Siena (Italien) strax efter nyår?

1 nov. 2008 22:23
Visningar: 741
Jag och damen skall ev dra till Siena den 1:e januari och några dagar framåt.

Jag har aldrig varit i Italien vid denna tidpunkt (eller någon högtid) men om någon vet hur Italien funkar med resande, öppettider/hållande vid denna tidpunkt - Restauranger, shopping, underhållning etc?

Någon som vet?
1 nov. 2008 23:45
Det är nu jag önskat att Homman varit kvar. Det han inte vet om Italien är knappast värt att veta.
2 nov. 2008 13:35
Mmmm Siena är en härlig stad. Längtar verkligen dit. Sist var i juli 2003..... Hittade denna site som kanske kan vara till hjälp, kanske det går att ställa frågor till dom? Lycka till med planeringen! http://www.aboutsiena.com/
2 nov. 2008 23:36
Tackar, skall kolla... Kul att få ett svar. Det känns ju lite som ett svennebananforum ibland. Man kan få svar om vilken massturismdestination som helst (Thailand, Florida, Mallorca) men om man ber om info om ett lite mer udda ställe (eller åtminstone ett som inte har sandstrand som största dragplåster) så kan man få vänta länge.

:-D
Av Razy
3 nov. 2008 10:05
Robbowan, jag var i Siena för ett antal år sedan. Det var början oktober månad och en perfekt tid att uppleva denna underbara stad med sin vackra katedral och den berömda Piazza del Campo. Tyvärr kan jag inte besvara dina frågor om resande vid nyår. Det troliga är nog att nyårsdagen är ungefär lika död i Italien som i Sverige, men å andra sidan är det din resdag och då kanske du kan undvara shopping och underhållning.

Vet du, jag sökte på Siena och fick upp en (1) diskussion här i forumet som handlade om Toscana. Så namnet har i alla fall nämnts tidigare i detta sol och badfokuserade forum med Thailand som specialitet.
4 nov. 2008 12:52
Tackar alla... Som Razy skrev. Nyårsdagen är ju främst en resedag.
Av Lizzi
19 nov. 2008 19:26
Hej jag bor i närheten av Florens, inte långt från Siena. Om du kan ge dig till tåls så ska jag försöka att kolla upp om det finns några speciella marknader, konserter ecc under den perioden. I italien planerar man inte så långt fram men i början av december så borde nog jul och nyårs programmet vara klart. Om du är kvar den 6 så är det en röddag då man firar L'epifania och det kommer säkerligen arrangeras events kring det.