Resmål/att göra i Vietnam

Av Emmy19
5 nov. 2018 13:46
Visningar: 82
I januari åker jag och killen till Sydostasien på vår första backpack resa. Vi tänkte spendera 2 veckor i Vietnam & vill nu ha tips på saker att göra, besöka, äta, se, ja allt!

Vi planerar att hålla oss i södra delen av landet och besöka Ho chi mihn, Phu Qoc & kanske Nha trang. Vad får vi inte missa? :D

Och vart kan vi boka båtbiljett eller bussbiljett över till Kambodja? För att kunna visa upp vid visum kontrollen.
Av Daquiri
5 nov. 2018 14:45
I Saigon (Ho Chi Minh) finns Krigsmuseet, Independence Palace och Central Post Office, shopping mail och parker. En tvådagars tur till Mekongdeltat är trevligt. En halvdag till Cu Chi-tunnlarna är nästan en måste. Bo man i distrikt ett har man gångavstånd till det mesta.
Av Nicken
5 nov. 2018 15:02
Citerat från Daquiri:
I Saigon (Ho Chi Minh) finns Krigsmuseet, Independence Palace och Central Post Office, shopping mail och parker. En tvådagars tur till Mekongdeltat är trevligt. En halvdag till Cu Chi-tunnlarna är nästan en måste. Bo man i distrikt ett har man gångavstånd till det mesta.
Daquiri sammanfattar på ett bra sätt. Jag kan lägga till nöjesgatan Bui Vien, hyffsat enkel att nå till fots från större delen av distrikt 1.

Gällande Phu Quoc skulle jag vilja föreslå följande;

Bai Sao Beach. Hyr en MC och kör hit. Kan dock vara skräpigt på sina håll.
Coconut Prison. Tidigare fängelse från koreakriget.
Nattmarknaden i Duong Dang och lokala marknaden dagtid i samma by. Undvik att köra MC genom den lokala marknaden.
Bada på lång Beach och ät vid restaurangerna på stranden. Jag uppskattade Rorys, men läste att restaurangen nu har flyttat till andra sidan av ön.
Besök Ong lang beach.
Besök ett vattenfall och bada (uppskattades inte av min sambo då hon tyckte att det var ett klent vattenfall).
Nu har väl även linbanan mellan An Thoi ön Hon Thom öppnat. Vi var där strax innan den invigdes så kan inte ha någon åsikt om kvaliteten.
Undvik: Besök på pärlfarmen en bit nedanför Long beach.