Parasoll / Solskydd på öar i Thailand

7 jan. 2010 13:38
Visningar: 1026
Hej på er!

I februari åker jag iväg på min första resa till thailand.
Kommer besöka en hel del öar som t.ex. Hong, Poda, Tup, Chicken, Phi Phi o.s.v.

Jag tänkte kolla med er vilken möjlighet man har att skydda sig från solen där?
Finns där solstolar med parasoll, eller eventuellt bara parasoll man kan hyra?

Om inte, kan man möjligvis handla med sig något portabelt parasoll eller något?

Alla som åker till dessa öar kan väll inte ligga och steka sig i solen?
Jag ligger hellre i skuggan och tittar på :)

Tusen tack för alla tips :)
Av Katitzi
7 jan. 2010 15:40
Det finns inga solstolar eller parasoller att hyra på de öar (eller Krabiområdet) som du nämner. Det beror på att det är naturskyddat område där. De flesta köper en billig bastmatta att ligga på( finns överallt att köpa) och sen får man leta upp skuggan av ett träd. Det finns växtlighet på öarna men på tex Railey beach är det ont om skugga. Men det går alltid att finna någonstans även om man får dela platsen med andra.
Lycka till! Katizi
7 jan. 2010 18:47
Instämmer med föregående inlägg!

På Poda finns det träd (typ barrträd med små runda kottar) som man kan lägga sig under och få skugga sedan gäller det att maxa solskyddet med minst faktor 30-40 och ta med en ljus t.-shirt som kan bada i (annars bränner du lätt upp axlarna!) Glöm inte att dricka vatten hela tiden - det är lätt att bli uttorkad i den fuktiga värmen.

På Poda finns en enkel och bra thairestaurang i skuggan. Ta med våtservetter att rengöra händerna med innan du äter!

Även på Hong finns det träd att söka skydd under men inte på Chicken! Nu är det länge sedan jag var på Phi Phi men då fanns det iad gott om palmer att lägga sig under.