Priser leva billigt i Australien,

Av Anns
28 dec. 2008 14:20
Visningar: 4085
ska till sydney nu de 2 nätter betalda på hotell , tips på billiga bra hostel vad kan man klara sig på en månad att åka runt lite och kolla med mat och allt kan man klara sig på 15000 svenska
Av Sweadde
29 dec. 2008 00:14
har inget tips på exakta ställen, var några år sen... men hittar du boende för 200 spänn / natt så ska du nog vara nöjd! så räkna med minst 6000 i boende, då kan du äta å resa för 9k!

hare toppen!!
29 dec. 2008 00:32
Första tipset... Skaffa YHA-kort (Youth Hostel Australia) så är det billigare att bo på anslutna hostels.

Längs med Elisabeth och Pitt Street (går från Central Station till Circular Quay) finns ett flertal hostels av olika kvalitet. Där kan du få del i rum från ca 15 upp till 40 AUD per natt ($1 = ca 5,30 SEK). Däribland:

- Sydney Backpackers på Wilmott St nära Town Hall
- The Maze på 417 Pitt St
- Y Hotel på Wenthworth

Längre upp på Pitt (vid CS) finns Wake Up! som är lite trendigt och ganska nyöppnat med bara nåt år på nacken.

Vid Central Station (CS) är det likadant. Där ligger Sydneys största Hostel
- Sydney Central. Bra kvalitet.

På Sussex och Kent Street finns några dessutom.
- Base på 477 Kent

Vill du ha lite annorlunda boende så finns det några (Pub) Hotel på Foveaux Street i Surry Hills (inte långt från Central Station) som heter KB Hotel och Excelsior Hotel (rockklubb bakom bareni puben). Här kan du förhandla priserna lite beroende på hur länge du skall stanna.

På Chalmers Street mellan CS och Surry Hills finns ett annat Hotel som heter Royal Exhibition. Där är det riktiga hotellrum i prisklassen $80-90.

Mat kan du hitta billigt på olika food markets - Finns i Paddy's Markets, nudelhak, koreanska etc. Tar du Excelsior eller motsvarande så finns garanterat gemensamt kök.

Resandet... Tja... Även buss kostar en del om du skall åka en längre sträcka och på offentliga transportmedel som är det max 20 kg per väska/ryggsäck som gäller för bagage om du skall "checka in det" - tyngre så får inte personalen hantera det.

Ska du upp till bergen (Blue Mountains) så finns Blue Mountains YHA på 207 Katoomba Street i Katoomba. Har blivit framröstat som bästa hostel i Australien för något år sedan.
29 dec. 2008 01:12
Länk: www.yha.com.au

Och förresten... Jag vet att detta går emot hela din fråga om att leva billigt men... Om du kan be, stjäla, låna ca $170-180 extra (ca 950 kr) av någon så ta dig till Becasse på 204 Clarence Street. Det är som hittat och för det får du sju rätter med matchande viner på (kanske) den bästa restaurangen jag varit på. Enbart mat $120-130.

Eller... Nyöppnade Etch på InterContinental Hotel av samme Justin North (som jag inte varit till). Fyra rätter inkl ett glas skumpa för $90.

Är det inte din grej kanske det är någon annans...?
3 jan. 2009 19:53
Jag tyckte att YHA var dyrt. Det finns ett annat kort som heter VIP Backpackers som ger rabatter på andra hostels. Jag bodde på Base på Kent Street i tre månader. Tyckte det var jättebra, inte minst läget (bästa i Sydney om inget nytt dykt upp sedan jag var där).