Resrutt

22 aug. 2008 13:19
Visningar: 1384
Jag har bokat in en månadslång resa till Australien i början på nästa år och behöver lite tips på hur man lättast tar sig överallt.
Jag landar i Sydney och tänkte sedan ta flyg till Melbourne (där mina 2 vänner kommer börja sin resa). Sedan ta oss med bil från Melbourne till Adelaide- flyg till Alice Springs - flyg till Cairns - bil till Brisbane - Flyg (ev. bil?) till Sydney.
Vad tror ni om den rutten?
Jag har ju hört att Australien är större än man tror, ungefär hur lång tid tar det att bila rutterna som jag tänkt mig? Om man vill hinna med att se "allt som man borde se" på turen.
Om någon vet hur lång tid det tar att bila sträckorna i ett kör (utan några stopp) så vore det kanske enklare för mig att föreställa sig avståndet.

är det någon som har böcker (typ lonely planet) om Australien att sälja? Hör isåfall av er till mig!
Tack på förhand!
23 aug. 2008 06:24
Svårt att svara på eftersom ingen kör sträckorna i ett svep. Du kan väl hitta antal km på Internet eller räkna ut det ungefär på en karta? Melbourne-Adelaide är inte så farligt långt, men vågar mig inte på nån gissning.
Du kan väl också se var du vill stanna och hur lång tid du vill spendera där, bara några timmar, en eller två nätter så kan du ju räkna ut hur lång tid du behöver.
Av Ziesta
10 sep. 2008 17:35
Melbourne till Adelaide är en fin rutt.. Där får ni inte missa Great Ocean Road. Jag har inte åkt just den sträckan men skulle tro att det kanske tar ett par dagar om man ska se lite på vägen. Jag har bilat från Brisbane ner till Melbourne men då stannade vi en hel del på vägen. Tog ca 8 dagar.

Vad har ni tänkt att se i Alice Springs? Uluru antar jag? Den röda stenen är ju en bra bit söderut från själva Alice Springs. Det går en hel del flerdagars rundturer från Alice Springs till Uluru, Kata Tjuta och Kings Canyon, såvida ni inte har tänkt att hyra bil där också? Ett annat alternativ är dock att ta en tur från Adelaide till Alice Springs, via Uluru, Coober Pedy ("underjordisk" stad), Flinders Range etc.

Jag åkte Greyhound-buss från Brisbane till Sydney, stannade och såg Port Macquarie på vägen. I total restid var det ca 15 timmar tror jag . På Greyhounds hemsida kan man se lite hur lång tid olika sträckor tar.. http://www.greyhound.com.au/ Lite annorlunda att köra bil själv iofs men det kan kanske ge liten riktlinje iallafall..

Ha det så trevligt downunder! :-)