Resa från Unawatuna till Yala och därefter Ella

Av Nancy65
18 dec. 2015 22:33
Visningar: 905
Kommer att åka till Sri Lanka i slutet av januari 2016, tillbringar 6dagar i Bentota och därefter några i Unawatuna. Tänker oss sedan ta oss till Yala och därefter Ella, hoppas på att ta tåg till Kandy därefter.
Hur kan man ta sig till Yala och hur nånga övernattningar krävs där för att hinna med en safari? Bör man boka detta hemifrån? Hur lång tid tar det sedan till Ella, är det bil med chafför som gäller? Eller buss?
Tacksam för tips!
Ps vi är alla mellan 65-75 år
22 dec. 2015 07:16
Hej!
Jag rekomenderar alla gånger att ha bil och egen chaufför. Det sparar massa tid, ger en enorm flexibilitet samt att det är ett tryggt sätt att ta sig fram på. Bussarna i landet är livsfarliga och kör som galningar, samt att boka taxiresor enskilda rsträckor kommer i slutändan att bli dyrare då ni hela tiden betalar för bilens "åtterresa". Så jag föreslår att efter Bentota boka bil och chaufför för resten av er semester . Om ni får en bra chaufför kommer han att hjälpa er med allt ni kan tänkas behöva hjälp med, han blir som er bästa vän på resan :) Dom är enormt uppskattade och väldigt duktiga guider som kan mycket om landet!

Jag bor i Sri Lanka i Colombo, sedan nästan 3 år tillbaka och har kontakter över hela landet. Så hör av dig om du behöver någon hjälp. Mount Lavinia , stranden där jag bor ligger ca 10 km utanför city och är rena paradiset! PErfekt kombnation av strand, bra restauranger, aktiviteter och nära lite kvällsliv om man vill det. Kommer ni hit så får ni säga till :) Kan varmt rekomendera det!

Min mail: (Logga in för att se e-postadress)
Om ni inte redan betalat för hotellet i Benotoa så skulle jag rekommendera att åka längre ner. Antingen Beruwela, Hikkaduwa, eller min favoritstrand Mirissa. Bentota är helt ok, men har mest stora dyra resorts på en stor strand. De andra stränderna är mer personliga :)

Lycka till och God jul!
Hör av dig om du behöver någon hjälp!
Mvh/ Sofia
22 dec. 2015 07:18
Det räcker en med en natt i Yala. Antingen tar ni ett morgonsafari tidigt på morgonen, eller ett senare på eftermiddagen. Bokar ni en rundresa är det smidigt att ha safarit ordnat på förhand, annars kanske det går en extra dag på det när ni kommer. Prata annars med hotellet ni bor på.
Till Ella måste ni ha bil och chaufför.
Mvh/ Sofia
Av Nancy65
22 dec. 2015 19:44
Tack för att du tog dig tid att svara. Hotell i Bentota har vi redan delvis betalt så där kan vi inte ändra men u Unawatuna har vi prelbokat och det är möjligt att vi i stället väljer Mirissa eller någon annan strand.
Tåg verkar vara problematiskt att boka på nätet, vad jag förstår släpps biljetterna 45 dagar innan och man måste ringa vilket jag tycker verkar konstigt. Expo rails biljetter (som går att boka på nätet) verkar vara slut de aktuella datumen. Har du något tips på hur man ska göra? Vi vill gärna åka sträckan Ella-Kandy för att stanna där en par nätter.
Sista natten/nätterna tänker vi tillbringa i Negombo eller Colombo men inte nödvändigsvis med strandläge.
Hur långt är det mellan Yala och Ella?i tid räknat med bil?
Med vänlig hälsning,
Nancy