Roadtrip i Kalifornien

Av Alfiee
22 juni 2017 11:14
Visningar: 557
Hej,

Vet att det finns tusen trådar om detta redan men hoppas ändå att någon orkar svara på just vårt (jag och min sambos) tänkta upplägg för en 17 dagars roadtrip i månadsskiftet September-Oktober i år. :) Har lite frågor som jag hoppas få svar på.

Ungefärligt upplägg (med lite buffertdagar på slutet så det finns mer tid om något är för fantastiskt för att skippas)

Dag 1 - Ankomst LA, hämta ut hyrbil och börja bila mot Yosemite. Stanna vid nåt road motel när man är för trött för att köra vidare.
2 - Tidig uppgång och avfärd sista sträckan mot Yosemite. Tanken är att redan på kvällen köra vidare mot SF med eventuellt stop på motel på vägen. Har läst något om en bilslinga i Yosemite man kan köra där man kan stanna på olika P-platser och ta foton/gå kortare utflykter. Tar tacksamt emot tips på vad man helst bör göra om man tänkt sig en dag i yosemite med bil och utan längre hajker. Är det värt det eller behöver man mer tid?
3 - Ankomst SF, sightseeing
4 - SF, sightseeing
5 - Påbörja Highway 1
6 - Highway 1
7 - Highway 1
8 - Shoppingdag (Outlet norr om LA), ankomst kväll LA
9 - LA, sightseeing (har redan varit i LA tidigare så blir ingen längre vistelse här)
10 - LA, avfärd mot Irvine för att hälsa på familj som bor där
11 - Irvine
12 - Avfärd mot Vegas
13 - Vegas
14 - Tillbaka mot LA/Irvine
15 - Buffertdag (Shopping, San Diego, Grand Canyon, förlängning av tidigare resmål etc)
16 - Buffertdag
17 - Återlämna bilen i LA och flyg hem

Har som sagt varit i Kalifornien tidigare, men då främst i San Diego och LA. Min sambo har dock aldrig varit där så det får bli ett par dagar i LA iaf, annars hade jag kunnat tänka mig att skippa det.

Kom gärna med kommentarer på om det ser rimligt ut tidsmässigt, om det är tillräckligt med tid avsatt för de olika delarna etc. Är främst fundersam kring hur vi ska ta oss an Yosemite. Räcker det med en dag om man bara tänkt åka runt och ta fina bilder, göra några kortare stopp och inte tänkt ge sig ut på nån längre hajk, och isf vad är era bästa tips?
22 juni 2017 11:56 (redigerad)
Ja, jag gillar ju inte upplägget med flackandet hit och dit :-( Det är kort tid redan för att se alla dessa platser och med onödigt körande hit och dit förlorar ni ännu mer tid.
Det låter överoptimistiskt att köra till Yosemite, se det och sen köra till S.F och hinna sightseeing där.

Att ha buffertdagar i slutet, dessutom i L.A. som du inte är intresserad av är ju bortkastat, fördela dem på resan istället.
Av Alfiee
22 juni 2017 12:53
Buffertdagarna kan ju användas till att förlänga vistelserna i början av resan. Med andra ord kan vi ta en extra dag i Yosemite och SF t ex för att sedan förskjuta resten av resan två dagar. Frågan är då bara hur man bör lägga upp Yosemite. Var är det bäst att bo etc? Vi hade väl inte tänkt packa för att ge oss ut på något större hajkäventyr utan mest cruisa runt i bilen och ge oss ut nån halvtimme/timme här och där i löpardojor för att ta in naturen och fota lite och så där. Tänker att det kanske räcker med en hel dag då, men jag har ju inte varit där så vet ju inte hur stort det är och hur lång tid man bör ta på sig för att det ska vara värt det.

Om någon har "gjort Yosemite med bil" får ni gärna komma med tips och ett smidigt upplägg som gör att man får se mycket på ett effektivt sätt :).
22 juni 2017 15:17
Citerat från Alfiee:
Buffertdagarna kan ju användas till att förlänga vistelserna i början av resan. Med andra ord kan vi ta en extra dag i Yosemite och SF t ex för att sedan förskjuta resten av resan två dagar. Frågan är då bara hur man bör lägga upp Yosemite. Var är det bäst att bo etc? Vi hade väl inte tänkt packa för att ge oss ut på något större hajkäventyr utan mest cruisa runt i bilen och ge oss ut nån halvtimme/timme här och där i löpardojor för att ta in naturen och fota lite och så där. Tänker att det kanske räcker med en hel dag då, men jag har ju inte varit där så vet ju inte hur stort det är och hur lång tid man bör ta på sig för att det ska vara värt det.

Om någon har "gjort Yosemite med bil" får ni gärna komma med tips och ett smidigt upplägg som gör att man får se mycket på ett effektivt sätt :).
Ni ska köra utan att förboka då alltså och ta det lite som det kommer?

Trodde att ni hade några bestämda datum på vissa ställen eftersom upplägget är lite onödigt mycket körande fram och tillbaka.

Men ska ni köra på det så kan ni ju lätt köra till Yosemite direkt utan övernattning, tar ca 5 timmar, sen kan ni ju bo precis utanför om ni vill, kanske lite billigare, ni kan börja utforska samma dag eller ta allt dagen efter. Tioga Rd är lämpligt att köra (kanske ända bort till Mono Lake, men det blir ju samma väg fram och tillbaka, stanna på varannan sevärdhet på bortvägen och de andra tillbaka ;-) En sväng om Yosemite Village, det finns vattenfall men räkna med att det är ganska vattenfattigt vid den tiden. Sen kan ni mycket väl köra vidare till S.F framåt kvällen (blir alltså en övernattning då) vill ni se mer så får ni lägga på nätter.
Av Marulk
22 juni 2017 17:57
@Alfiee, beroende på när ni kör från LA så skulle jag nog rekommendera en övernattning i närheten av Mariposa. En tidig avfärd därifrån o ni får en heldag i Yosemite. I Mariposa Grove hittar ni parken med giant Seqouia dvs de enorma träden som växer utmed Sierra Nevada. Fortsätt sedan mot Glacier Point där ni på toppen 2200möh har en fantastisk utsikt. Bra ställe att ha medhavd picnic men se upp för hungriga squirrels. Vill ni sedan besöka Yosemite villige är det bara att köra nedför toppen igen. Håll koll på nps.gov/Yosemite för trafikläge. Vissa dgr kan det vara mycket folk o trafik. Väljer ni sedan att även köra igenom via Tioga Pass 3000möh behöver ni inte alls köra tillbaka igen utan vid Mono Lake fortsätta västerut utmed Hgw 108 mot Sonora Pass. En mycket vacker väg. Sen behöver ni nog ytterligare övernattning förslagsvis i just Sonora, Columbia eller Jamestown. Därefter har ni lagom tur genom central Valley riktning mot SF via Sonoma och Napa. Ni kommer då över GG norrifrån.
Själv skulle jag nog lagt lite mer tid i omgivning runt SF än att försöka pressa in Vegas. Det finns så otroligt mycket att se o göra runt SF. I vårt tycke så är Hgw1 o Hgw101 än vackrare o mer lättillgänglig i norra Californien än den klassiska rutten mellan SF o LA. Vi har en del bilder i album här på RG om ni är nyfikna 😉
Härlig resa ni har framför er 👍🏻
Av Alfiee
22 juni 2017 20:53
@Floridasidan och @Marulk - Tack så mycket! Precis den här typen av tips vi är ute efter :). Vi är ganska flexibla. Schemat är bara ett första utkast på ungefär hur vi har tänkt oss. Tänkte om lite, kollade kartan och kom fram till att man hade kunnat köra Vegas direkt istället, köra därifrån genom Death Valley och från Mono Lake köra Tioga Road västerut en gång istället och stanna på lite olika platser då.

Dvs typ
Dag 1 - Avfärd mot Vegas
Dag 2 - Vegas
Dag 3 - Avfärd mot Mammoth Lakes
Dag 4 - Köra igenom parken och stanna lite här och var, övernatta i eller precis utanför parkens västra sida
Dag 5 - Avfärd mot SF

Och sen ha 12 dagar åt SF, highway 1 och LA utan att köra samma väg två gånger (som hade blivit fallet LA-Vegas-LA enligt ursprungsplanen).

Hade ni rekommenderat detta över det första alternativet?
22 juni 2017 21:15
Ja det är mer det vanliga upplägget:-) Mammoth Lakes är fint, en extra dag där gör inte ont men å andra sidan är S.F också värt att lägga tid på.
Av Marulk
22 juni 2017 21:27
Citerat från Alfiee:
@Floridasidan och @Marulk - Tack så mycket! Precis den här typen av tips vi är ute efter :). Vi är ganska flexibla. Schemat är bara ett första utkast på ungefär hur vi har tänkt oss. Tänkte om lite, kollade kartan och kom fram till att man hade kunnat köra Vegas direkt istället, köra därifrån genom Death Valley och från Mono Lake köra Tioga Road västerut en gång istället och stanna på lite olika platser då.

Dvs typ
Dag 1 - Avfärd mot Vegas
Dag 2 - Vegas
Dag 3 - Avfärd mot Mammoth Lakes
Dag 4 - Köra igenom parken och stanna lite här och var, övernatta i eller precis utanför parkens västra sida
Dag 5 - Avfärd mot SF

Och sen ha 12 dagar åt SF, highway 1 och LA utan att köra samma väg två gånger (som hade blivit fallet LA-Vegas-LA enligt ursprungsplanen).

Hade ni rekommenderat detta över det första alternativet?
Helt klart ett bättre val av rutt o instämmer med @floridasidan, ML är en mycket trevlig liten stad att besöka. Har ni ngn dag över finns trevliga dagsturer till tex Devils Postpile o Rainbow Falls.
DV är fantastiskt vacker natur. Man tror inte att en öken kan skifta i så många färger.
Av Elilo
19 juli 2017 23:27
Varning för att Highway 1 kan vara avstängd!! Upptäckte just att den är det på vår resa, vilket grusade vår reseplaner :\
Medlemmen har tagit bort svaret
23 juli 2017 17:19
Vi ska göra en roadtrip likt er under samma tid ungefär. Vi väljer dock att inte åka till Yosemite pga av att vi hört att det är så lite vatten i parken under tiden vi är där. Och vatten är tydligen en stor del av upplevelsen i just Yosemite (har vi hört). Vi kommer istället att åka till Kings canyon och Sequoia nationalpark istället. Men ni får säkert en otrolig upplevelse ändå bara ni är med på att det är lite vatten och eventuellt inga vattenfall i Yosemite när ni är där. Dock är ju den fina naturen kvar 😀

Vad gäller Hgw 1 så har jag läst mig till att Pfeiffer Canyon Bridge ( som är sönder) byggs om och de hoppas att den är färdigställd någon gång i september. Så har vi tur så är även Redo för oss när vi kommer till Kalifornien 😊
Av Marulk
26 juli 2017 08:00
Citerat från Sebbelonn:
Vi ska göra en roadtrip likt er under samma tid ungefär. Vi väljer dock att inte åka till Yosemite pga av att vi hört att det är så lite vatten i parken under tiden vi är där. Och vatten är tydligen en stor del av upplevelsen i just Yosemite (har vi hört). Vi kommer istället att åka till Kings canyon och Sequoia nationalpark istället. Men ni får säkert en otrolig upplevelse ändå bara ni är med på att det är lite vatten och eventuellt inga vattenfall i Yosemite när ni är där. Dock är ju den fina naturen kvar 😀

Vad gäller Hgw 1 så har jag läst mig till att Pfeiffer Canyon Bridge ( som är sönder) byggs om och de hoppas att den är färdigställd någon gång i september. Så har vi tur så är även Redo för oss när vi kommer till Kalifornien 😊
Sierra Nevada fick rekordmycket snö (7,5m) föregående vinter. Man åker fortfarande skidor i Mammoth Mountains. Så just denna sommar är vattenfallet fantastiska i Yosemite. Men du har helt rätt att sommartid brukar dessa vara sparsamma. Det råder fortfarande svår torka i Central Valley. tänk på brandrisk.
Ett gott val med Kings Canyon som i vårt tycke är helt fantastisk och inte lika "trångt" med turister som i den norra grannen Yosemite. Vägen upp är minst sagt 'kurvig' så åksjuketabletter för den som har tendens är bra idé
Hgw 1 mellan SF o LA, vet inte om du har läst om det andra betydligt större raset vid Bixby? Släkten i Ca skickades oss rapport att den delen kommer ta väldigt lång tid att reparera. Har ni istället möjlighet att köra Hgw1 norr o SF så rekommenderar vi detta. I vårt tycke än vackrare och betydligt mer lätt tillgänglig/åtkomlig.
Go tur!
Av Dryden
26 juli 2017 15:08
Jag var i Yosemite två dagar i september förra året och då var det bara två fall det var vatten i (Vernal och Nevada) och dessutom väldigt lite vatten i dessa. Men. Yosemite är inte bara vattenfall, naturen är helt fantastisk ändå och jag skulle absolut rekommendera att hellre lägga fler dagar där än på nåt shoppingställe i LA. Alltså, LA är inte värt att ödsla tid på alls om du frågar mig, helt klart överskattat område. Om ni kan strössla med dagar så lägg dem på SF istället, helt klart mer sevärt.

Tänk också på att vägarna i Yosemite är slingriga. Vi bodde 10 mil från Yosemite Valley och det tog oss prick två timmar enkel väg alla fyra gånger vi körde till/från dalen till vårt hotell i Sonora. Och åker man till Yosemite så ska man inte bara "stanna till lite", man ska parkera bilen och låta benen få jobba istället. ;)

Behöver ni tips för området SF och Yosemite så spana in det jag bloggade om resan i höstas. Här finns både om vandringar, sevärdheter i SF och annat. :) http://www.dryden.se/tag/san-francisco-2016/
Av Lexy
29 juli 2017 23:54
Vi var på liknande resa för 2 år sedan. Då andra har redan sagt det mesta, så kan jag bara lägga till att:
1. När det gäller Yosemite, så är Mariposa ganska nära. Vi har bott på Americas Best Value Inn - Mariposa Lodge, vilket vi var helt nöjda med. Den är fräsch, rent, lugnt. Se betyg på nätet.
2. Kör ni på A1, så kan ni övernatta i Cambria http://www.cambriapineslodge.com/#gref och se http://hearstcastle.org/, jätte vackert. Se till att vara vid HC på morgonen, annars så blir dom bästa turer slutsålda.
3. SF? Besöka Alcatraz ? Köp biljetter i god tid.