Se till att alla dokument finns. Gärna i flera exemplar.

4 okt. 2010 12:40
Visningar: 2415
Min sambo befinner sig på Filippinerna just nu. Eftersom hon kommer därifrån. Så har hon ansökt om, och fått dubbelt medborgarskap.
Då hon reste till Filippinerna. Så tog hon med sig dokumenten som styrkte hennes Filippinska medborgarskap.
För några månader sedan. Så ringde hon mig. Och talade om att hennes väska blivit stulen. Och att hennes dokument inte fanns kvar.
Jag ringde då upp Filippinska ambassaden i Stockholm. Och talade om vad som hänt. Och begärde att få kopior på dokumenten.
De försäkrade att det inte skulle vara några problem för henne. Immigrations myndigheterna på flygplatsen kunde ju kontrollera att hon har dubbelt medborgarskap. Och att hon kunde begära kopior när hon kom hem till Sverige.
Men när hon skulle med sitt flyg i lördags. Så blev hon hindrad att gå ombord.
Hon talade om för dem att Immigrationsmyndigheten kunde kontrollera att hon har dubbelt medborgarskap.
Men då bara skrattade de åt henne. De sa sedan att om hon betalar 12000 pesos. Så kan hon få åka med planet hem.
Jag skulle väl själv kalla 2000 svenska kronor ett problem. Så nu är hon kvar i Filippinerna. Och kommer inte hem till Sverige.
Jag har kontaktad Filippinska Ambassaden i Stockholm och förklarat situationen.
Och när jag förklarade situationen. Så frågade tjänstemannen först varför hon skulle betala 12000 pesos. Hon förstod alltså inte detta. Och jag påpekade att de sa att det berodde på att hon inte hade några dokument.
Då menade hon att jag skulle talat om för min sambo att hon skulle gått till Immigrations innan hon skulle flyga hem. Då frågade jag varför. Det finns ju ett kontor på flygplatsen. Hon bara slog ifrån sig hela tiden. Och jag undrade varför hon inte sagt detta från början. De sa att ambassaden kan ju inte hjälpa till med allt. Sen slängde hon på luren i örat på mig. Mycket professionellt.
Man kan ju undra detta.
Om man har dokumenten så kostar det inget.
Har man inte dem kostar det 2000 svenska kronor. Hur mycket skall den personen ha i timlön som gräver fram dessa uppgifter på datorn?
Det låter som att man bara vill pressa folk på pengar tycker jag.
Nu har ju som tur är min sambo släktingar i Filippinerna.
Men om en vanlig svensk skulle bli tagen utan giltigt visum på flygplatsen då? Vad skulle han/hon göra då?
Tydligen är myndigheterna korrupta i hög grad i Filippinerna. Och turister vill man nog inte ha där....
5 okt. 2010 13:49
Hej,
Vitsen med dubbla medborgarskap är ju att slippa avgifter & annat krångel vid flygplatsen. Varför visar hon inte sitt Svenska pass? Då finns det inget dom kan göra..hon är ju numera Svensk. Har hon dubbla medborgarskap så han hon både filippinskt o Svenskt pass. Hon kan inte åka ut ur landet på sitt filippinska pass då uppehålls tillståndet är förbrukat och ersatt av ett Svenskt pass. det är det hon ska änvända.
Om dokumenten (passen) blev stulna så ringer hon bara Svenska ambassaden och får ett tillfälligt pass.
Hon måste ju ha ett resedokument (pass) för att flyga.

//Micke
5 okt. 2010 16:52
Hon har visat upp sitt svenska pass. Men trots detta krävde de 12000 pesos. Ca 2000 svenska kronor. Jag har nu även varit i kontakt med svenska konsulatet i Manilla. Och de har lovat att kolla upp incidenten. Ett rimligt belopp att betala om de inte kunde kolla dubbelt medborgarskap på flygplatsen. Skulle vara 500 pesos per månad. Om man går efter det faktum att hon i vilket fall som helst är Balikbayan. Och då skulle det kosta ca 2500 Pesos. Och inte 12000 som de påstod.....
Jag har även skrivit till Filippinernas president om detta. Så vi får väl se var det slutar.
5 okt. 2010 16:58
Ett förtydligande för de som inte vet. När man har Filippinsk härkomst. Så räknas man som Balikbayan. Detta innebär att man får stanna ett år utan visum i Filippinerna. Och det hör ju till saken att jag redan kontaktat Filippinska ambassaden i Stockholm. Och att de försäkrade att det INTE skulle vara några problem att flyga tillbaka till Sverige eftersom hon har svenskt pass. Och med andra ord är svensk medborgare. Därför skulle hon kunna begära kopia på handlingarna då hon återvänt till Sverige.
5 okt. 2010 19:02
Hej
Har hon Svenskt pass så finns det ingen som kan stoppa henne. Har hon rest in i Filippinerna med sitt svenska pass och fått Balikbayen stämpel (visum 1år), Isf kan ingen hindra henne eller utdela böter.

Har hon åkt in med Filippinska passet, så har hon ingen inresestämpel i svenska passet, då blir det problem. alt om hon rest in med Svenska passet och missat Balikbayen (som man måste säga till om)
blir det oxså problem...då han hon bara 21 dagar och därmed overstay och böter. Hur mycket vill jag lämna osagt.

//Micke
5 okt. 2010 21:01
Balikbayan var instämplat i hennes pass. Och hon blev ändå stoppad.
Men som sagt sista ordet är inte sagt än. I allmänhet tror väl de där tjänstemännen. Att antingen betalar man eller också inte. Att det är någon som ställer till problem för dem räknar de säkert inte med.....
Av Lacmat
5 okt. 2010 22:24
hej!

Jag är en filippinska...
Vars flyger hon ifrån då??? är det i manila???
man måste var så uppmärksam om vad man betalar för.. för att i manila finns det mycket skunkar
som ville lura folk..
ni kan lägga upp den där summan på hemförsäkringen så kan ni få pengarna utbelas...

MEN DET VAR KONSTIGT ATT HON FICK INTE FARA FAST HON HAR SVENSK PASS??
det borde gå. svensk pass plus resebevis...

det är jo skillnad också mellan flygplatserna...
Av Lacmat
5 okt. 2010 22:28
<<en sak jag kan säga också att filippinska ambassaden i stockholm hjälper inte mycket... det är bättre att du tog upp med svenska ambassaden för att hon är svenskt..
den där ambassaden i stockholm är värdelöst..
en document för att få stämpel kostar nästa 1000 kr... bara för ett stämpel..
på det viset har du rätt att man måste ta med sig flera exemplar och sätta på deras huvud...
det är irriterande när de gör så-- och allting ta sånt tid---värdelös :(
6 okt. 2010 11:33
Vi har nu fått hjälp av en kvinna på svenska konsulatet i Manilla. Hon har talat med tjänstemannen på flygplatsen om deras olämpliga uppträdande. Tjänstemannen i sin tur, har lovat. Att om hon kan lämna Filippinerna denna månaden. Så skall det inte kosta henne något. Huruvida det löftet hålls återstår ju att se....
Men jag kommer att fortsätta utreda deras orimligt höga krav. Och så skall jag såklart se efter. Om vi kan få tillbaka vad vi förlorat på biljetten.
Av Lacmat
6 okt. 2010 19:17
Det är bra med svenska ambassaden..
de agera direkt..
filippinska ambassaden de sover och agera ingenting när det krisar.
de ville ha alla papper med alla stämpel helst från olika advokater och allt...
men har de förklarat varför de gör så????
6 okt. 2010 22:31
Nej, vi får väl se om någon lyckas få fram om det är rimligt att ta ut sådana avgifter....
Av Lacmat
6 okt. 2010 22:35
det är hopplös när det gäller avgifter..
det är sällan de utbetalas ut såna..
men du kan prova ta upp det med hemförsäkringen..
ligga upp summan tillsammans med de där grejerna hon har förlorat...
8 okt. 2010 04:41
Jag har i alla fall lyckats få Filippinska ambassaden i Stockholm att hjälpa mig, med att få fram kopior på min sambos dubbla medborgarskap. Jag hoppas att dessa skall komma på posten i morgon. Då kan jag kan maila dem till henne. Och på så sätt säkerställa att man att det inte blir problem nästa gång. jag tycker ju att det hade varit bättre om de hade ordnat dessa kopior. Då jag ringde första gången för några månader sedan. Och förklarade att hon blivit av med original handlingarna.
Av Lacmat
8 okt. 2010 22:18
om du få papperna så kopiera de i flera exemplar så du har...
att skicka ett brev till filippinerna tar så lång tid...
du kan posta de och samtidigt kan du skicka de till filippinerna via fax..
det är också snabb eller scanna in de och skicka dokument via e-post.
och sedan där i filippinerna kan skriva ut och få notarius publicus stämpel i filippinerna..
jag gjorde det när jag skickade ett viktigt dokument till filippinerna och de behöver det omg.
jag scanna de först och skicka via e-post och sedan faxa de.
och sist skickar de via posten på rek...
prova den där vägen så kan de få dokument ganska fort...
9 okt. 2010 02:01
Ja, jag kommer både att scanna dokumenten och skicka med email. Och som du föreslog faxa är nog också en god ide´. Då är man på säkra sidan....
Av Lacmat
9 okt. 2010 12:32
när de skriv ut de så säg till de att de kan gå på en notarius replicus..
jag tror att en stämpel kostar 50-100 pesos.
Då kan man lämna de där till den där som kräver alla dessa papper...
det mer stämpel det blir desto bättre...
myndigheterna på fillippinerna tycker om stämplar...
Av Bibby
11 okt. 2010 02:47
Lägg alla era viktiga docs på www.dropbox.com och då kan ni printa ut dem var och när ni vill.
Av Veiken
11 okt. 2010 11:58
Jag brukar scanna in dom papper som är aktuella för varje resa och sedan mejla till mig själv, då får jag alltid tag i dokumenten var som helst det finns en dator....
Av Sierra
11 okt. 2010 12:52
Citerat från bibby:
Lägg alla era viktiga docs på www.dropbox.com och då kan ni printa ut dem var och när ni vill.
Bra tips Bibby!
Tack för det!