Rhodos - För sent med första veckan i Oktober?

22 apr. 2013 11:48
Visningar: 19996
Hej!

Vi är ett gäng ungdomar som tänker åka till varmare trakter i höst.

Vi har hittat ett jättebra erbjudande till Rhodos första veckan i Oktober, men då undrar vi förstås om det är bortkastade pengar ändå? Hur är vädret, ni som varit där i Oktober? Vi skulle vara på nordvästra kusten i en by kallad Ialyssos nära Rhodos stad. Har försökt läsa runt lite vad svenska resenärer säger och hittat att flertalet säger att oktober är en bra månad på Rhodos för sol och bad, medans andra européer säger att oktober är för sent.

Ja, vad tycker ni? Ska vi ta chansen och åka eller borde vi satsa mer pengar(vilket vi egentligen inte vill som fattiga studenter :-) ) och åka i september? Det vi söker är främst att få sola och bada.
Av Kboggio
22 apr. 2013 11:57
Jag åkte förra året sista veckan i oktober, början av november. Man kunde få en väldigt bra bränna och det var varmt hela tiden. Festsäsongen var ju död men det fanns annat man kunde göra. :) Så det beror ju lite på vad ni e ute efter.
22 apr. 2013 12:10
Citerat från kboggio:
Jag åkte förra året sista veckan i oktober, början av november. Man kunde få en väldigt bra bränna och det var varmt hela tiden. Festsäsongen var ju död men det fanns annat man kunde göra. :) Så det beror ju lite på vad ni e ute efter.
Trevligt! Som tidigare nämnt är det förstås sol och bad vi söker. Festa är nog inte huvudmålet. Men vi har också funderat på att hyra en bil och utforska ön lite. Har läst att det finns en hel del sevärdheter på ön.
Av Kboggio
22 apr. 2013 13:40
Lindos tycker jag att ni ska se, det finns också ett kors uppe på ett berg som också borde ses. Rhodos stad finns jätte mycket shopping, jag föredrog gamla staden framför den nya men tycker att båda ska ses. Det finns också massa vatten aktiviteter som man kan göra. Men det låter som en bra ide att hyra bil.
22 apr. 2013 14:38
Sevärdheter och sevärdheter vet jag inte men vi hyrde bil och körde runt hela ön, sydkusten förbi Lindos ända bort till västra spetsen med vindsurfingstranden sen norra sidan tillbaka hittade massa små mysiga byar, öde stränder bortom turistRhodos, jättetrevligt och över förväntan.
Av Asok
22 apr. 2013 14:53
Min mor åkte alltid till Rhodos sista veckan i sept+första i oktober. Kanonväder. Något år var det lite kyligt på kvällarna men varmt och gott på dagen o 25-28 gr i vattnet
22 apr. 2013 15:29
Citerat från kboggio:
Lindos tycker jag att ni ska se, det finns också ett kors uppe på ett berg som också borde ses. Rhodos stad finns jätte mycket shopping, jag föredrog gamla staden framför den nya men tycker att båda ska ses. Det finns också massa vatten aktiviteter som man kan göra. Men det låter som en bra ide att hyra bil.
Lindos och Rhodos stad låter som två jättebra alternativ. Ser också att Lindos Beach är ganska populär på Tripadvisor. Vad tyckte du om den stranden?
22 apr. 2013 15:31
Citerat från resemaja:
Sevärdheter och sevärdheter vet jag inte men vi hyrde bil och körde runt hela ön, sydkusten förbi Lindos ända bort till västra spetsen med vindsurfingstranden sen norra sidan tillbaka hittade massa små mysiga byar, öde stränder bortom turistRhodos, jättetrevligt och över förväntan.
Låter riktigt mysigt det där. Nånting vi verkligen vill göra. En dröm är att kunna hitta lite stränder och andra fina ställen där inte turister hunnit ockupera ännu.
22 apr. 2013 15:32
Citerat från asok:
Min mor åkte alltid till Rhodos sista veckan i sept+första i oktober. Kanonväder. Något år var det lite kyligt på kvällarna men varmt och gott på dagen o 25-28 gr i vattnet
Oj, vad kul! Då låter det som att första veckan i oktober inte är någon dum idé alls. Det gör inget om det blir kallare på kvällarna, så länge det är varmt under dagen. Kvällsdopp i det varma vattnet blir ju desto skönare då också.
Av Kboggio
22 apr. 2013 23:08
Jag badade aldrig i Lindos men det finns en ruin av typ ett slott som man vandrar upp över berget och då ser man ser mot vattnet väldigt mycket och kan se långt ner i vattnet på mång ställen och det verkade fint. När vi va där var det nästan ingen som badade på den stranden. Dock är nästan allt sönderturistat där..
22 apr. 2013 23:41
Citerat från kboggio:
Jag badade aldrig i Lindos men det finns en ruin av typ ett slott som man vandrar upp över berget och då ser man ser mot vattnet väldigt mycket och kan se långt ner i vattnet på mång ställen och det verkade fint. När vi va där var det nästan ingen som badade på den stranden. Dock är nästan allt sönderturistat där..
Låter underbart. Förutom att det blivit sönderturistat förstås.

Stränderna är rätt steniga generellt på ön eller hur? Finns det ändå några sandstränder man kan åka till?
Av Kboggio
23 apr. 2013 21:09
Lindos är jag rätt säker på att det var en sandsstrand men kommer inte riktigt ihåg. Mycket stenstränder ja, faktiskt så vet jag inte om sandstränder tyvärr.. :)
24 apr. 2013 07:08
Vill ni ha sandstränder åk till Faliraki eller underbara Tsambikastranden. Ialyssos har klapperstensstrand och är lite blåsigt. På östsidan finns fler sandstränder och det blåser mindre.

Och ja, Lindos har sandstrand.
24 apr. 2013 13:12
Citerat från stobbart:
Vill ni ha sandstränder åk till Faliraki eller underbara Tsambikastranden. Ialyssos har klapperstensstrand och är lite blåsigt. På östsidan finns fler sandstränder och det blåser mindre.

Och ja, Lindos har sandstrand.
Okej, då vet vi hur det ligger till. Så länge vi får bada i ett fräscht hav och får varmt väder samt inte är för isolerade är vi nödja. Då kanske det lönar sig att bo längs östkusten om vi vill kombinera sandstränder, Rhodos stad, andra sevärdheter och bra, soligt och varmt väder. Du menar alltså att det kan också vara lite kallare i Ialyssos än andra ställen på ön?

Tack för alla tips. Vi är mycket tacksamma för det.
26 apr. 2013 15:11
Jag tycker Ialyssos var ett utmärkt alternativ för att upptäcka ön, men som sagt. De är lite blåsigare och vågigare där. Om det är kallare, det tror jag inte. Jag tyckte det var skönt att det fläktade lite. Men då var jag där när det var 35 grader.
Jag tror ni blir nöjda med vad ni än väljer. Men föredrar ni sand framför klappersten så ta östkusten. Då har ni ju närmare till Lindos också. Och nära till den stora vattenparken i Faliraki :)
Av Alg36
18 sep. 2015 22:03
Jag har inget svar på hur vädret är i på rhodos i början avbrukarer men skulle gärna vilja veta av någon som varit där första veckan i oktober mer,.än en gång
är det runt 20 på dagen vid solsken
är bad temp ungefär som svensk sommar ca 18 -20 i vattnet?
Brukar det ofta blåsa upp till kvällen och bli lite kyligt?