Resebudget Kina 2007

Av Mamiya
14 feb. 2007 14:49
Visningar: 1105
...2007 och snart är det dags.

Jag och min sambo skall göra vår första resa till Kina under 2007. Tidpunkten är begränsad map semestermöjligheter och realistiskt finns bara möjlighet att resa i juli och augusti.

Planen är att klara oss så långt det går på egen hand med reservation för vissa transport- och hotell-/hostelbokningar då vi anländer och skall resa hem. Tanken är i mångt och mycket ett backpackingäventyr så långt det går.

Funderar dock på hur en resebudget bör se ut. Förutom flyg ToR Kina, vad bör vi ha disponibelt för allehanda utgifter under ca 4 veckor på resande fot? Inrikesresor, tåg, buss, flyg, mat, boende etc etc. Vi vill mao få en hyfsat grov uppfattning om hur mycket pengar vi bör spara för att ha råd att resa, leva och bo under fyra veckor. Behöver vi 5000kr i fickpengar? ...20000kr eller 50000kr?

Har i nuläget ingen som helst uppfattning och är mycket tacksamma för alla tips och rekommendationer vi kan få map resebudget. Resmålen har vi så gott som klara där de klassiska även ingår. Vi inleder högst sannolikt i Beijing och tar oss söderut för hemresa från Shanghai. EJ Tibet och Nordväst.

Tips emottages tacksamt!
Mvh
Av Foxy
15 feb. 2007 16:25
Hej!

Det beror lite på vilken standard ni kräver.. Jag reste i Kina förra året, ungefär sex veckor. Vi bodde på billiga hostel, åt billig mat (vi är vegatarianer så det var mkt ris med grönsaker), men såg ändå till att besöka turistgrejer som terrcottaarmén, muren etc. Vi hade en budget på 100 kr om dagen som vi höll. Dock hade vi en shoppingbuffert på ett par, tre tusen, men det är ju upp till var och en. Den budgeten funkade, men vi vände på varje krona. Jag skulle nog vilja rekommendera ungefär 150 kr om dagen, hostel kostar oftast kring 40-50 kr natten, taxi o tunnelbana är jättebilligt, man kan äta middag för 10 kr, men då blir det lite fattigt, men om man lägger typ en tjuga får man god mat!
Shopping är också billigt, jag sydde bla upp en kavaj, en kjol, en klänning o en kappa i siden på sidenmarknaden för 900 sek ihop. Pärlor är jättebilligt och man kan hitta fin cashmere till en bråkdel av priset hemma. Fina jadesmycken är också billigt och det är billigt att gå ut och festa. Om ni inte redan har bokat flyg rekommenderar jag Finn Air, de är jättebra o brukar ha hyfsade Kinapriser.
I Shanghai rekommenderar jag gärna Hikers Hostel, ligger nära the Bund, är nybyggt, trevligt o fräscht med vänlig personal.
Hör av er om ni undrar ngt mer, lycka till!
Av Mamiya
21 feb. 2007 00:35
Tack för svar!

Mycket värdefullt även om det finns mycket mycket mer att undra över.

Främst map inrikesflyg. Behovet vi ser är främst mellan Shanghai och Beijing (på vägen hem) och det enda alternativ vi på egen "internethand" har lyckats hitta prisuppgift på är Air China där ca 1700yen verkar vara ett gångbart pris per person för just denna rutt.
Men, finns det andra, billigare och mer lättillgängliga alternativ eller motsvarar Air China basbehovet för en enkelresa? Var bokar vi detta enklast och finns det plats med rimlig framförhållning?

Och Muren. Var ser vi denna bäst? Som äventyrslystan ser vi gärna den så långt från gemen turist som möjligt och Mutianyu verkar vara ett bra och lättillgängligt alternativ enl röster här på forumet. Finns andra motsvarande som tom är mer avlägset men ändå har mycket att visa?

Vad får vi absolut INTE missa i Kina?

Har sett tidigare att du rekommenderat att se pandor i Chengdu så jag frågar inte om det igen... ;-) Chengdu blir det hur som helst ABSOLUT!

Slutligen Hainan. Transport dit? Båt, flyg? Har undersökt boendemöjligheterna där och det verkar onekligen ruskigt billigt att unna sig tom lyxhotell där. Kan nog nyttja ett eventuellt besök där till rekreation men även att se Hainans kultur...om det nu finns sådan. Old Town och boende på Mama Naxi Guesthouse. Typ?

Mange tak!
Av Foxy
23 feb. 2007 12:27
Hola!
Mama naxi o old town ligger i Lijiang, jättemysigt! Det är dock långt ifrån ett lyxhotell..hehe.
Hainan- vi åkte buss, sen båt. Det tog lång tid och var lite halvjobbigt, men vi ville verkligen dit o när vi väl var där var det värt det varje sekund! Tror dock att det är billigt att flyga dit annars. Inrikesflyg har jag noll koll på, vi flög bara hem, annars var det tåg o nattbuss för hela slanten.. Vi var sjukt giriga på lyxhotell på hainan, men sen hittade vi ett så mysigt hostel som låg typ 100 m från stranden att vi helt enkelt valde att stanna där.
Vi såg muren från Badaling, det var vackert men mkt turister. Vi var i chengdu typ i november o då var pandorna hela tiden ute o lekte o var jättesöta, men mina föräldrar var där i somras och då var det för varmt för pandorna så de höll sig inne i sina små hus så man såg dem knappt, bara så ni vet eftersom ni ska dit på sommaren..
Lycka till!