanske lite väl hård mot LA, som faktiskt har en del "gömda" pärlor 1-2 mil utanför stadskärnan.

Men nu när ni bara har 2 veckor eller 16 dagar och vill se Grand Canyon blir det nog svårt att hinna med varken LA och SD. Annars blir det, som Brycecanyon skriver, att skippa GC till förmån för LA och det hade inte jag gjort. Om ni skulle skippa både LA och SD får ni ändå se SF, Santa Barbara och Las Vegas som större städer. Santa Barbaras förorter är dessutom väldigt trevliga längs havet. Om ni vill få lite mer stadskänsla skulle ni kanske hinna med en natt i LA:s storstadsområde.

Därefter hade jag kört hela vägen ut till Grand Canyon. South Rim är överlägset bäst. Övernattning i antingen Tusayan eller Williams. Det är en lång sträcka från kusten men det kan det vara värt! Ni är där någon gång på sen eftermiddag och hinner då se både solnedgång och soluppgång.
Sedan köra till Las Vegas och stanna där för några pokerkvällar.

På vägen mellan LV och Yosemite tar ni Death Valley, som ligger precis på vägen mer eller mindre. Bara följa Hwy 190 från Death Valley Junction hela vägen till Keeler, så får ni hela upplevelsen. Lägg till att köra av på en mindre väg ut till Badwater Basin, det får ni inte missa! Det är bättre att ta Death Valley på den här etappen än på vägen till GC.

Beroende på när ni ska åka så kanske det finns möjlighet till övernattning inne i Yosemite. Inne i parken blir det snabbt fullbokat.
Dessutom är Tioga Pass Road från östra delen av parken in i dalen avstängd ungefär halva året. Kan vara värt att tänka på också.
Om det är fullbokat inne i parken får ni sova en natt öster om parken och sedan en natt väster om. På östra sidan rekommenderar jag Mammoth Lakes. Helst minst 2 nätter där men förstår att det kan vara svårt med ert schema. Västerom är Mariposa bäst, men Oakhurst och Groveland funkar också.

De stora träden (Redwoods eller rättare sagt Sequoias) finns norr om SF i Muir Woods. I Yosemite finns Mariposa Grove som också har enorma träd. Det är under reparation och är klart den hör hösten. Annars är Sequoia National Park allra bäst. Kanske lite off från er planering dock.

Phoenix tror jag inte ni hinner med.

Spökstäder finns en hel del. Bodie Ghost Town är den allra bästa och mest välbevarade. Det är dock också den som ligger längst ifrån all form av civilisation. Men har ni tid borde ni åka dit! Sedan finns också Chloride, Arizona, mellan Grand Canyon och Las Vegas, nära Hwy 93. Calico Ghost Town utanför Barstow har jag själv inte besökt, men det ska tydligen vara lite av en turistfälla, och mer som High Chaparall än ett museum.

Det finns inte jättemycket kvar av Route 66. Men av det som finns kvar, och om man vill ha en känsla av hur vägen var på 30-talet i denna del av USA, ska man ta en avstickare från I-40 på vägen till Grand Canyon. Den biten av Route 66 jag talar om börjar om man kör av I-40 vid Ludlow. Sedan följer ställen som Siberia, Bagdad (känt från boken och filmen Bagdad Café), Amboy och Chambless. Alla de orterna förutom Amboy (4 invånare) bor inga människor längre. I Amboy finns Roy's Motel & Café som överlevt sedan Route 66:s glansdagar. De andra orterna längs denna del av vägen är övergivna och ni lär kunna en hel del läskiga ruckel. Sedan kör ni på I-40 igen lite efter Fenner.

Napa Valley skulle ni kanske kunna hinna med över dagen på väg till SF från Yosemite.

Det är väldigt mycket poliser ute på vägarna och rånrisken skulle jag säga är väldigt låg. Har kört en hel del i västra USA och bara sett ett försök till att lura bilister. Ett knep som förekommer i Sverige också. Nämligen att någon sitter i en bil längs vägrenen med en vit näsduk, som de viftar med ut genom fönstret. Fönstret är bara öppet så att de precis får ut handen eftersom de vill få dig att tro att de är innelåsta. Om det mot förmodan är så att de är innelåsta kommer ju någon kontakta polisen som hjälper dem. Stanna aldrig för att hjälpa i en sådan i situation, även om man gärna vill.

Återkom gärna när ni spikat lite mer så kan ni få massor av tips från folk här på forumet!
Av Dryden
25 maj 2017 13:43
Yosemite måste ni ju nästan stanna i om ni ändå åker bil där i krokarna, det finns fantastiska vandringar där!
Av Piiia
26 maj 2017 11:09
Alltså jag är helt imponerad! Waow vad alla kan och vet mycket. Jag skall i lugn och ro sätta mig med min vän nästa vecka och printa ut alla svar och gå igenom allt! Det lär nog komma en del följdfrågor... :-) Vill redan nu meddela för er som undrade att vi åker i september, landar den 5 september, vid 16-tiden och flyger hem den 20 september vid 21-tiden! Har förstått att ingen höjer LA till skyarna och fattar att vi har kort om tid, men är trots allt inte beredd att skippa LA då jag - som inte brukar vara mycket för det turistiga..haha.. - faktiskt vill 2 saker där. Ta en tour i beverly hills samt hika på något av bergen (skall man välja det där Hollywoodskylten är eller något där man har utsikt över hollywoodskylten?). Då borde man klara LA på en natt tänker jag och sedan vidare till San Diego? Det där med Universals lät iof rätt intressant också... Var det bra övernattningsorter vi valt på vägen ner mellan San Franscisco och LA? Om vi tar SF först kanske det ju faktiskt är bättre att ta vanlig transfer från flygplatsen och sedan ta hyrbilen då vi beger oss neråt...Det är ju det här med sista natten innan hemresan isf om vi börjar med SF var sover vi sista natten och vad gör vi den dagen? Kanske avsluta med Nappa Valley då istället och sedan åka därifrån direkt till flygplatsen? Märker att det kom en hel del följdfrågor redan här...hahah...det är det att jag ser fram emot resan så mycket och vill verkligen att det skall bli bra, men inte att vi sitter i bilen hela dagarna. Det är dessutom bara jag som har körkort, så det blir jag som skall köra och det kändes lite läskigt med stupiga vägar och inga räcken så jag kanske fegar från att ta en avstickare till route 66 :-) Tack igen alla som engagerar sig. Det betyder jättemycket för mig. Jag är en sådan som gärna vill ha allt planerat innan, så slipper man klydda då man väl är på väg. Också bra med extrasaker som man kan ta om andan faller på då man kör, men annars hoppa över. Vi gillar också båda att ta det som det kommer och inte ha minsta detalj schemalagd eller att det blir forcerat schema... //Pia
Av Marulk
26 maj 2017 13:45
Lite trist (eller snarare väldigt tråkig) uppdatering gällande Hgw1. Ytterligare ett ras över vägen i höjd med Big Sur. Har fått uppdatering från släkten i Central Valley o detta ras är stort. Vägen lär inte vara öppen i september
Av Annaer
26 maj 2017 14:14
Va kul att ni ska göra en så härlig resa! Vi kommer vara i SD i aug/sept :-)
Men jag tycker definitivt att ni ska skala ner platser att besöka! Om ni vill hinna med all du skriver så blir det enormt långa kördagar. Ngt man ofta inte tänker på är hur lång tid det kan ta att ta sig ut ur en stad, tex LA, har ni otur så tar det 2-3 timmar innan ni ens är ute ur staden. Trafiken i usa går inte att jämföra med hur det är i ex sthlm el gbg. En annan grej är hur stora avstånden mellan städerna är, ex Kalifornien är nästan lika stort som hela Sverige. En annan sak är värmen, LV, GC & DV är antagligen minst 40* C vilket tar mkt på orken.
Jag & min fru gjorde den turen ni tänker för ngr år sen & vi hade 3-4v på oss.
Räkna med att allt tar längre tid än ni tänker er, det kommer alltid finnas saker ni vill lägga mer tid på & har ni en så stor rutt planerad så kommer ni få springa för att hinna se allt.
Hade jag varit er så hade jag valt SF-Death valley-LV-Grand Canyon-LV eller SF-LA-SD & ev flyga tillbaka till SF från antingen SD el LV.
Jag vet hur det är att vilja se allt när man väl är där, har varit likadan :-) men om man inte bara vill bocka av i en ruta att man varit där så gäller "Less is more"

Hoppas ni får en bra resa :-)

// Anna
Av Dryden
27 maj 2017 10:27
Jag skulle rekommendera Griffith Observatory både för att se Hollywood-skylten, att få fin utsikt över LA/downtown och att faktiskt göra själva observatoriet (som är gratis!). Jag bloggade om det efter min resa dit. http://www.dryden.se/2014/05/raka-vagen-till-griffith/

Skulle också undvika Venice Beach om jag var er, vet inte varför det stället har sån galen hajp för det är verkligen inget att se. Åk till Santa Monica istället, ett par-tre kilometer norrut. Betydligt skönare atmosfär.
28 maj 2017 16:04
Citerat från Piiia:
Alltså jag är helt imponerad! Waow vad alla kan och vet mycket. Jag skall i lugn och ro sätta mig med min vän nästa vecka och printa ut alla svar och gå igenom allt! Det lär nog komma en del följdfrågor... :-) Vill redan nu meddela för er som undrade att vi åker i september, landar den 5 september, vid 16-tiden och flyger hem den 20 september vid 21-tiden! Har förstått att ingen höjer LA till skyarna och fattar att vi har kort om tid, men är trots allt inte beredd att skippa LA då jag - som inte brukar vara mycket för det turistiga..haha.. - faktiskt vill 2 saker där. Ta en tour i beverly hills samt hika på något av bergen (skall man välja det där Hollywoodskylten är eller något där man har utsikt över hollywoodskylten?). Då borde man klara LA på en natt tänker jag och sedan vidare till San Diego? Det där med Universals lät iof rätt intressant också... Var det bra övernattningsorter vi valt på vägen ner mellan San Franscisco och LA? Om vi tar SF först kanske det ju faktiskt är bättre att ta vanlig transfer från flygplatsen och sedan ta hyrbilen då vi beger oss neråt...Det är ju det här med sista natten innan hemresan isf om vi börjar med SF var sover vi sista natten och vad gör vi den dagen? Kanske avsluta med Nappa Valley då istället och sedan åka därifrån direkt till flygplatsen? Märker att det kom en hel del följdfrågor redan här...hahah...det är det att jag ser fram emot resan så mycket och vill verkligen att det skall bli bra, men inte att vi sitter i bilen hela dagarna. Det är dessutom bara jag som har körkort, så det blir jag som skall köra och det kändes lite läskigt med stupiga vägar och inga räcken så jag kanske fegar från att ta en avstickare till route 66 :-) Tack igen alla som engagerar sig. Det betyder jättemycket för mig. Jag är en sådan som gärna vill ha allt planerat innan, så slipper man klydda då man väl är på väg. Också bra med extrasaker som man kan ta om andan faller på då man kör, men annars hoppa över. Vi gillar också båda att ta det som det kommer och inte ha minsta detalj schemalagd eller att det blir forcerat schema... //Pia
Precis som flera andra här skrivit, kan jag inte mer än nog poängtera att det tar betydligt längre tid att ta sig runt i USA än vad man tror från början eller vad google maps säger. Särskilt om du befinner dig inne i en stad.

Ni bör tänka efter om det verkligen är värt att köra 30 mil till San Diego, stanna en natt och sedan köra extra 25-30 mil till nästa ställe bara för att ni skulle vara en halv dag i San Diego.

Körde sträckan LA --> San Diego förra året och det tog betydligt längre tid än förväntat. Blev kö mitt ute på vischan på I-5, utan att det varit någon olycka. Det var helt enkelt bara för många bilar ute på vägen. Då var det en torsdag klockan 10 på förmiddagen, alltså inte i rusningstrafiken.

Håller med Dryden om att Venice Beach är överreklamerat. Mest ett sorgligt ställe där mycket uteliggare sover på parkbänkar och skumma typer vill sälja droger till en. Santa Monica är så mycket trevligare.
Av Hawaii
28 maj 2017 17:17 (redigerad)
Följande har kanske redan uttryckts ovan på olika sätt, men här är ett par av mina observationer och kommentarer:
1 - på 3 veckor kan den turen du tänker dig fungera fint, men på 2 veckor kommer det att bli för mycket körning och för lite tid på olika platser.
2 - om du vill ha en behagligare och intressantare resa med fina upplevelser får du nog begränsa antalet platser du vill besöka. Du har i princip tre "huvudsakliga" områden: Bay Area (SF), SoCal (LA och SD) och LV med GC. Eftersom du ankommer SF och reser därifrån kan du inte göra något med det, men bör enl. min uppfattning skippa en av de andra 2. Personligen tycker jag du bör koncentrera dig på kusten: SF ner till SD. Och glöm Mexiko. För det första är Tijuana inte speciellt en höjdare utan mer ett direkt slöseri med värdefull tid. Plus kriminaliteten som redan nämnts.
3 - mitt förslag - ank. SF, och kör söderut. Att köra ett par svenska mil precis efter ankomst, trots den långa dagen är normalt inga problem. Du har säkert sovit lite på flyget. Alternativt ta 3 dagar eller så i SF och SEDAN köra söderut. Definitivt Santa Barbara men en natt räcker. LA ett par dagar och sedan sluta i SD, helst 4 dagar. Lämna bilen i SD och boka en relativt billig enkel biljett tillbaka till SF (t.ex Southwest Airlines) för att slippa köra den långa sträckan som tar en hel dag. (Jag utgår från att du redan har bokat flyget till/från SF). Ang. körningen LA-SD - mitt på dagen är den bästa tiden att köra, med minst risk för köer, och det passar ju också bra med tanke på ut och in-checkning på hotell.
Med den här varianten kommer ni att ha tid att verkligen uppleva de olika platserna i stället för att bara "hinna med" dem vilket aldrig är en lyckad "approach".
29 maj 2017 06:07
Citerat från Piiia:
Alltså jag är helt imponerad! Waow vad alla kan och vet mycket. Jag skall i lugn och ro sätta mig med min vän nästa vecka och printa ut alla svar och gå igenom allt! Det lär nog komma en del följdfrågor... :-) Vill redan nu meddela för er som undrade att vi åker i september, landar den 5 september, vid 16-tiden och flyger hem den 20 september vid 21-tiden! Har förstått att ingen höjer LA till skyarna och fattar att vi har kort om tid, men är trots allt inte beredd att skippa LA då jag - som inte brukar vara mycket för det turistiga..haha.. - faktiskt vill 2 saker där. Ta en tour i beverly hills samt hika på något av bergen (skall man välja det där Hollywoodskylten är eller något där man har utsikt över hollywoodskylten?). Då borde man klara LA på en natt tänker jag och sedan vidare till San Diego? Det där med Universals lät iof rätt intressant också... Var det bra övernattningsorter vi valt på vägen ner mellan San Franscisco och LA? Om vi tar SF först kanske det ju faktiskt är bättre att ta vanlig transfer från flygplatsen och sedan ta hyrbilen då vi beger oss neråt...Det är ju det här med sista natten innan hemresan isf om vi börjar med SF var sover vi sista natten och vad gör vi den dagen? Kanske avsluta med Nappa Valley då istället och sedan åka därifrån direkt till flygplatsen? Märker att det kom en hel del följdfrågor redan här...hahah...det är det att jag ser fram emot resan så mycket och vill verkligen att det skall bli bra, men inte att vi sitter i bilen hela dagarna. Det är dessutom bara jag som har körkort, så det blir jag som skall köra och det kändes lite läskigt med stupiga vägar och inga räcken så jag kanske fegar från att ta en avstickare till route 66 :-) Tack igen alla som engagerar sig. Det betyder jättemycket för mig. Jag är en sådan som gärna vill ha allt planerat innan, så slipper man klydda då man väl är på väg. Också bra med extrasaker som man kan ta om andan faller på då man kör, men annars hoppa över. Vi gillar också båda att ta det som det kommer och inte ha minsta detalj schemalagd eller att det blir forcerat schema... //Pia
Med bara en förare så skippa LV-GC för det innebär fulldagskörningar från morgon till kväll och du verkar inriktad på kusttrakten så koncentrera dig på den + Sierra Nevada kan jag tycka. Transfer från flygplatsen är i SF eller OAK om ni flyger Norwegian enkel med Bart eller hotellshuttle om ni tar första dagarna där, sedan att hitta prisvärt OK boende är en annan historia, men där rekommenderar jag ett centralt Hostel. Så skönt starta resan utan bil och njuta av en storstad som är så gemytlig som SF. Sista dagen innan flyg hem kan ni ta som ren transportsträcka så det funkar att ha sista natt så långt bort som Yosemite, jag tror inte ni hinner med Napa Valley om såvida ni inte prioriterar det och stryker Sierra Nevada vilket i mina ögon vore dumt. September är perfekt tid, själv flyger jag till-från OAK 13-29/9, finns biljetter så här sent för 3 k.
Av Piiia
29 maj 2017 16:12
En snabb fråga, så jag vet. När jag svarar så här (d.v.s. inte till någon specifik) får ändå alla meddelande om att jag svarat eller behöver jag svara var och en separat för att ni alla skall uppmärksamma om jag lägger till någon förljfråga eller besvarar något som ni frågat om?
Av Piiia
29 maj 2017 16:26
Citerat från Marulk:
Lite trist (eller snarare väldigt tråkig) uppdatering gällande Hgw1. Ytterligare ett ras över vägen i höjd med Big Sur. Har fått uppdatering från släkten i Central Valley o detta ras är stort. Vägen lär inte vara öppen i september
Åh, nej, vad säger du? Det känns ju oerhört centralt för vår resa att kunna köra ner längs kusten. Är det avstängt hela sträckan eller är det så att man blir lotsad runt någon omväg på vissa sträckor? Tror du inte de fixar till ett ras på 3 månader? Hur gör man då......nu blev det än svårare med planeringen :-)
Av Hawaii
29 maj 2017 16:36
Citerat från Piiia:
En snabb fråga, så jag vet. När jag svarar så här (d.v.s. inte till någon specifik) får ändå alla meddelande om att jag svarat eller behöver jag svara var och en separat för att ni alla skall uppmärksamma om jag lägger till någon förljfråga eller besvarar något som ni frågat om?
Det räcker med att du lägger in en allmän kommentar eller fråga i din tråd.
Av Piiia
29 maj 2017 16:56
Citerat från Hawaii:
Citerat från Piiia:
En snabb fråga, så jag vet. När jag svarar så här (d.v.s. inte till någon specifik) får ändå alla meddelande om att jag svarat eller behöver jag svara var och en separat för att ni alla skall uppmärksamma om jag lägger till någon förljfråga eller besvarar något som ni frågat om?
Det räcker med att du lägger in en allmän kommentar eller fråga i din tråd.
Tack :-)
Av Piiia
29 maj 2017 17:06
Vi har nu börjat förlika oss med att vi inte kommer hinna allt. Detta tack vare alla era värdefulla svar i tråden. Vi vill verkligen inte ha känslan av varken att stressa eller att sitta i en bil hela dagarna. Har nu också öppnat upp för något inrikesflyg för att spara biltimmar. Frågan är nu om följande tankegångar sparar dagar till oss och är en god idé att jobba vidare på......?
Hoppa över LA helt och hållet och istället köra ner till kusten ner till San Diego. Släppa hyrbilen där. Vara i San Diego några dagar. Sedan flyga till Las Vegas från San Diego. Därifrån plocka upp ny hyrbil och köra till Grand Canyon South Rim och övernatta där. Efter detta sedan hyrbil via Yosomite tillbaka till SF. (Ser nu på kartan att efter GC blir det ju att man får köra tillbaka samma väg (via LV) om man sedan skall mot Yosomite, men det kanske inte är så långt utan att man kan ta sig direkt från GC till Yosomite? Vad säger ni - bra eller dålig idé?
Av Hawaii
29 maj 2017 18:59
Faktiskt ett bra alternativ! Ang. flyg SAN-LAS, Southwest Airlines har åtskilliga dagliga flyg med skapliga priser om du bokar i förväg. Undvik Spirit Airlines där du får betala extra för allting.
Av Piiia
29 maj 2017 19:23
Citerat från Hawaii:
Faktiskt ett bra alternativ! Ang. flyg SAN-LAS, Southwest Airlines har åtskilliga dagliga flyg med skapliga priser om du bokar i förväg. Undvik Spirit Airlines där du får betala extra för allting.
Tack för tipset! Såg där var flyg mellan San Diego och Las Vegas för under 500:- med Southwest! Oerhört billigt! Vet du hur många mil det är med bil? (så man vet vad man "tjänar" i tid)
Av Hawaii
29 maj 2017 19:39 (redigerad)
Drygt 50 svenska mil via I-15 som går hela vägen från SD och norrut till LV (och vidare norrut). C:a 5 körtimmar. Så helt genomförbart att starta från SD på morgonen och komma till LV tidig e.m. Tidsvinsten alltså relativt minimal med tanke på incheckingstid etc. på SD's Lindbergh Field. Fördelen med flyget är väl närmast att det blir nog en mer avslappnad resedag. Flygplatsen i SD ligger otroligt centralt så nog chans att ni kan komma till flygplatsen på 10-15 minuter, givetvis beroende på var ni bor. Shelter Island t.ex. är bara 15 minuter med bil. Och många andra platser i SD också (downtown t.ex.).
Av Marulk
29 maj 2017 20:25
Citerat från Piiia:
Citerat från Marulk:
Lite trist (eller snarare väldigt tråkig) uppdatering gällande Hgw1. Ytterligare ett ras över vägen i höjd med Big Sur. Har fått uppdatering från släkten i Central Valley o detta ras är stort. Vägen lär inte vara öppen i september
Åh, nej, vad säger du? Det känns ju oerhört centralt för vår resa att kunna köra ner längs kusten. Är det avstängt hela sträckan eller är det så att man blir lotsad runt någon omväg på vissa sträckor? Tror du inte de fixar till ett ras på 3 månader? Hur gör man då......nu blev det än svårare med planeringen :-)
Dagens svåraste fråga att svara på men med tanke på rasets omfattning tvivlar jag på att 3mån räcker. Detta var ju dessutom andra raset i år. Det kommer garanterat finnas vägvisning och alternativ mot Hgw101.
Svar på din fråga angående distansen GC till Yosemite via DV.....som de säger Over there...it's a loooooong trip. Skulle nog rekommendera iaf ett stopp på vägen. LV via DV o förslagsvis övernattning i Mammoth Lakes före Yosemite är en lagom trip för att hinna med att 'se' den fantastiska DV. Hoppas jag inte låter för negativ 😉
Av Piiia
8 aug. 2017 00:16
Citerat från Garmonbozia:
Hej! Tack för en väldigt välformulerad trådstart med mycket bra och värdefull information om era preferenser.

Det låter verkligen roligt att du och din vän ska bege er ut på de vackra kaliforniska vägarna tillsammans.

Jag förstår att ni gärna vill hinna se så mycket som möjligt, men det känns som om den planering ni har nu är lite väl stressig. Helst hade det behövts 21-25 dagar för att göra rutten rättvis. Är det 14 eller 16 dagar? Hänger inte riktigt med när du har spaltat upp dagarna 1-14.

Om ni landar kl 16 skulle jag inte rekommendera att ni kör bil för första gången i USA (eller ni kanske har gjort det innan?) utan att vara helt utvilade. Ni kommer med största sannolikhet behöva stå i kö till immigration i 1-2 timmar och dessutom tar det lätt 1 timme att hämta ut sin bil. Sedan, efter att ha varit vaken i ca 24 timmar (om inte någon av er är en riktig sjusovare och kan sova nästan hela flygresan) tycker jag inte det är säkert att bege sig ut på vägarna. Motorvägen i anslutning till flygplatsen har 6 filer i varje riktning och gjorde mig ganska nervös första gången jag körde där, precis efter att jag hämtat ut hyrbilen. Det är kanske inte världens roligaste start, men det skulle kanske vara smartare att sova första natten på ett flygplatshotell, få ordentligt med sömn och sedan hämta ut bilen tidigt morgonen efter. Då har ni hela den dagen för att utforska vad ni vill plus att ni är utvilade.

Alternativt att ni är i San Francisco några dagar först och väntar med att hämta ut bilen tills ni åker söderut! Bil är bara i vägen inne i San Francisco.

Vilken månad är det ni ska åka? Highway 1 är ju till stora delar avstängd nu. Förhoppningsvis är allt färdigt när ni ska iväg för det är något ni inte bör missa!

Jag förstår att ni gärna vill besöka flera storstäder och hade jag fått välja mellan LA och San Diego hade jag valt det senare alla dagar i veckan. Om ni inte har mycket pengar att spendera förstås, då kan LA vara värt ett besök. Annars är hela Los Angeles metropolitan area mest som en stor, opersonlig koloss full av motorvägar och bilköer som ligger ivägen för trevliga San Diego. Nu är jag kanske lite väl hård mot LA, som faktiskt har en del "gömda" pärlor 1-2 mil utanför stadskärnan.

Men nu när ni bara har 2 veckor eller 16 dagar och vill se Grand Canyon blir det nog svårt att hinna med varken LA och SD. Annars blir det, som Brycecanyon skriver, att skippa GC till förmån för LA och det hade inte jag gjort. Om ni skulle skippa både LA och SD får ni ändå se SF, Santa Barbara och Las Vegas som större städer. Santa Barbaras förorter är dessutom väldigt trevliga längs havet. Om ni vill få lite mer stadskänsla skulle ni kanske hinna med en natt i LA:s storstadsområde.

Därefter hade jag kört hela vägen ut till Grand Canyon. South Rim är överlägset bäst. Övernattning i antingen Tusayan eller Williams. Det är en lång sträcka från kusten men det kan det vara värt! Ni är där någon gång på sen eftermiddag och hinner då se både solnedgång och soluppgång.
Sedan köra till Las Vegas och stanna där för några pokerkvällar.

På vägen mellan LV och Yosemite tar ni Death Valley, som ligger precis på vägen mer eller mindre. Bara följa Hwy 190 från Death Valley Junction hela vägen till Keeler, så får ni hela upplevelsen. Lägg till att köra av på en mindre väg ut till Badwater Basin, det får ni inte missa! Det är bättre att ta Death Valley på den här etappen än på vägen till GC.

Beroende på när ni ska åka så kanske det finns möjlighet till övernattning inne i Yosemite. Inne i parken blir det snabbt fullbokat.
Dessutom är Tioga Pass Road från östra delen av parken in i dalen avstängd ungefär halva året. Kan vara värt att tänka på också.
Om det är fullbokat inne i parken får ni sova en natt öster om parken och sedan en natt väster om. På östra sidan rekommenderar jag Mammoth Lakes. Helst minst 2 nätter där men förstår att det kan vara svårt med ert schema. Västerom är Mariposa bäst, men Oakhurst och Groveland funkar också.

De stora träden (Redwoods eller rättare sagt Sequoias) finns norr om SF i Muir Woods. I Yosemite finns Mariposa Grove som också har enorma träd. Det är under reparation och är klart den hör hösten. Annars är Sequoia National Park allra bäst. Kanske lite off från er planering dock.

Phoenix tror jag inte ni hinner med.

Spökstäder finns en hel del. Bodie Ghost Town är den allra bästa och mest välbevarade. Det är dock också den som ligger längst ifrån all form av civilisation. Men har ni tid borde ni åka dit! Sedan finns också Chloride, Arizona, mellan Grand Canyon och Las Vegas, nära Hwy 93. Calico Ghost Town utanför Barstow har jag själv inte besökt, men det ska tydligen vara lite av en turistfälla, och mer som High Chaparall än ett museum.

Det finns inte jättemycket kvar av Route 66. Men av det som finns kvar, och om man vill ha en känsla av hur vägen var på 30-talet i denna del av USA, ska man ta en avstickare från I-40 på vägen till Grand Canyon. Den biten av Route 66 jag talar om börjar om man kör av I-40 vid Ludlow. Sedan följer ställen som Siberia, Bagdad (känt från boken och filmen Bagdad Café), Amboy och Chambless. Alla de orterna förutom Amboy (4 invånare) bor inga människor längre. I Amboy finns Roy's Motel & Café som överlevt sedan Route 66:s glansdagar. De andra orterna längs denna del av vägen är övergivna och ni lär kunna en hel del läskiga ruckel. Sedan kör ni på I-40 igen lite efter Fenner.

Napa Valley skulle ni kanske kunna hinna med över dagen på väg till SF från Yosemite.

Det är väldigt mycket poliser ute på vägarna och rånrisken skulle jag säga är väldigt låg. Har kört en hel del i västra USA och bara sett ett försök till att lura bilister. Ett knep som förekommer i Sverige också. Nämligen att någon sitter i en bil längs vägrenen med en vit näsduk, som de viftar med ut genom fönstret. Fönstret är bara öppet så att de precis får ut handen eftersom de vill få dig att tro att de är innelåsta. Om det mot förmodan är så att de är innelåsta kommer ju någon kontakta polisen som hjälper dem. Stanna aldrig för att hjälpa i en sådan i situation, även om man gärna vill.

Återkom gärna när ni spikat lite mer så kan ni få massor av tips från folk här på forumet!
Hej!
Skulle bli jättetacksam om du tog en titt på den nya tråden jag skapat nu efter att ha tagit till mig alla råd. Jag tyckte du hade så mycket bra specifika saker att säga kring just området där vi skall köra.
https://www.reseguiden.se/diskussioner/hjalp-oss-spika-den-omarbetade-roadtripen-i-usa-phoenix-gc-lv-yosomite-sf-53437
:-)

//Pia