Resesvenskar - vilken typ är du?

23 aug. 2009 00:02
Visningar: 550
Benny/Beata Backpacker: Glider omkring i mjukisbyxor, batik eller surftröjor med dreadlock eller skitigt hår hela året och drömmer om nästa resa, nästa vinter, nästa gång de får träffa alla andra utlänningar på Tonsai Beach... Igen! Lokal prägerl är bartendern på den "genuina" baren som kränger Singha och Mekong. Bor eller vill bo i SoFo under resten av året.

Erik/Erika Exotisk: Åker till Thailand för sjunde året på raken för att det är lite exotiskt, tropiskt så där jämfört med Europa - 20 miljoner turister kan ju inte ha fel - och Thailändare är så trevliga mot barnen och dessutom är det ju billigt. Mycket billigare än Burträsk. Har man tur spelar dessutom Little Gerhard på någon bar.

Tage/Tina Traditionell: Kreta är ju en klassiker och man kan ju alternera med Mallis också. På vintern är ju alltid Kanarieholmarna nära till hands. Det har funkat de senaste 30 åren och nu är ju barnen utflugna. Dessutom är det ju så praktiskt med Euron, varför har inte Sverige den?

Sture/Stina Storstad: Det är ju så extremt tråkigt att bara ligga på stranden och steka sig som en strandad val när man har tillgång till alla muséer, konserter, utställningar och coola loungebarer samt trendiga restauranger. Varför skall man ta det lugnt på semestern när man kan sysselsätta sig med allt man inte hinner göra resten av året.

Sven/Sylvia Svensk: Sverige är ju bäst och vackrast så varför skulle man åka utomlands? Allt finns ju här. Blått hav, skärgård, klippor, bad, storstäder... Man kan ta tåget, husvagnen... Dessutom finns ju utländsk mat här - Pizza, Kebab,Kinarestauranger, Sushi på Konsum. Oändliga möjligheter.

Tony/Tanja Trekker: Hur kan man se ett land utan att skaffa sig skoskav, uppleva en solnedgång över ett träsk, bli biten av malariamygg eller arbeta volontärt i ett barnbyprojekt? Resandet är inte komplett förrän man varit riktigt magsjuk i ett land utan sjukvård på 100 mils avstånd, blivit rånad av lokala ungdomsgäng och fått bekämpa världens tredje dödligaste orm i sovsäcken. Svensken i gemen är en vekling och Ulan Bator världens bästa destination.
Av Tjatta
23 aug. 2009 00:32
Om man blandar alla dessa grupper så får man ut det mesta av sitt resande, för ifall man lägger in sig själv i ett speciellt fack så missar man en hel del av vad vårt jordklot kan erbjuda oss! Jag kan erkänna att jag iallafall stämmer in delvis på ett flertalet av dessa resetyper....
Av Charina
23 aug. 2009 07:34
*fniss*
Jag är ingen av alternativen.
23 aug. 2009 08:41 (redigerad)
Vilken typ är du själv?
23 aug. 2009 09:28
Hehe rolig tråd, jag måste nog säga att jag passar in mest på: Stina Storstad! :-)
23 aug. 2009 09:33
Ett par av kategorierna stämmer in på oss. Jag brukar säga att det ska vara stad OCH bad. Man orkar inte ligga vid stranden hela dagen, utan måste ha möjlighet att strosa runt och se lite kultur och även idka shopping om det är möjligt. Jag har en karl, som älskar att shoppa. På grund av att han har fel på ett knä, kan jag inte få honom runt på promender i berg och så. Jag skulle nog tycka bra om det i alla fall.

Gilla
Av Silvana
23 aug. 2009 10:15
Stina storstad absolut. Tycker visserligen om naturupplevelser och hamnar och vatten men efter några dagar får jag lätt abstinens. Skulle däremot väldigt gärna VILJA vara Tanja Trekker men det går nog inte när man som jag vill ha rena toaletter, bra mat, dusch varje dag samt är rädd för minsta lilla kryp. Rolig tråd. /Silvana
Av Mjorumm
23 aug. 2009 10:56
Stina Storstad och Sylvia Svensk ,om jag tar bort pizza och kebab. I Sverige är det naturen som jag tycker bäst om
Lite fjällvandring och att plocka lingon som jag ska göra nästa vecka i Jämtland

En rolig tråd tack för den
Av Aik
23 aug. 2009 11:09
Haha, roligt. Inget passa in på mig:)
Av Visial
23 aug. 2009 14:49
Gillar både sol/bad, storstad och nya upplevelser, så det blir en blandning!
Av Micke75
23 aug. 2009 15:42
Om det hade funnits en kategori till som hade hetat "rastlös" så hade det garanterat varit jag, måste bara ut och se så mycket som möjligt av ställen jag besöker, vet många som stannar på ett ställe t.ex. 2 veckor för att fördriva tiden på stranden eller poolen för att sedan senare på kvällen strosa turistgatan upp och ner för 10:e gången och läsa turistmenyer eller köpa något skräp i en turistaffär till överpris.
Hyr gärna bil och tar mig runt på det sättet, tycker att man får ut mest av det. När jag besöker en storstad så slutar det alltid med att man kommer hem vid dagens slut och svär över att man inte tog med sig bättre skor, (varför lär man sig aldrig!!!).

Micke
24 aug. 2009 11:45
Rolig tråd! Jag är nog 'Eva blandad'.... Rastlös som någon sa, lite av varje av typerna du beskrivit. Jag är minst Sylvia Svensk och Erika Exotisk (i alla fall om det bara gällde Thailand där....)
24 aug. 2009 20:42
Måste tyvärr säga att inget passade in =)
Av Trea
24 aug. 2009 21:31
Haha, ja man känner ju igen en de typer... Jag är nog ganska mycket Tanja Trekker, även om jag det senaste året också blivit lite Hedda Husbil... Men husbilen ska ju helst in i nåt östeuropeiskt land så man kan få lite sovjetstil på duscharna och får dricka sprit med några tjeckiska gruvarbetare förstås... Och jag gillade faktiskt Ulan Bator! Hmmm... Det tål att tänka på det här...

/Helena
http://www.freedomtravel.se
Av Lerh
24 aug. 2009 22:58
Hejsan,
Ja från en sylvia svensk revolterade jag till Tanja Trekker, för att lugna ner mej till Beata & Sylvia. Alla har ju sin charm
Hälsningar
Lena
Av Joakimn
25 aug. 2009 07:51
Att sätta sig i en kategori är lite tråkig men måste man så blir jag nog en Tony/Benny heheheheh.
Av Elgona
25 aug. 2009 08:11
rolig tråd.
ingen av dessa typer stämmer dock in på mej.
Av Jes1blu
25 aug. 2009 08:16
Kul tråd! Jag är definitivt Tony Trekker med inslag ibland av Sture storstad!
mvh/ Lars
25 aug. 2009 16:39
Lite snävt med alternativ.... Reser alla bara till värmen?

Snorre Snöfreak : Gillar vintern(snön). Frisk härlig alpluft...det är medicin för hjärnan å själen, det!!
Låt "svensson" åka pist så tar jag resten av berget.
En bra "kropps-cocktail": 50% blod och 50% adrenalin, så håller man sej vaken..
Sitta på en alptopp och dingla med benen medans man förtär en baguette nersköljd med en pilsner....
26 aug. 2009 17:00
Citerat från billy_basket:
Lite snävt med alternativ.... Reser alla bara till värmen?

Snorre Snöfreak : Gillar vintern(snön). Frisk härlig alpluft...det är medicin för hjärnan å själen, det!!
Låt "svensson" åka pist så tar jag resten av berget.
En bra "kropps-cocktail": 50% blod och 50% adrenalin, så håller man sej vaken..
Sitta på en alptopp och dingla med benen medans man förtär en baguette nersköljd med en pilsner....
Tja, det går säkert att applicera på andra karaktärer... Folk som har en viss typ av värmesemester kan nog plockas in på liknande vad gäller vintern. :-D

Sälen kontra Mamooth, pistat kontra off pist, ski bum kontra Gstaad etc...
Av Bengtar
26 aug. 2009 18:23
Varför inte en kategori till;
Ebbe/Ebba snålsvensk.
En mutation av Erik/Erika.
Åker till Thailand för att det är så billigt. Frågar på reseguiden efter märkeskopior, oroas av sandflies och vägglöss. Har en stor frustration om dom inte kan få tag på lådvin.
Vill se så kallade vattenfall som inte egentligen är större än storpissan på Omberg.
Vill åka elefant (stackars tjusiga djur).
Älskar att bli förförda av leendena, som vi nordbor egentligen inte kan tolka på rätt sätt.
Äter från numrerade matlistor, vill bada med fångna delfiner, har stora skygglappar stadigt fastsatta för att slippa se hur det egentligen är och beskriver sin verklighet med orden "paradis, den största upplevelsen i världen, så vackert, och så sagolikt gott".
Ebbe/Ebba älskar att gå på resehistoriens största överreklamerade bluff.
De gör det med förtjusning och blir heligt förbannade om någon har en annan uppfattning om deras resmål.
Punkt, men kanske inte avslut.
Av Chilli
26 aug. 2009 20:38
Citerat från bengtar:
Varför inte en kategori till;
Ebbe/Ebba snålsvensk.
En mutation av Erik/Erika.
Åker till Thailand för att det är så billigt. Frågar på reseguiden efter märkeskopior, oroas av sandflies och vägglöss. Har en stor frustration om dom inte kan få tag på lådvin.
Vill se så kallade vattenfall som inte egentligen är större än storpissan på Omberg.
Vill åka elefant (stackars tjusiga djur).
Älskar att bli förförda av leendena, som vi nordbor egentligen inte kan tolka på rätt sätt.
Äter från numrerade matlistor, vill bada med fångna delfiner, har stora skygglappar stadigt fastsatta för att slippa se hur det egentligen är och beskriver sin verklighet med orden "paradis, den största upplevelsen i världen, så vackert, och så sagolikt gott".
Ebbe/Ebba älskar att gå på resehistoriens största överreklamerade bluff.
De gör det med förtjusning och blir heligt förbannade om någon har en annan uppfattning om deras resmål.
Punkt, men kanske inte avslut.
Mitt i prick Bengtar , här har du familjen Ebbe / Ebba Ebbsson, o vet du, vad vi skäms inte ett j-vla dugg för de. Har varit där 5ggr o planerar nu nästa resa ,1mån sommaren 2010 .
Av Bengtar
26 aug. 2009 21:49
Heja Chilli.
Jag kommer också att vara i Thailand snart.
Två timmar den sjuttonde oktober.
En timme och fyrtiofem minuter den åttonde november.
Som avstamp.
Hälsar Sventage.
18 sep. 2009 15:14
Hi hi rolig tråd, har du satt ihop alternativen själv? Det får nog bli Stina Storstad för min del, men jag måste också säga att jag håller med Micke75 till fullo! Man vet ju aldrig om man kommer tillbaka till en plats, så det är bäst att försöka se och uppleva så mycket som möjligt om man inte skulle göra det.
18 sep. 2009 22:58
Citerat från nattugglan:
Hi hi rolig tråd, har du satt ihop alternativen själv? Det får nog bli Stina Storstad för min del, men jag måste också säga att jag håller med Micke75 till fullo! Man vet ju aldrig om man kommer tillbaka till en plats, så det är bäst att försöka se och uppleva så mycket som möjligt om man inte skulle göra det.
Japp, det är väl klichéobservationer som lagrats, så blir det när hjärnan och kroppen slåss med att bearbeta fysisk trötthet kontra 10 muggar kaffe.
Av Lipet
19 sep. 2009 23:06
*skrattar*...då får väl vi stå för Tage och Tina då! Bekvämt och bra med Kanarieholmarna på lämpligt avstånd. Och smidigt med samma valuta överallt, då slipper vi huvudräkningen :D Kreta och Mallis har vi tyvärr inte varit på, duger inte Bulgarien eller Turkiet? Fast då kanske vi hamnar under SnålSven eller vad han nu hette för dit åkte vi bara för att det var billigt ;o)

Men också nyfikna på var du hamnar själv? Berätta, berätta!!!
20 sep. 2009 00:08
Lipet:

Tja... Jag ser inte vitsen med att leva så fattigt som möjligt (då hade jag blivit munk istället för backpacker - men har tagit mig runt både delar av Europa och Australien), är för bekväm för att behöva hugga mig igenom en djungel (då hade jag emigrerat till Papua istället - men har trekkat i svenska fjällvärlden), följa strömmen till stranden är inte riktigt min grej (men jag steker gärna en del och älskar havet) och kan inte segla ordentligt...

Är nog mest Sture Storstad men gillar Sverige (om någon annan har båt), Tropikerna (om det kulturellt är västerut snarare än österut), Stadssemester på Mallis och Kreta...

Om vi säger så här: Mina två favoritstäder alla kategorier är Barcelona och Sydney.

Barca har allt: Storstad, restaurangerna, barerna, stränderna, museerna, arkitekturen, sporten, maten, vinet, folket, kulturen...

Nästan allt kan även appliceras på Sydney.

Jag vet inte om det var ett svar eller en ren utläggning?
25 sep. 2009 14:36
Hihi, vi är nog alla rätt klichéartade när man nagelfar sig själv. Man vill ju gärna vara den där bereste äventyraren som berättar om när man gick bland cracklangarna på en bakgata i NY, att man höll på att göra på sig och nästan började grina hoppar man ju liksom över......
25 sep. 2009 15:29
Resoholic: Jo, kommer ihåg när jag var i LA första gången 1994. Hamnade på nån svartklubb på en bakgata till Sunset Strip (eller om det var Hollywood Blvd) som låg i en källare med ingång via en lastkaj där folk mest låg i hörnen. Var... Eeeeh... Intressant!
Av Chilli
25 sep. 2009 17:11
Citerat från robbowan:
Resoholic: Jo, kommer ihåg när jag var i LA första gången 1994. Hamnade på nån svartklubb på en bakgata till Sunset Strip (eller om det var Hollywood Blvd) som låg i en källare med ingång via en lastkaj där folk mest låg i hörnen. Var... Eeeeh... Intressant!
Hej Robbowan, du kan inte sluta med en upplevelse på de viset , vill läsa mer :)
26 sep. 2009 13:38
Citerat från chilli:
Citerat från robbowan:
Resoholic: Jo, kommer ihåg när jag var i LA första gången 1994. Hamnade på nån svartklubb på en bakgata till Sunset Strip (eller om det var Hollywood Blvd) som låg i en källare med ingång via en lastkaj där folk mest låg i hörnen. Var... Eeeeh... Intressant!
Hej Robbowan, du kan inte sluta med en upplevelse på de viset , vill läsa mer :)
Var skall jag börja? Med att en av Beatlarna söners dealer bodde längre ned i korridoren i byggnaden vi bodde i, att en polare började hänga med Ron Jeremy, att en annan delade pinkränna med Mickey Rourke eller varför jag aldrig skulle rekommendera någon att äta på Astro Burger?

:-D