Sista minuten hjälp önskas inför Working holiday AUS!!! =)

Av Szara
13 nov. 2010 10:01
Visningar: 1994
Hej hej finns d nån därute som har kunskap om dessa frågor som jag ej riktigt fått grepp om och vore oerhört tacksam om nån vänlig själ kunde hjälpa mig få svar på dessa snabbt! =)

Ska på en working holiday till Australien ca 6mån till 1 år Åker med British Airway till London och sen Qantas till SYdney via Singpore.

1. Är det värt att ta reseförsäkring via Eurpeiska eller Gouda(dyra = bra?) eller räcker det att förlänga reseförsäkringen(har folksam som kommer gå på ca 3300kr på 150 dar med drulle, 1500 självrisk per skadetillfälle)
Gouda o Europeiska skulle ha ca: 7000 för samma period men som sagt där finns ingen självrisk.
Nån med erfarenheter o synpunkter om detta ?? Kommer fixas tidigt på måndag.
Har en sjuk/olycksfallsförsäkring i Länsförsäkringar men täcker lite mindre utomlands, täcker ärr, dödsfall o invaliditet iaf.

2. Vilka papper är viktiga att ha med ?! vill inte glömma nånting.

3. Vad får man inte ta in i Australien? Hur fungerar det med hudvård osv Alkohol? Vätska i stora bagaget? mm? Ska man deklarera på nå vis vad man har med sig?(sett nå liknande på tv(gränspolisen australien).hur isåfall?

4. Nån därute som har en bra packlista för tjej som jag är? =) Som det ser ut nu kommer d bli tungt haha =b
Vad är dyrt att köpa därnere som jag bör ha härifrån?

5. Om jag skulle känna att min dator är i vägen o jobbig därnere finns d nånstans man kan ha den inlåst tills man åker hem igen? + ev annat bagage?

6. Är det verkligen sant att man måste ta RSA-cert i varje delstat för o få jobba inom restaurang cafe mm? verkar ju som rena lurendrejeriet... :/ ?

7.Bästa billigaste sättet att ta sig från flygplatsen till City? Ska bo i lägenhet i Glebe och landar 20.00.

8. Vilken bank är den mest lättillgängliga o bästa att öppna konto i i Australien?

9. Hur är det egentligen när man jobbar därnere , är man försäkrad på jobbet eller inte? tyckte jag läste på nån australiensisk sida om att d är nån lag på det... ???
Detta är nog det jag är mest orolig för därnere ...hur har det varit när ni jobbat?
Ansvarsskyddet försvinner ju från försäkringen under arbetstid om man har en förlängd hemförsäkring....

10. Om jag nu skulle vilja jobba med barn därnere går det då göra den där x-ray grejen därnere? Vaccinationer om man vill jobba med djur?

11. Hur bra är medicare? hur funkar d?

12. Då jag åker på egen hand och är ej student eller under 26 så har jag i nuläget inte några rabattkort eller liknande..Bör jag bli medlem i något under tiden jag är där? ska resa runt också inte bara vara i sydney.

13. Generella tips i övrigt?! ;)

Ojoj detta blev många frågor men försöker klara detta så gott jag kan utan förmedling då jag hoppas det ska stärka självkänslan och våga lita mer på mig själv! :D

Ser grymt mkt fram emot att åka nu iaf även om allt är kaotiskt just nu!!! haha

Hoppas nu det finns några som orkar svara!! ;D

Mvh Sara
Av Lindadang - Europeiska
21 dec. 2010 15:16
Hej!

Nu finns Europeiska tillgängliga på Reseguiden för att svara på frågor om reseförsäkringar och resesäkerhet. Din resa kanske redan är genomförd, men tveka inte att fråga oss om råd inför nästa resa.

I detta fall skulle vi ha rekommenderat dig att teckna upp ett grundskydd efter att din hemförsäkring har gått ut, mot akut sjukdom/olycksfall och hemtransport till Sverige ifall det skulle behövas.

Om du är försäkrad under arbetstid är väldigt olika från olika arbetsgivare. Det rekommenderas att du frågar din arbetsgivare. Annars brukar vårt grundskydd även gälla under arbetstid, ifall du skulle bli skadad på något sätt och behöva sjukvård. Dock gäller inte ansvarskydd, överfallsskydd eller rättskydd under arbetstid som du har nämnt. Detta är oftast för att det bör ingå i en arbetsgivares försäkring. Vi rekommenderar att du kollar upp det hos din arbetsgivare.

Vänliga hälsningar,

Linda
Europeiska
21 dec. 2010 19:22
Svarar lite hipp som happ men du förstår nog...

Australien är en Federation (tänk USA) där visserligen Nationella lagar styr men där de olika "delstaterna" har egen lagstiftanderätt.

En RSA för QLD behöver m a o inte ha samma innehåll eller regler som en från t ex NSW eller SA. Alltså måste du (åtminstone i teorin) ha en för varje stat du skall jobba i eftersom du lär dig lokala lagar och förordningar, inte nationella. Det sagt så hade jag enbart en för NSW men jobbade både där och i QLD.

Lägger du till ett certifikat för Responsible Gambling breddar du dig en del för pokies (typ Jack Vegas) är en stor grej i Oz.

Australien har säkra lagar och bra sjukvård. De lägger t ex ned mer pengar per capita på offentlig sjukvård än Sverige som (åtminstone i Sverige) anses vara världsledande på offentligt finansierad sjukvård.

Arbetsmarknadsregler och lagar är även de heltäckande. Som exempel, om du tänkt resa med buss kan du glömma att ha enskilt bagage som väger mer än 20 kg för de anställda får ej hantera något tyngre än detta. Står du på stationen är det bara att gilla läget och antingen packa om, slänga saker eller tjacka en väska till.

Commonwealth Bank är en bra bank att ha att göra med. Många andra är kluriga vad gäller att öppna konton för "utomsocknes". Du behöver också ha med dig minst två medel för identifikation för att öppna ett konto.

Glebe är nära Uni of Sydney men inte direkt smack in the middle of things, men det är ett trevligt område. En shuttle från flygplatsen går på ca AUD15.

JANUARI är en stor månad för Industry Placement av elever som går Hospitality Management så det kommer att bli huggsexa om jobb på framförallt bättre restauranger och hotell.

Mitt tips är att regga dig redan nu på mycareer.com.au och www.seek.com.au (båda gratis) med CV, när du kan börja jobba etc.

Är det några specifika hotell/restauranger du är intresserad av skicka dem ett mail (eller ring dem) redan nu och förklara vem du är, vad du kan och vad du vill.

Sedan finns många mer eller mindre okvalificerade jobb att få tag på via anslagstavlor på internetcaféer och hostels etc.

Mer när jag kommer på det...