Ryssar

7 juli 2012 21:01
Visningar: 5761
Någon som har ett bra tips på ett resmål där man inte hittar en massa ryssar på hotellet?

Har precis kommit hem från en resa till Montenegro som har varit väldigt bra bortsett från dessa ryssar som gör mej tokig.

De verkar ha tagit det som en sport att bryta mot givna regler, som den hotellet hade t.ex. om att man inte fick reservera solstolar kring poolen. Vi blev tvungna att ställa mobilen på väckning och gå upp halv 7 för att få en plats att ligga på. Varje dag såg vi solstolar som var "paxade" och sen framåt eftermiddagen kom handdukarnas ägare och la sej och solade. De fanns alltså ryssar som gick upp kl. 6 på morgonen, roffade åt sig några solstolar och gick sen ner till stranden för att sola.

Samma sak i matsalen, vi bodde på all-inclusive och det var buffé. Vi såg varje dag hur dessa ryssar lassade på en massa mat på tallriken för att sedan lämna det mesta kvar på tallriken. Som svensk är man ju uppfostrad att inte ta mer än man äter upp, är man fortfarande hungrig går man och tar om.

Ryssar som trängde sig före i kön var ju vardagsmat till slut men en rysk madame tog ändå priset då och försökte klämma in sig i en full hiss utan att vi som stod i hissen åtminstone kunde få komma ut ur den.

Är så trött på dessa fasoner och jag vet att det finns fler än jag som har samma erfarenheter.

Vart ska man åka för att slippa dem?
Av Tubbe
8 juli 2012 10:48
Hej

Tror att du har haft lite otur. Jag har erfarenhet av två resmål där det varit en hel del ryssar.

Det har varit Koh Chang och Egypten och i båda fallen så har ryssarna uppförtsig bra.

Men om ni INTE väljet all-inclisive så får man mindre kontakt med just hotelgästerna och får då möjlighet att
välja de restauranger som passar bäst....det vill säga Ryssfria i ert fall.

/ Tubbe
Av Daquiri
8 juli 2012 11:12
Håller med Tubbe. När vi var på Koh Chang märktes inte ryssarna alls, däremot var svenskarna lite högljudda så stör det dig så åk inte dit.
Av Tj
8 juli 2012 12:03
Var i Goa i fjol...kryllade av ryssar där.....inte direkt omtyckta av the locals.
Enligt invånare jag snackade med (och såg själv beter de sig som as...) med några undantag.
Men de har pengar så man får väl stå ut med dem tills de har spenderat allt på smaklösa ting :)
8 juli 2012 12:55
Mitt spontana svar är väl USA...:P Skämt åsido.

Många ryssar får ju det bättre ställt och vill ut och resa så det finns inget specifikt land som inte "drabbas" av denna ökända turistgrupp. Har läst flera artiklar om att turismen från Ryssland till t ex Mexiko och Spanien har ökat med mellan +200-300 % de senaste åren.

Det enda jag vet med säkerhet är att Vietnam (och specifikt Mui Ne/Phan Thiet) inte skall besökas om du vill slippa ryssar.
Av Hathor
8 juli 2012 13:35
Citerat från eriksdotter:
Stanna hemma är annars ett tips!
de väller in ryssar i sverige också---
Av Hathor
8 juli 2012 13:41
man måste åka mkt långt från allfartsvägen..

i egypten är det ngn alldeles förfärligt,riktigt pinsamt,de dricks alkohol på gator o torg,dom säljer hach i all gathörn.jag har blivit bestulen på stranden två gånger av ryska kvinnor,min axelremsväska blev avklippt,osv...
De finns nog inget land som inte får besök av nyrika ryssar som inte tar seden dit man kommer...

ett torp i urskogen e nog den rätta platsen för att undvika dem..tyvärr e de så...
Av Haikko
8 juli 2012 15:05
Filippinerna! Där såg man nästan inga turister överhuvudtaget :)
9 juli 2012 12:35
Jovisst, ryssar har inte bra rykte i branschen men det är som det är.

Vi svenskar anses på många ställen vara snåla besserwissrar som krökar för mycket.

Tyskar är - liksom i ditt exempel - ganska bra på att sno solstolar men enklare så att de snabbare accepterar en ny solstolsführer som "fördelar" stolarna eftersom de gillar ordning och reda samtidigt som de är lite vulgo och luktar kokosnöt.

Engelsmän är kända för att de egentligen vill ha en engelsk semester - Fast helst utomlands - där man kräver att allt ska funka som i England, för England är bäst.

Amerikaner är högljudda och löjligt krävande men ger som kompensation ofta bra dricks.

Etc...
9 juli 2012 22:17
Kanske är det så att ju längre bort från Ryssland, desto färre ryssar (detta gäller dock ej Månen). Kan inte minnas att ha sett/hört mänga ryssar i Kapstaden t.ex...
Håller med dig, när de invaderar ett ställe, gör de det med besked!
Av Bibby
10 juli 2012 16:46
Såg inga, eller märkte inga iaf, i sydamerika. Åk dit, är en upplevelse oavsett.
Av C99
10 juli 2012 18:27
Var på Boracay å träffade 2 ryssar som var TREVLIGA. Är FB-vän med en av dom nu och skriver stundtals till varandra. Har annars samma uppfattning om det annars snorkiga sättet. Vad göra? Gilla läget om du inte kan direkt klaga face 2 face. Vi brukar inte vara vid poolen, inte samma restaurang och inte gå in på ställen innan man checkat av.
Av Annl
15 juli 2012 09:23
I Afrika s[der om Sahara hittar du inga ryssar men d']remot fantastiskt vacker natur och gott klimat. Finns massor av roligt att se och g;ra.
16 juli 2012 19:40
Släng bort handdukarna om ingen har använt solstolen på en timme eller nåt.

Själv stöter jag aldrig på ryssar nånstans. Men jag bor mycket sällan på charterhotell.
Av Kanoute
17 juli 2012 16:42
Du borde åka till södra Portugal eller Sevilla i Spanien.
Där lär du inte stöta på många ryssar alls.
Jag förstår exakt vad du talar om, har själv samma erfarenhet av ryssar. När vi var i Tunisien så uppförde de sig minst lika illa och det värsta av allt är att de samlas alltid i flock.

Om du vill åka ännu längre bort kan jag rekommendera irakiska Kurdistan (norra delen), där stenkastar man ryssar och albaner...
22 juli 2012 18:19
Kanske skulle att testa att åka till Ryssland, de som är kvar där kanske inte beter sig så illa åt som de som åker utomlands....? :)
Mvh Eva
Av Sugus
23 juli 2012 20:02
Ett generellt svar är att undvika all-inclusive.
Sållar bort 80% av ryssarna och resten är ganska trevliga......
24 juli 2012 00:01
Citerat från sugus:
Ett generellt svar är att undvika all-inclusive.
Sållar bort 80% av ryssarna och resten är ganska trevliga......
Håller med om detta för i grund och botten är ryssarna snåla och bor inte på de lite dyrare hotellen. Deras charterresor är ganska billiga och handlar gör dom heller inte speciellt mycket eftersom de inte vill betala
Av Lora
24 juli 2012 17:13
…Svenskarna har ju erfarenhet av resandet sedan 60-talet i jämförelse med ryssarna där majoritetens erfarenhet av resandet ute i världen är nästintill obefintlig med allt vad det innebär…

Håller med att ryssarnas beteende på resande fot kan beröra en på ett motbjudande sätt.

”att man inte fick reservera solstolar kring poolen” – något liknande har jag upplevt på den enda charterresa som jag har gjort, till Mallis, och då var det inte ryssarna som bröt mot reglerna– antar att det är specifikt för hela gruppen ”charterturister” med sina undantag.

”Som svensk är man ju uppfostrad att inte ta mer än man äter upp, är man fortfarande hungrig går man och tar om.” Har du åkt någon gång båten till Tallinn t.ex.? Oavsett nationalitet såg jag många som lastade sina tallrikar med mat så att jag trodde att dessa skulle spricka…

Och det här med att tränga sig före i kön… är en företeelse på många ställen ute i världen.

Förstår att du inte fick dina intressen och behov tillfredställda p.g.a. alla dessa ”negativa” upplevelser kopplade till just ryssarna, oturligt nog.

Du efterfrågar ett bra tips på ett resmål där man inte hittar en massa ryssar på hotellen?
Mitt tips till dig: Begränsa dig inte geografiskt nu däremot välj en annan typ av boende – en lägenhet t.ex. med en hög privatfaktor och garanterat inte en enda ryss. Ett annat alternativ är att du ringer till hotellet och frågar vilka nationaliteter som dominerar stället innan du ska dit.

En fråga: minns du något som var bra och roligt på din semester i Montenegro?