Phuket - boende

Av Jebj
17 okt. 2008 21:57
Visningar: 503
Vilken strand är bäst att bo på - Kata eller Karon? Hur är hotellpriserna här? Tips på hotell med bra standard?
Av Riisa
18 okt. 2008 07:48
Har bott på Kata 1 gång och Karon 2 ggr. Jag föredrar Kata som strand, mer badvänligt och mindre vågor. På Karon skadade jag nacken vid bad pga vågor som sveper tag i en. Karon har större utbud på resaturanger, pubar och affärer. Reste utan barn sist och bodde då i Karon, men badade mestadels i Kata. Hotellpriserna skiljer inte direkt mellan dessa 2 orter, men eftersom Karon e större så är utbudet större. Priserna beror också på säsong. Sist jag var där och hade inga höga krav eftersom jag inte hade barnen med mig bodde jag på Little Ermaid i Karon. 695 baht under högsäsong var ju otroligt billigt s¨klart. Helt ok o fyllde sitt syfte. Kata Paöm resort var jättebra när vi hade kidzen med oss, dock ganska dyrt numera. Phuket orchid resort i Karon har mkt charterturister. Priserna på hotellet är därefter.... dyrt men bra standard och bra för småbarnsfamiljer. Ska nu fira jul i Kata och vi har bokat en bungalow på Kata Lucky villa, tror stark på detta resort! Har åkt förbi när det byggdes flera gånger och det verkade som att det skulle bli fint....
Av Riisa
18 okt. 2008 07:50
Tryckfelsnisse i farten. Kata Palm och Little Mermaid heter dom ju ;=)
18 okt. 2008 12:27
Hej hej.
Vår familj har bott på både Kata och Kharon, men vi gillade Kharon bättre.
Nere på Kata var det solstolsrace.....men på Kharon kom vi ner vid 10 varje morgon å det fanns hur många stolar som helst.
Sen upplevde vi att det det var rörigare nere på Kata eftersom stranden var kortare, så kändes det som det var mer Parashootflyers , Jetski och sånt.

Vi har bott 2 ggr på Golden Sand Inn på Kharon.

Helt underbart, man går från frukosten å över vägen sen är man nere på stranden.

Även fast det är så nära så hörs inte trafiken på nätterna.
Bungalowerna är väl inte super super, men det har dugit åt oss.
Det finns ju tv, air condition och dusch.
Och sista gången vi åkte så var vi fem, så vi tog 2 connectionbungalows som satt ihop.

De har jättebra mat på hotellet, egen frisör, massörer och bara 15 meter till taxi, och ca 75 meter till supermarket
Av Qiqqit
18 okt. 2008 12:47
Citerat från jebj:
Vilken strand är bäst att bo på - Kata eller Karon? Hur är hotellpriserna här? Tips på hotell med bra standard?
Hej alla ressugna!! Jag har bott på bägge..ganska lika tycker jag...men race blir det ju alltid där det finns solstolar...Paradiset är ute på Öarna...sarong på beachen...eller bygg en egen solstol av sanden...gör alltid jag...jätte sköna blir dem..du får stolen som du vill...Slipper trängsel...underbart..
Av Anna800
22 okt. 2008 15:31
Var på phuket förr året över jul o nyår, bodde i karon....på ett litet men väldigt gästvänligt hotel som hette Anan house. Det låg precis mitt emot ett jättelyxhotel, mövenpick hotel.
Vi frågade vad dom skulle ta för två veckor om vi inte åkt charter o dom på anan house skulle ha 2000 bath/person för två veckor, o då under högsäsong. Tilläggas bör att det inte ingick nån frukost, men väldigt fint o städat rum, med riktigt dusch, ac, tv osv...Karon är helt okej för en förstagångsvisit, men skulle aldrig sätta min fot på phuket igen=) Överpriser på allt, svenskt kaffe o kanelbullar...det har gått för långt.
Kata är nog lite mer mysigt, va där o åt på nån dino restaurang...men vet inget om stranden. Same shit, different name=)
Av Ulleb
27 okt. 2008 21:32
Hej!
Jag tycker bäst om Karon! Ett toppen hotel där är Phuket orchid resort. Vilka buffeer och vilket poolområde! Tyvärr blir det dyrarare för varje år...Men Kata strand är barnvänligare. Sedan kvittar det var vi bor för vi ligger aldrig på samma strand utan bytar varje dag. Finns ju så många fina som man antingen tar tuk tuk eller långtailbåt till. Priserna varierar mkt beroende på säsong! Tyvärr blir allt dyrare varje år i Phuket. Men än så länge är det i våra mått billigt!
Av Cickie
27 okt. 2008 22:17
Föredrar Kata, för där kan man bada utan att bli omkullslagen av vågorna. Trots tappert kämpande fick jag öm svanskota och trasiga knän i Karon.