Resa med barn i thailand

13 aug. 2009 13:32
Visningar: 2405
Hej,
skulle behöva tips från dom som varit i thailand med barn under ett år!!!
har massor av frågor ang detta då vi ska åka med vår 7 månaders i januari.. allt ifrån om dom får bada i bassäng/havet i den
åldern, vad hade ni med er?? flytväst?? barnmatsburkar?? eller finns det där??? massor av råd önskas!!! hur mkt vatten gav ni era små, mer än vanligt???
16 aug. 2009 18:20
Hejsan

Vår familj har besökt Tahiland 8 ggr och i vi ska åter åka dit i mars 2010(som ni förstår älskar vi det). Våra barn är idag 7 och 9, så de har hängt på från tidig ålder som du förstår. Nu vet jag inte vad ni har valt för restyp(charter eller ta er runt själva) men på alla vanliga turistorter finns blöjor o barnmat, samma märken som hemma till ca samma pris, dock inte så mycket alternativ på barnmaten. Vi har tagit med burkar sjäv(tänk på att emballera väl o packa några i var väska om någon väska skulle komma bort) Har även lagt ett paket bjöjor med vagnen när vi checkar in den. Vi har haft med flytväst till dem när de var så små, eftersom vi gillar att snorkla o dyka och ta utflykter med båt. Det finns ofta flytvästar, men aldrig till de små. Vatten är viktigt, vi har alltid försökt ge mycket (ha med semper vätskeersättning om de skulle få feber).I Thailand är det otroligt lätt att resa med barn och de är jätte barnvänliga, barnstolar finns överallt..... När det gäller bada, ha de badat både i pool o hav(praktiskt att ta med en uppblåsbar ring för bebisar så kan de guppa med när ni är ute o badar).

Ni kommer att få det härligt, hör gärna av dig med fler frågor om du undrar något!

Mvh Jenny
Av Marilcj
17 aug. 2009 18:13
Hej!

Förra året åkte vi med goda vänner o deras dotter som blev 1 år under resans gång!

Blöjor & barnmat var minsta problemet, Lotus som är en rätt stor kedja i Thailand hade allt man behöver till småbarn!
Vad de däremot tog med här hemmifrån var "badblöjor", så att det inte skulle hända några "olyckor" i poolen!

Mycket vatten & färsk frukt typ ananas o mango gick i tösen under hela resan!

Ha en trevlig resa!
17 aug. 2009 22:17
Vi var där med vår äldsta när han var 8 månader och det finns tom. badblöjor; ) Han drack fortfarande välling då så maten var inga problem heller. mycket vatten & frukt gick ned. En liten resevattenkokare är ett bre tips att ha med.
24 aug. 2009 14:46
Hej Sagasmamma

Vi är en familj som ska åka ner för första gången nu i November och vara där i 6 månader
Vår yngsta kommer att vara 7 månader när vi åker.
Om du önskar kan vi försöka hålla mailkontakt när vi är på plats och gör alla misstag åt er så att säga:-)
Kramar Patrik
Av Evaanki
18 sep. 2009 10:58
Hej!

Vi ska oxå till Thailand i slutet på november med våran dotter som då kommer vara 11 mån. Jag har ringt runt till vaccinationscentraler och eftersom hon är under ett år så får hon inte vaccineras mot hepatit. Har ni fått samma svar??

Patrik jag skulle gärna vilja ha mailkontakt för att höra hur det är, när åker ni och vart ska ni?????

Jag oroar mig mest för maten eftersom hon inte får vaccineras så kan hon ju nästan inte äta ngt alls, eller?? Vet eg inte hur hepatit smittar. Hur tänker ni andra som ska resa med små barn??

Bästa hälsningar
Anki
20 sep. 2009 15:48
Hej igen

Då vi åker med 7 månaders bäbis har vi fått svaret ang hepatit A att eftersom vårt barn ammas och äter barnmatsburkar alt egenlagad mat så är det inget problem enligt vår distriktsköterska. Dock kanske situationen ser lite anorlunda ut för er med lite äldre barn?
Hepatit B får vår lille son två gånger innan vi åker (med ord vacinationsskydd som komplement) MPR ska ju tas vid ett års ålder men då barn i Thailand också vacineras mot dessa sjukdomar så är risken för smitta låg i just Thailand. Dock bör man vara lite extra försiktig beroende på var man mellanlandar eftersom just flygplatser är lite extra utsatta platser.

Om Sagasmamma eller ni som skrev efter oss( kommer ej ihåg ert "forumssignatur" vill komma i direkt kontakt med oss så är min mail. (Logga in för att se e-postadress)

Många kramar
Patrik med fam.