Phuket till..

Av Andben
8 nov. 2015 12:27
Visningar: 503
Hejsan. Flickvännen och jag har bokat resa till thailand 12/12-29/12 och vi har ingen vidare aning vart vi skall ta vägen.. Vi landar i Phuket, men där ska man tydligen ta sig ifrån har vi hört hehe

Så min fråga till någon snäll människa här, som kan Thailand betydligt bättre än jag själv, är vart som kan passa bra att ta vägen om man är två ungdomar som vill kunna njuta, men samtidigt ha möjlighet att utforska och hitta på minnesvärda saker.

Tackar så ödmjukt för svar
8 nov. 2015 14:35
Du kan göra massa i Phuket, så varför ska du dra ifrån staden?
Men det beror på er, vill ni festa, eller sitta still?
Vill ni ha 100 restauranger att välja mellan eller 3 ?

Jag ska också på ett rutt men vi stannar 22 dagar.
Patong (flera omgångar) 10, Koh Noi 5. Koh Phi phi 5. Smilian Island 2

Med vilken flygbolag åker ni?
Av Limone2
8 nov. 2015 15:01
Är ju inget direkt jättefel på Phuket. Men för dom som åkt runt mycket i Thailand så förstår man att Phuket kanske inte är förstavalet när man blir rutinerad Thailands resenär.

Phuket är väldigt turistigt ... Och det är väl inget fel på det ...Beroende på vad man söker vill säga.

Det är uber enkelt att ta sig till andra ställen som tex Phi Phi eller Ao Nang.

Phi Phi är mest party och inte så mycket minnesvärda saker att se eller göra.(Några öar kan man besöka..Tex James Bond ön).

Ao Nang (Krabi) är en trevlig stad med massor av fina öar som man enkelt besöker med deras "taxibåtar".
Bra resturanger , bra snorkling.... Det finns en lite mindre partygata ..

Oavsett vad ni väljer så kommer ni ha det kanon...
Av Andben
8 nov. 2015 16:50
Tack för snabba svar!

Nej om man lyssnar på er så låter ju inte som att man behöver hålla sig bort från Phuket.. Jag tror jag pratar för oss båda om jag säger att vi inte vill stanna på något helt avlägset ställe. Det jag har hört är att det är mke prostitution m.m. och att det inte är så mysigt att hänga i Phuket. Men jag kan tänka mig att det är mest vid Bungla road, eller vad de nu heter. Som sagt, utflykter, dykning, sevärdheter, marknader, shopping. Ja vill kunna hitta på det mesta.

Kanske Phuket blir en bra destination :)

Har förövrigt hört om krabi, men är det inte omständigt att ta sig dit från Phuket då?

Vi flyger med ryska aerflot.

tack för er hjälp
Av Limone2
8 nov. 2015 18:20
Bangla Road är en partygata "Mad max på steroider typ" .....

Det finns nattklubbar som tex Grabbarna Grus och massor av andra ställen... Ett bra klubb med livemusik som heter Red Chili eller nåt sånt.. Gatan har även mängder med strippor och transvestiter utklädda till max... Dom tar typ 10-20 kr för att man ska få ta en bild ihop med dom.
Alla sorters människor går på denna gata och kikar ...Även familjer med barn.... Så det är ingen "skum" gata...

Men ni kommer nog höja på ögonbrynen och undra va fan det är för ställe :)
Finns ett stort shoppingmall precis där... Kan rekommendera att ni går på en lyx bio där... Billigt och ballt...

Skulle ni vilja åka till Krabi så kan ni välja 2 alt... Ena är längst vägen...Tar väl ca 3-4 timmar med minibuss om jag minns rätt...Annars går det bra att ta färjan...tar ca 2 timmar... Kostar runt 100kr..
Biljett kan du köpa i nåt av dom tusentals ställen längst gatan som säljer resor och utflykter. När det gäller utflykter så kan man alltid pruta..

Ett förslag är att ni är 1 vecka i Phuket...2 dagar på Phi Phi och en vecka i Ao Nang...
Båten till Phi Phi tar också 2 timmar och ligger lika långt ifrån Ao Nang som Phuket...Så det är bara att åka vidare.... Vill man inte åka färjan så kan ni betala mer och åka speedbåt... Dom går fort som fan... Lite skoj att testa.. typ tusen hästkrafter

Phi Phi är party party ...Mycket ungdomar där.. Ao Nang är mer att utforska fantastiska öar.

Av Andben
8 nov. 2015 18:52
Haha "mad max på steroider".. Det måste man ju se!

Men ja tack så mycket för all info. Uppskattar det verkligen.
Är det möjligvis så att du kanske har några bra tips på hotell??
Av Limone2
8 nov. 2015 19:32
Finns obegränsat med alt att bo på .

Några av dom större stränderna man kan bo vid heter

-Kata
-Karon
-Patong
-Kamal

Googla lite och kika på bilder.... Sen när ni fastnat för någon av stränderna så går du in på booking.com och söker på hotell på den stranden...

Där kan du hitta boende i alla prisklasser... Personligen så brukar jag bo på guesthouse för en billig peng då jag väldigt sällan är på hotellet... Jag är mest ute på äventyr... Sen är det aldrig några problem att gå in och använda poolområdet på andra hotell.. :) (Ifall man väljer att bo på guesthouse för 200kr natten men ändå vill njuta av dom stora fina hotellens poolområden och poolbarer.

Att åka Tuk Tuk är "dyrt" i Phuket jämfört med resten av Thailand...Men det kommer ju fortfarande vara skitbilligt jämfört med Sverige.. Oavsett vilken strand ni väljer att bo på så kostar det max 100kr att åka till Bangla Road...
8 nov. 2015 20:27
Citerat från Limone2:
Finns obegränsat med alt att bo på .

Några av dom större stränderna man kan bo vid heter

-Kata
-Karon
-Patong
-Kamal

Googla lite och kika på bilder.... Sen när ni fastnat för någon av stränderna så går du in på booking.com och söker på hotell på den stranden...

Där kan du hitta boende i alla prisklasser... Personligen så brukar jag bo på guesthouse för en billig peng då jag väldigt sällan är på hotellet... Jag är mest ute på äventyr... Sen är det aldrig några problem att gå in och använda poolområdet på andra hotell.. :) (Ifall man väljer att bo på guesthouse för 200kr natten men ändå vill njuta av dom stora fina hotellens poolområden och poolbarer.

Att åka Tuk Tuk är "dyrt" i Phuket jämfört med resten av Thailand...Men det kommer ju fortfarande vara skitbilligt jämfört med Sverige.. Oavsett vilken strand ni väljer att bo på så kostar det max 100kr att åka till Bangla Road...
Om dem inte bor vid Patong så blir det 0 kr att åka till Bangla... :D
Av Andben
8 nov. 2015 21:30
Okej tack så mycket! Det blev perfekt de här ju, behöver inte planera själv nu ju :)

Sista frågan, tycker ni man ska boka hotell för hela vistelsen innan resan, eller är de bättre o fixa de på plats?
Av Limone2
8 nov. 2015 21:41
Några faktorer spelar in ...

Åker man under peakseason så är det bra att ha bokat innan......Personligen så bokar jag aldrig hela resan.
Jag använder booking.com och bestämmer mig 1-2 dagar innan jag tänkt byta ställe .... När ni åker så är det inte några problem med fulla hotell ..

Kan vara skönt att ha friheten att välja om man vill stanna eller dra vidare.....Ibland kan det även vara lättare att låta stora resväskan stå kvar på hotellet och så kan man åka till någon fin ö och ta en natt där..Och bara ha med sig det nödvändiga i lilla ryggsäcken.. Kostar inte så himla mycket om man gör det någon enstaka natt.
9 nov. 2015 10:08
Åk till Phuket och börja resan där 7-10 dagar.
Finns flera stränder så allt är inte bara horor och party.
Kamala beach, Patong, Karon och Kata . Patong har ju Banglaroad som du hört om.
Testa er fram och bo ett par nätter på ett ställe och några nätter på ett annat.
Sedan ta båten till Phiphi och stanna där 2-3 nätter, festa någon kväll och se Bamboo Island och Maya Bay som är populära som dagsutflykt vid Phiphi.
Sedan åk vidare till Krabi och Ao Nang. Stanna där 7-10 dagar. Sedan ta er till Phuket igen innan ni flyger hem.
Av Andben
9 nov. 2015 13:15
Tack för alla svar, uppskattas verkligen!

Blir något i stil med de ni föreslagit ;)
12 nov. 2015 18:13
Eftersom du åker när är det mest folk så skulle jag råda dig att boka dina boende. Ta gästhus och så, du kommer ändå spendera dagar ute.
Behöver du tips på bra boende hör av dig på Pm.
Av Jumbo
20 nov. 2015 10:36
Citerat från Jonasekvall:
Hej
Tips på hur ni tar er från flygplatsen i Phuket hittar ni här <link>http://flygplatstransport.blogspot.se/2015/11/phuket-flygplats-till-phuket.html</link>

Rekommenderar att boka något i förväg för att undvika folk som försöker lura er på ett eller annat vis.

Ha en trevlig resa
Vi är 4 st som funderar på att boka via Hoppa. Om man nu bokar en minibuss (upp till 8 personer) får man den helt för sig själv då... Eller kan man räkna med att dom klämmer in 4 personer till ? Mått på baggage, kan väl utökas då man isfall är bara 4 i en minibuss som max tar 8 personer.?
20 nov. 2015 10:44
Citerat från Jumbo:
Citerat från Jonasekvall:
Hej
Tips på hur ni tar er från flygplatsen i Phuket hittar ni här <link>http://flygplatstransport.blogspot.se/2015/11/phuket-flygplats-till-phuket.html</link>

Rekommenderar att boka något i förväg för att undvika folk som försöker lura er på ett eller annat vis.

Ha en trevlig resa
Vi är 4 st som funderar på att boka via Hoppa. Om man nu bokar en minibuss (upp till 8 personer) får man den helt för sig själv då... Eller kan man räkna med att dom klämmer in 4 personer till ? Mått på baggage, kan väl utökas då man isfall är bara 4 i en minibuss som max tar 8 personer.?
Jag skulle gissa på att de fyller upp den med 4 till som skall åt samma håll. De vill ju tjäna så mycket som möjligt på varje resa. Men erbjuder ni er att betala dubbelt och då ha erat bagage på de tomma stolarna så går det nog okej för chauffören. Men åker man en minibuss för 8 pers så fyller de ofta upp den och folk får ha sitt bagage i knät eller på golvet mellan benen.
Av Jumbo
20 nov. 2015 10:48
Citerat från Backpackerabbe:
Citerat från Jumbo:
Citerat från Jonasekvall:
Hej
Tips på hur ni tar er från flygplatsen i Phuket hittar ni här <link>http://flygplatstransport.blogspot.se/2015/11/phuket-flygplats-till-phuket.html</link>

Rekommenderar att boka något i förväg för att undvika folk som försöker lura er på ett eller annat vis.

Ha en trevlig resa
Vi är 4 st som funderar på att boka via Hoppa. Om man nu bokar en minibuss (upp till 8 personer) får man den helt för sig själv då... Eller kan man räkna med att dom klämmer in 4 personer till ? Mått på baggage, kan väl utökas då man isfall är bara 4 i en minibuss som max tar 8 personer.?
Jag skulle gissa på att de fyller upp den med 4 till som skall åt samma håll. De vill ju tjäna så mycket som möjligt på varje resa. Men erbjuder ni er att betala dubbelt och då ha erat bagage på de tomma stolarna så går det nog okej för chauffören. Men åker man en minibuss för 8 pers så fyller de ofta upp den och folk får ha sitt bagage i knät eller på golvet mellan benen.
Ok, Tack för info! Någon som har använt sig av denna firma ? https://www.phuketshuttle.com/
20 nov. 2015 12:39
Hej
Kanske inte helt moraliskt rätt men:

En minibuss på hoppa har fast pris oberoende hur många personer man fyller i. Så ni skulle kunna fylla i att ni är 8 personer fast ni bara är 4 då priset ändå blir det samma.

Finns även en rabattkod på sidan jag länkade till i tidigare inlägg.

Hälsningar
Jonas
22 nov. 2015 09:19
Hallå.
Det kommer antagligen blir en thailandsresa i februari för oss. Nu har inte jag varit i Phuket/Kata sen 2010 kanske. Hur mycket har förändrats egentligen? Det finns inga solstolar och parasoll, hur gör man då? Det är ju smällhett att ligga på stranden i strålande sol??
Vi är rätt bekväma av oss och vill vara på ett och samma ställe, Kata, Karon, Patong, Kamala, vart ska vi?
Av Andben
1 dec. 2015 23:57
Någon av er här som vet hur de är med taxfreen i Thailand och Ryssland? Vi mellanlandar nämligen i Moskva både på hem och dit vägen. Jag är tveksam om man får köpa i Thailand och sedan få med sig de genom kontrollen i Moskva. Eller är det billigt i Ryssland? Det hade ju vart bäst isf.

Mvh
2 dec. 2015 18:31
Citerat från Andben:
Någon av er här som vet hur de är med taxfreen i Thailand och Ryssland? Vi mellanlandar nämligen i Moskva både på hem och dit vägen. Jag är tveksam om man får köpa i Thailand och sedan få med sig de genom kontrollen i Moskva. Eller är det billigt i Ryssland? Det hade ju vart bäst isf.

Mvh
Det beror på vad du hade tänkt att köpa. Men landar du tex på SVO så är det ganska bra taxfree. Priserna lite samma som överallt annars.