protestera mott dessa lågflygbolag

Av Mpc
17 juni 2009 16:49
Visningar: 772
Flygavgifterna som irriterar oss mest
Så här mycket döljer bolagen i sina priser
Superbilligt flyg till Berlin?

Ja, man kunde tro det. Men så kom onlineavgiften, bagageavgiften, spädbarnsavgiften och kortavgiften...
Lågprisflygens lockpriser börjar nu irritera resenärerna. Man tror att man hittat ett fynd, men innan bokningen är klar har många gånger skatter och avgifter mångdubblat priset.

Senast ut är Norwegian som sedan en vecka tar ut en avgift på 50 kronor om man väljer att betala med kreditkort.

– Det tillkommer administrativa kostnader när någon betalar med kreditkort, säger informationsansvarig Åsa Larsson.

Budgetbolaget Ryanair har gjort det till en konst att ta avgifter för allt och inget. En biljett som från början kostar 0 kronor kan landa på över 1 000 kronor.

5 vanliga avgifter

KORTAVGIFTEN
Inte ens kiosker – där ibland extra kortavgifter förekommer – är lika skamlösa som vissa flygbolag. Det är okej att betala en extra femma om man köper ett tuggummi, men en flygresa för 2 000 spänn! Där borde kortavgiften ingå. Norwegian tar 50 kronor för kreditkortköp. Ryanair tar 110 kronor för de flesta kort. Air Berlin och Fly Niki tar en serviceavgift på knappt 170 kronor. Listan kan göras längre.

CHECK-IN-AVGIFTEN

Först ska vi göra jobbet – sedan ska vi betala för det! 55 kronor kostar en relativt tidskrävande incheckning online hos Ryanair. Lägg till kostnaden för bläck i skrivaren när du skriver ut ditt boardingkort. Har du ingen skrivare? Då drabbas du av.

STRAFFAVGIFTEN

Har du inte med dig ditt utskrivna boardingkort från Ryanair, då måste du betala straffavgift på drygt 450 kronor på flygplatsen.

BEBISAVGIFTEN

Förr var det gratis – nu kostar det om lille Kalle ska med på resan. Nästan alla flygbolag tar kring 200 kronor för spädbarn under ett år. SAS, Norwegian och Ryanair är några av dessa.

BAGAGEAVGIFTEN

Det är en självklarhet att incheckat bagage ska ingå i biljettpriset, för vem reser på semester utan bagage?

Avgiften gynnar främst affärsresenärer som bara har handbagage. German Wings tar 49 kronor extra per väska, Blue 1 drygt 120 kronor och Ryanair lägger på horribla 220 kronor för en väska och 660 kronor för två – och då får de bara väga max 15 kilo per styck.
Så gick biljetten från 0 till 997 kr
Sträcka: Skavsta–Edinburgh 7-9 september

Flygbolag: Ryanair.

Resande: 1 vuxen + 1 spädbarn.

Biljettpris, vuxen: 0 kr.

Biljettpris, spädbarn: 440 kr

Online check-in: 110 kr

Skatter & avgifter: 40 kr

Biljettpris totalt t/r: 590 kr

Tilläggsaviifter:

Incheckning 1 väska: 220 kr

Sms-bekräftelse: 22 kr

Prioriterad ombordstigning: 66 kr

Betala med Visa: 110 kr

Summa hela resan t/r: 997 kr

...men blev ändå billigast

Som jämförelse sökte vi biljetter för samma sällskap samma sträcka och samma datum med traditionella flygbolag.

Totalpriset blev då 2321 kr – och då tvingas vi göra en mellanlandning i London, vilket förlänger restiden med flera timmar i varje riktning.

Även vid en jämförelse på motsvarande resa till Hamburg i slutet av sommaren blev utfallet ungefär detsamma
källa aftonbaldet
17 juni 2009 17:20
Man behöver ju inte välja alla tillägg utan det är frivilligt, Upp till de som åker med bolagen att kolla avgifterna om man inte är nöjd kan ju boka med annat bolag. Jag fortsätter med ryanair och andra bolag personligen.

Mvh Daniel
Av Mpc
17 juni 2009 17:28
ja jag kan del vis håll med dig men BEBISAVGIFTEN låter mycket CHECK-IN-AVGIFTEN kan jag eller kan jag inte skriva ut min biljet själv ! Betala med Visa: 110 kr för mycket eftersom man måse boka on lin
Av Pelle77
17 juni 2009 17:32
Tiden när det var glamouröst att flyga är onekligen förbi.. :(
Tycker dock att de asiatiska bolagen fortfarande håller fanan högt, så väljer gärna dem när jag åker österut.
Förra sommaren åkte vi till Italien och skulle boka med Ryan, som verkade ha ett ok pris, men att göra allt jobb själv och sen åka på avgifter för incheckning?? Och att checka in en väska, vem reser på semester utan packning? Och att betala med kort, som är enda alternativer, det kostar också. Dessutom ska man betala för att ta sig ner till Skavsta. Summan av kardemumman blev att åka med Czech Airlines, som blivit bästa flygbolag i mellaneuropa ett antal ggr, där allt ovanstående ingick, trevlig service ombord med snack samt fri bar, till ett pris som jag tror i slutändan ändå bara blev några hundralappar över. För mig är valet lätt, aldrig mer Ryan!!
17 juni 2009 21:45
Brukar skita i om det står 1kr , 101kr eller 1001kr i början av bokningen jag brukar klicka på de datum som är aktuella och sen ser man ju innan man kommer till betalningen och de slutliga bokningsmomenten vad resan kommer att kosta i slutändan,efter det är det bara att kolla med ett annat bolag om de matchar de priserna innan man bokar klart biljetterna.

sen kan man ju tycka vad man vill om den ena avgiften konstigare än den andra det vore naurligtvis enklast att man hade ett färdigt biljettpris med låt säga 15kg eller 25kg bagage, personligen har jag bokat så många lågprisflyg de senaste åren att jag börjat lära mig avgifterna vid det här laget, men visst kan jag förstå att man kan tycka att det är lurendrejeri med lockpriser och sen lägga på en massa avgifter fast man får göra jobbet själv, och personligen åker jag bara lågprisflyg om det är verkligt billigt annars får det vara..

Det jag menar är att jag struntar i om biljetter med ryanair till mallorca kostar låt säga 0kr för biljetten och 1550kr i skatter o avgifter för betalning med kort, incheckat bagage incheckningsavgifter och allt vad det är eller om jag betalar 2500kr för biljetter med ett annat bolag där allt ingår från början jag struntar i vad jag betalar för biljett respektive skatter och avgifter och med vilket bolag jag åker, priset i slutändan avgör åtminståne för mig och skulle SAS vara billigare för stunden åker jag med dom, dessutom åker vi i vår familj ofta utan incheckat när vi ska till varmare breddgrader eller på weekendresa tycker att 10kg kläder räcker men det är ju en smaksak. och vill man ha mer med sig hem kan man ju pröjsa för det ifall man vill det.

Och vad det gäller det glamorösa så har det nog flygresor aldrig varit det för mig nånsin jag brukar jämföra det med en buss eller tågresa från a-ö och i många fall betalar jag inte mer för en resa till ex. london eller Malta än vad jag gör om jag tar bussen till östersund brukar faktiskt ta lågprisflyg till London o sen biliga flyg därifrån till Medelhavets sol o värme och komma undan med ett par tre tusen för alla biljetter åt oss alla fyra så jag vet inte om jag kan klaga på avgifterna då heller, sen finns det biljetter med lågprisflygen som är ganska dyra också men de köper inte jag he he!
mvh. Bosse.