Resa i Thailand i November

Av Sabste
21 okt. 2017 22:16
Visningar: 775
Hej!

Hoppas kunna få lite hjälp och tips till min kommande resa till Thailand nu i november.

Jag och min pojkvän anländer till Bangkok i början av november och ska semestra runt i Thailand i tre veckor.

I Bangkok möter vi upp en vän, stannar där någon natt för att utforska staden (tips mottages gärna!) och sen var grundtanken att åka till Koh Tao för att ta dykarcertifikat, blir där i ca en vecka, splittar från vår vän och jag och min pojkvän åker till Koh Samet/Koh Chang/Koh Kood/Koh Maak för att bara semestra, dyka lite, snorkla, bara leva livet helt enkelt.

Men ju mer jag börjar läsa om vädret i just november desto mer osäker blir jag på om det här faktiskt är en bra plan. Bör jag kolla mer på att ta oss till västra sidan istället? Jag har själv rest en del i Thailand men mest på östra sidan så har inte så stor erfarenhet av öarna på den västra sidan.

Hade uppskattat hjälp från er lite mer erfarna/beresta så otroligt mycket!

Kort och gott vad vi vill göra:
- Bangkok några nätter
- Ta dykarcertifikat
- Hänga på fina stränder, göra små utflykter, äta god mat, bara njuta.
- Vi avstår gärna de större semesterorterna. Vi vill inte åka till något superturistigt ställe. Hellre något mindre, mer autentiskt, ”gömt” ställe.

Tack på förhand för alla tips jag kan få!!
Av Pelle77
22 okt. 2017 17:03
Skippa Samui och Tao då ni kommer dit när vädret statistiskt är som allra sämst där;

https://www.selectiveasia.com/thailand-holidays/weather/november

Jag skulle börjat vid Koh Chang och öarna där och avslutat på västkusten. Dykcert kan ni ta I Khao Lak och då ha era dyk ute vid Similans. Den utflykten är relativt dyr så får ni det inkluderat i dykpaketet är det bonus.

Bangkok by Bike rekommenderar jag med, en kul aktivitet!

Har vänner som brukar besöka Koh Jum ochdet låter som att det kan passain på eran önskan om ett mindre turistigt ställe.

Trevlig resa!
Av Albinae
22 okt. 2017 20:53
Hej! Jag har varit i Huay Yang, en liten fiskeby vid kusten ca.30 mil söder om Bangkok, samt i Hua hin. Desa orter har jag hört, framförallt Huay Yang, ska vara ett par av Thailands solsäkraste platser. När vi var i Huay Yang i strålande väder så öste regnet ner i Phuket, aå folk flydde till "oss". Så där verkar vädret vara riktigt bra den tiden på året. Även städerna Cha Am mfl. längst kusten nedanför Bangkok ska vara bra. Kompisar har varit dit du ska den tiden på året och de hade bra väder, vilket det oftast verkar kunna vara då.
Jag har även varit på Koh Samui, Koh Phagnan och Koh Tao i december och januari, och hade en väldig tur med vädret visade det sig! Vädret hade precis stabiliserat sig i mitten av december när vi kom ner, innan hade regnet vräkt ner i veckor och flyg och färjor till ön hade ställts in! Och året efter: jul/nyår -16/-17 öste regnet ner hela tiden med översvämmningar, och så hade det gjort även hela hösten. Så till de öarna ska man åka senare på året! Lycka till med planeringen av din resa och hoppas den blir kanon!:)
Av Sabste
22 okt. 2017 21:10
Citerat från Pelle77:
Skippa Samui och Tao då ni kommer dit när vädret statistiskt är som allra sämst där;

https://www.selectiveasia.com/thailand-holidays/weather/november

Jag skulle börjat vid Koh Chang och öarna där och avslutat på västkusten. Dykcert kan ni ta I Khao Lak och då ha era dyk ute vid Similans. Den utflykten är relativt dyr så får ni det inkluderat i dykpaketet är det bonus.

Bangkok by Bike rekommenderar jag med, en kul aktivitet!

Har vänner som brukar besöka Koh Jum ochdet låter som att det kan passain på eran önskan om ett mindre turistigt ställe.

Trevlig resa!
Tusen tack för tips!

Enda kruxet är att vännen vi möter upp i Bangkok också vill ta dykarcertifikat (han och min pojkvän ska ta det ihop, jag har sedan tidigare och behöver bara ta en uppfräschningskurs), därför vill vi göra det i början av resan. Men isf kan vi ju bara göra tvärtom vad du föreslog och ta västkusten först och sen åka till Koh Chang och öarna där omkring (såvida vi inte fastnar på västsidan, jag är rätt öppen för spontanitet när jag reser). Ska definitivt kolla upp Koh Jum!

Hur tar man sig bäst (och billigast) från Bangkok til Kaoh Lak? Flyg till Phuket eller Krabi och sen båt därifrån?