Resa ensam till Australien

27 sep. 2011 00:55
Visningar: 3422
Hej,

Jag har tänkt att åka till Australien inom en snar framtid och spendera några månader/ett år där och jobba & resa. Jag ska resa ensam, men jag är orolig för hur den första månaden i landet ska gå innan jag fått jobb osv. Hur är egentligen det bästa sättet att inleda sin Australienresa på om man reser ensam? Har funderat på om jag ska arbeta som au pair i några månader och sedan backpacka, eller om jag ska köra pang på med backpackingen. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur inledde ni isf eran resa och vad gjorde ni de första dagarna?

Hur lätt är det att hitta andra resenärer att hänga med? Är det vanligare att man hittar "tillfälliga kompisar" som man hänger med några dagar bara än att man hittar några som man kan spendera längre tid med? Är det på typ bärplockningsjobb o typ vandrarhem som man träffar mest resenärer?
28 sep. 2011 00:01
Tycker inte att du ska fundera så mycket, utan bara ta det som det kommer.
Det är både bra och dåligt att börja med att resa eller att börja med att jobba. Det är bra att börja jobba om man vill ta det lugnt i starten och tjäna lite pengar man kan resa för. Men ibland är man bara sugen på att resa direkt och lära känna landet lite och kanske bestämma var man vill slå sig ner. Du behöver ju inte ens bestämma detta i förväg om du har bokat din biljett.
Jag började i alla fall med att resa. Jag landade i Ayers Rock och spenderade några dagar där innan jag åkte till Cairns. Där träffade jag en svensk tjej jag hade funnit på Internet före avresan och vi hängde ihop ett tag. Men man hittar väldigt lätt folk att umgås med. Antingen bara för några dagar eller så reser man tillsammans, eller så åker man själv vidare och hittar andra människor. Det är heller inga problem att vara själv ett tag.
Det vanligaste är väl att man hittar folk på vandrarhem. Annars ev. på jobbet eller i baren. Man kan säkert hitta andra backpacker på fruktplockarjobb också, men det har jag inte provat.
28 sep. 2011 19:27
Skulle rekommendera att passa på att se en del i början (när du har pengar) coh sedan börja titta efter jobb. Själv var jag fyra år i Australien och jaghadeju såååå mycket tid på mig att se landet,men i slutänden blev det inte så mycket som jag tänkt mig.Å andra sidan så är det schysst att bygga upp en "vardag" på ett ställe man trivs.

Du kan ju redan tidigt regga dig på www.seek.com.au eller liknande sajtermen oftast går det att fixa jobb ändå.

Ska du resa själv däremot är jobba ett bra sätt att träffa lokalbefolkningen på för annars riskerar du att fastna i samma backpackerträsk som 95% av alla backpackers gör. Folk du träffar är alla utlänningar, ingen Ozzie -och det är väl knappast pga det man åker till ett annat land... Åtminstone inte undertecknad.

Uluru (eller Ayers Rock) tycker jag personligen är lite överskattat. Visst är det en imponerande syn, men att åka över en halv kontinent för att se en stor sten är ganska överskattat.
Av Mizzoz
29 sep. 2011 18:56
Hejsan!

Jag kommer att resa till Gold Coast den 7th oktober och jag åker också ensam. Jag har inte planerat så mycket men tanken är väl att resa norrut längs med kusten och försöka skaffa ett jobb. Det är lätt att träffa resekamrater osv (iaf vad min syster berättat) och jag ser det som en större äventyr att åka själv!