Sicilien m solresor

30 juni 2008 11:23
Visningar: 2009
Ska åka till Sicilien i augusti m Solresor. VIll gärna höra från någon som varit där. Plus rest med flygbolaget MISTRAL air.
Av Pysen73
30 juni 2008 12:51
Sicilien är stort.. Var på Sicilien ska du bo någonstans?
Av Robbo
30 juni 2008 16:56
Har inte rest med Mistral men rekommenderar ändå Cefalu.

Har du tur får du bo mitt i gamla stans myllrande gränder med de mysiga krypin:en där du/ni kan äta en härlig måltid.
Missa inte Gotiska porten, och den gamla bysantiska fästningen uppe på berget. ORKA klättra upp dit. Det är det värt.
Viiilken utsikt!
Av Pysen73
1 juli 2008 12:03
Då är så klart alla fina sevärdheter i Palermo något ni inte bör missa när ni ändå befinner er så nära. Il duomo, Capella Pallatina och så vidare. Strax utanför Palermo hittar man Monreale som har en väldigt fin kyrka med tillhörande kloster, också något som man bör se om man är det minsta intresserad.
Åt andra hållet (längs kusten) finns flera fina naturreservat, Selinunte som är en historiskt intressant plats och är man vinintresserad skulle man kunna göra en längre dagsutflykt (eventuellt med övernattning) till Marsala, som väl kanske är det mest välkända vindistriktet på Sicilien.
Av Veritus
24 sep. 2008 15:29
Har nyligen varit på Sicilien med Solresor. Sicilien är fantastiskt så dock ej Solresor och flygbolaget Mistral Air.
Mistral Air var försenade till Sicilien (4,5 tim) och hem (1 tim). På hemvägen checkades allt bagage in till Malmö trots att hälften av passagerarna skulle till Göteborg. Medan vi satt på planet släpades bagaget ut av 5-6 personer och märktes om. Det väsnades väldeliga om planet och all information gavs på smattrande italienska och pidginengelska som var otydbar. Div lustigheter hände såsom att toadörren låste sig själv och att ingen hade nyckel till bagageskåpen.
Pestflagg hissas härmed för hotel Citta del Mare. Det ligger visserligen underbart vackert men rummen är slitna och maten hopplöst trist. Mängder av buffémat men väldigt få rätter som smakar bra. En vansinnig ljudnivå: skolmatsal multiplicerat med 10. Kyparna bestämmer var och med vem du ska dela din måltid. Poolerna är fina men det italienska underhållningsteamet håller show (med högtalare) kl 10.00-18.00 vid olympiska poolen.
Utflykten till Etna var jätteintressant. Solresor hade dock lyckats beställa en buss med två platser för lite så vi fick byta i Palermo. Sen snackade reseledaren privat i telefon hela hemresan om sina kvinnliga kollegors sexuella företräden (Anna-Kajsas rattar etc) och gick igenom dem med bussföraren på italiensk-engelska.
Har gillat Solresor tidigare men nästa gång det blir charter väljer vi nån annan!
Av Robbo
24 sep. 2008 15:37
Jag och min fru bodde i en lägenhet mitt i "Gamla stan" i Cefalu öster om Palermo och det var underbart.

Tittade man ut genom fönstret kunde man heja på grannen när hon hände tvätt.
Smala, ringlande gränder med fina små piazzor där gubbarna satt och diskuterade livet.

Otroligt bra mat varje kväll!

Hela stan/byn var som ett museum. Klippan med sina försvarsmurar toppen.
Dykcenter finns vid ett hotell i närheten.