Resrutt i Asien?! Tacksam för svar

29 aug. 2012 16:17
Visningar: 961
Hej,

Vi är två killar som tänker backpacka i Asien från 8/11 - 31/12. Vi kommer att börja i Hong Kong, sedan flyger vi till Bangkok och är där 12 november.

Vårt problem är var vi ska ta oss efter Bangkok???

Det är mycket vi vill hinna med under denna tid! Vårt mål är att åka till Kina (Hong Kong), Thailand, Laos, Kambodja och Malaysia. Vi har två stycken förlag/alternativ på hur vi kan backpacka, och nu behöver vi tips, råd och feedback på vad som blir bäst!

Alt. 1.
Från Hong Kong till Bangkok(12november), stanna där ett par dagar sedan åka direkt upp till Laos och Kambodja(vilket först?). Vårt mål är att åka därifrån så vi är i koh phangan några dagar innan den 28 november då det är fullmoon party. Härefter vill vi åka till Koh tao och ta dykarcert. Sedan backpacka runt i Thailand, (tips på vart vi borde åka?) till ca 20 december då vi åker till vårt sista land Malaysia.

Alt 2.
Från Hong kong till Bangkok(12nov), stanna där ett par dagar sedan åka till Thailändska västkusten (tips på ställen?). Från västkusten till koh phangan några dagar innan den 28 november (fullmoon party). Sedan till Koh Tao och ta dykarcert. När vi är klara med detta åker vi sedan upp till Laos och Kambodja, sedan därifrån åker vi till Malaysia ca den 20 december, och från Malaysia flyger vi hem den 31 december.


Hoppas ni förstår på ett ungefär. Kom gärna med egna förslag på hur man kan ta sig runt, tack!!


Med vänliga hälsningar
Chrillow
Av Macho
30 aug. 2012 09:49
Hej.
Det måste väl vara bättre för er att ta alt, 1 så att ni kan utnyttja era dykcert
när ni kommer till Thailändska västkusten.

Similian island ska väldigt bra dykvatten.
Koh Lipe längst söder ut i Thailand har jättebra dykställen.
Från Koh Lipe har ni sen bara kort en båtresa på 50 minuter till
Langkawi i Malaysia.

MVH Macho
30 aug. 2012 16:45
Hej Macho,

Hmm ja det låter som ett bra tips. Utnyttja dykarcertet vill vi göra så mycket som möjligt! Vi får kolla upp båda Koh Lipe och Langkawi, 50 minuter dit är ju ingenting...

Tack!
31 aug. 2012 08:34
Om jag la ner tid och pengar på cert skulle jag satsa på att dyka resten av semestern och spara Laos och Kambodja till en annan resa. På västkusten finns många fina öar där ni ska kombinera party, slapp och dykning.
Jag ska själv åka till Koh Lipe i slutet av november. Har aldrig varit där förut. Var till Lanta med min familj förra året och det rekomenderar jag inte till två unga killar.
Phi Phi kanske passar er bättre....
1 sep. 2012 17:55
Hmmm, Okej! Koh Lipe och Phi phi får vi kolla upp :) Lanta tänker vi nog inte stanna på allt för länge, utan endast 3 dagar inför fullmoon partyt.
Tack :)
2 sep. 2012 19:18
Har ni bokat flyget till Bangkok? Annars skulle jag ta mig mot Filippinerna då jag tycker att det är betydligt bättre. Inte lika mainstream och fin natur och bra dykning. Annars är väl alt 1 det smidigaste!
Av Allic
3 sep. 2012 11:21
Hej,
vad jag förstår så är biljetterna Bangkok och Malaysia (K.L?) redan bokat???
Hur som helst så tycker jag, precis som föregående tipsare skrev, att ni ska åka till Philippinerna. Jag har vfarit där flera gånger och det är så otroligt mycket bättre än Thailand. Där kan ni resa runt på olika ställen och hitta olika saker att göra. Ni flyger lätt från Manila till både HongKong och K.L med cebu pacific
http://www.cebupacificair.com
Tips i filippinerna
Dykning: Dumaguete, apu island och så klart El Nido - Palawan
Party: Boracay, El Nido och Alona Beach

Något av det bästa med Philippinerna är också att de är helt suveräna på engelska - överallt!

Om ni ändå ska åka runt i Thailand för att ta er vidare till Malaysia tycker jag att Båtresa från Koh Lanta ( eller phiphi island till Ko Lipe är att rekomendera. Från Ko Lipe tar ni er med speedboat till Langkawi.

HongKong är häftigt och kommer ni dit tycker jag att ni ska besöka Knutsford Terrace nån kväll.

Ha en superresa!
4 sep. 2012 16:08
Tjena Martinmagnuss,

Vi har bokat flyg från hong kong till bangkok redan... men vi har planerat att åka till Filippinerna, vi vet dock inte om vi hinner.. Vet du hur man tar sig tilll Filippinerna smidigast? Flyg eller?
4 sep. 2012 16:12
Hej Allic,

Japp det stämmer. Flyg som är bokade är Danmark - HongKong, HongKong - Bangkok, och K.L. - Danmark.

Efter ditt svar låter Filippinerna ännu merlockande :) Vi får hoppas att vi hinner med.. Tack för tipset!!
.

Har ni fler tips på vad man kan göra i Hongkong? Vi stannar där fredag morgon - måndag kväll :)
5 sep. 2012 21:49
När jag har rest där nere så har jag alltid haft koll på air asia, dom har många avgångar och väldigt bra priser! Jag har alltid valt dom. Finns en del svartlistade bolag där nere så känns bra att välja något som man vet är bra! Vet inte om det kommer gå direktflyg till PH, men annars går det garanterat via exempelvis kuala lumpur!
12 sep. 2012 13:29
Okej! Air asia ska vi lägga på minnet :) Tack Martinmagnus!
Av Ewa_h
13 sep. 2012 08:10
Hej Chrillow.

Cebu pacific flyger direkt från Bangkok till Cebu och Manila.
Sök på Skyscanner.se så får du även upp lågprisbolagen i resultatlistan.

/ Ewa