Resa till värmen januari 2013

10 feb. 2012 13:05
Visningar: 18060
Hej på er alla resglada kamrater :)

Jag fyller 30 i december och tänkte ta med mig tjejen iväg till värmen i januari 2013.
Frågan är bara vart vi ska åka?

Jag tillhör den lilla samling svenskar som inte varit i Thailand och jag är lite tveksam till detta "försvenskade resemål"
Visst där finns säkert mycket att se, billiga kläder att köpa hem, varmt vatten och billig mat att äta men jag vill nog ha det där "lilla extra" som inte alla andra sett och upplevt.

Funderar lite svagt på Dominikanska Republiken, Bahamas, Isla De Maragaria, Barbados, Hawaii mfl...
Har tänkt vara borta i 2v och åka i mitten av januari 2013.

Någon som har något resmål med det lilla extra att rekommendera?
Vi vill både bada & slappa men även uppleva stället med både djur, natur & kultur.

Tack i förhand

//Morgan
Av Gevalia
10 feb. 2012 14:38
Sri Lanka!
Jag har inte heller varit till Thailand, av samma anledning som du. Har ingen egen erfarenhet av de andra resmål du räknar upp, men av vad jag fått veta, så är det mycket "honeymoon" ställen. Sri Lanka kan bl.a erbjuda följande safaris till ringa kostnad: Leopard i Yalaparken,vilda elefanter i flera parker, valsafari i Mirissa, som dessutom har öns finaste stränder för både bad och surfing. Människorna på denna ö är mycket trevliga och vänliga. Ingen skörtar upp priser eller luras på annat sätt. Trafiken är kaotisk, men alla samarbetar, (busschaufförerna är ett undantag). Var ni än bor, hjälper de till med transfer och guidning.
Av Joakimn
10 feb. 2012 15:19
Kom hem ifrån Isla de Margarita o Venezuelas övärld för 3 vekor sen..Inget bra förstaval då detta är ganska svårrest. se mitt resealbum o läs...
Såg någon gav förslag på Sri-lanka..var där med familjen för 5 år sedan ,skitbra../se mina bilder..
Har varit i Thailand 9ggr..förstår vad du inte vill ha , men ett hyfat bra enkelt val om man vill fega..
Själv hade jag nog tänkt..Filippinerna..var där för 15 år sedan ,kanon..
lycka till/ :-))
10 feb. 2012 15:24
Kenya eller Tanzania. Börja men en veckas safari och sista veckan vid Mombasakusten om du väljer Kenya och Zanzibar om du väljer Tanzania.
Av Van
10 feb. 2012 19:57
Med tanke på dom skäl du inte vill åka till Thailand kan jag inte rekommendera DR. Fina stränder både på norra delen dit svenska normalt åker och kanske tom lite finare på södra sidan. "Turistorterna" på Dominikanska vimlar av fransmän och tyskar. Stora allinclusive complex och allmänt dålig mat. Hög brottslighet etc. Om man vågar sig bort från turistorterna finns dock en del trevliga saker. Valskådning, trekking, fin MTB cykling, skön musik "meurenge" och några stränder som bildligt är den karibiska drömen. Om du dyker, så kan jag säga att den är rätt kass.
Finns många bättre platser att resa till. Malaysia är kanske något att fundera på....
Kan också som trådskaparen här ovan rekommendera Kenya med safari och några dagar på beachen i Mombasa.
Av Stina_
10 feb. 2012 23:33
Hej!

Om du är intresserad av att åka till Asien så rekomenderar jag Bali, Indonesien.
På vissa ställen är det mycket turister men inte alls som i Thailand. På 2 veckor stötte vi på 2 st svenskar.

Finns många ställen som nästan är helt folk tomma om man vill ha lugnt och skönt.

Min lugna favoritplats var Lovina i norr med svart lava strand, delfiner, snorkling och korallfisk.
Men efter en vecka på lite olika lugna ställen drogs vi ändå till "turisstället" Kuta som har allt man kan tänka sig.

Jag tycker att Bali var billigare än Thailand, mycket lättare att pruta ner priserna då vi befann oss på de mer turistiga ställena.

På Bali kan man verkligen leva lyxliv till en billig peng.

Finns mycket att se och göra och ett perfekt ställe för ett par :)

Förstår ditt val att inte vilja åka till Thailand då jag tycker att det exotiska har försvunnit då ALLA snart varit där.

Själva åker vi snart till Yucatanhalvön, Mexico som ligger vid Karibiska havet.
De länder du funderar på skulle jag också jättegärna vilja besöka speciellt Hawaii och Barbados :)

Oavsett vart du väljer att resa hoppas jag du får en underbar semester :)

MVH/ Stina
Av Pelle77
11 feb. 2012 08:52
Jag har varit i Thailand 12 ggr och kommer säkert att återvända dit igen. Men jag ville precis som duse något mer "exotiskt" så bokade i veckan en resa till Grenada samt Barbados i Karibien. Åker med BA från London med inflygning till en ö och hem från en annan. Kostar 6500 direkt efter nyår. Tillkommer gör flyg till o från London. Ska bli väldigt kul. Till Barbados går även charter om ni hellre flyger direkt.
14 feb. 2012 20:35
Tack för era svar....

Kenya och Bali lät jäkligt intressant!
Flyg till Bali ligger på 21-24h o det kan bli intressant med en relativt flygrädd flickvän och säkert ett inte så stort flygplan den sista biten. Ser ut som att mellanlandning i Hong Kong är ett standard alternativ.

Får ta ett snack med tjejen om hon har några intressanta förslag, men det har hon säkert när jag berättar att jag tänkt betala ;)
Av Veiken
14 feb. 2012 21:09
Rekommenderar varmt safari i Kenya och en badvecka på Zanzibar. Gjorde den resan i nov 2011 och det var helt fantastiskt.
Det finns faktiskt ett Thailand som ännu inte är försvenskat! :)
Av Annl
14 feb. 2012 21:19
Hej,

Du skriver om mellanlandning i Hong Kong för det fallet att det blir Asien och jag kan bara då säga att där är rejält spännande och häftigt.

Hawaii som du själv skriver om har jag alltid drömt om att besöka sen jag var barn. Säkert något alldeles speciellt!

Safari till Kenya/Tanzania har det tipsats om och med kombo i form av bad på t.ex. Zanzibar. Vi var på safari julen 2009/2010 i Tanzania och med en veckas därpå följande bad och sol på Zanzibar. Det var en helt fantastisk resa som verkligen kan rekommenderss och Afrika är något alldeles speciellt.

Jag bistår gärna med tips och tankar om ni bestämmer er för att åka dit.
Citerat från mogge8212:
Tack för era svar....

Kenya och Bali lät jäkligt intressant!
Flyg till Bali ligger på 21-24h o det kan bli intressant med en relativt flygrädd flickvän och säkert ett inte så stort flygplan den sista biten. Ser ut som att mellanlandning i Hong Kong är ett standard alternativ.

Får ta ett snack med tjejen om hon har några intressanta förslag, men det har hon säkert när jag berättar att jag tänkt betala ;)
Av Modano
16 feb. 2012 13:00
Hej, kolla flyg med Thai Airways alt Qatar Airways, med lite trix får du ihop en resa med en mellanlandning och total flygtid på ca 17-20 timmar inkl mellanlandning. Då jag flugit mycket med dessa bolag skulle jag rekomendera Qatar även om de har lite högre pris. De ligger milsvida före Thai i service och komfort. Thais enda fördel är att de som enda bolag flyger direkt till Bangkok från sverige..
/Modano
Av Stina_
17 feb. 2012 21:37
Hej!

Vi åkte ifrån Arlanda med Thai Air. Super bra service och all dryck och mat ingick så gissa om vi blev besvikna när vi året efter åkte till Thailand med ett svenskt bolag där inga varma handdukar ingick och man fick betala för all dryck själva.

Bästa med hela flygresan till Bali var när vi landade och alla fick en orkide när vi gick av planet.

Vi bokade resan via Resia så det kan ha varit en charterresa utan hotell vi tog. Fick ett bättre pris via resebolaget än vad jag hittade på internet och då slapp vi massa byten.

MVH/ Stina