På fredag far vi till Chania på Kreta.

22 maj 2008 13:17
Visningar: 2310
På fredag far jag och min sambo till KRETA.Vi skall tillbringa en vecka i CHANIA. Vårt hotell är TOXO.Det är första gången vi är till Kreta.Vi har varit till Santorini tidigare.Skulle vara tacksamma för andra medlemmars erfarenheter och tips.Berätta vad ni varit med om! Tack!
22 maj 2008 13:50
Tja, håll er ifrån hamnen för era måltider om ni inte absolut vill äta souvlaki och pommes. Däremot är det mycket trevligt för en drink, öl eller kaffe dagtid eller kvällstid.

Jag har inga perfekta vägbeskrivningar men i den turkiska delen av gamla stan finns många trevliga, prisvärda och genuina restauranger. Bl a fanns en ganska schysst restaurang kallad The Turk's Well när jag var där senast.

Sedan finns en hel del trevliga lokalrestauranger (kontra turistditon) på smågator och bakgator. Min favorit heter Te Xania och ligger kanske 100 meter från hamnens centrum in på en tvärgata. Mycket goda meze, sekudia och annat.

Utanför stan (taxiresa ca 5-10 min) i bergen finns en turkisk restaurang som är värd ett besök.

Inte mycket info utan du måste nog fråga dig fram en del.
Av Isabell
22 maj 2008 18:12
Hej!
Missa inte Elafonissi en helt fantastisk strand slingriga krokiga vägar dit, men väl värt mödan.
När vi var på väg dit blev vi stoppade av ett jättesällskap som firade ett bröllop, vi blev bjudna på både snaps och annat !
Har man tur så:)
Hoppas ni får en riktigt trevlig resa!
Av Bengtar
22 maj 2008 19:00
Du, som tycker om fotografi, har mycket att göra!
Föregående tipsare, sanslöst vackert. Jag ber att få gratulera dig till att ha valt en fin tid att fara till en suverän plats!
Förväntar mig, genom dina bilder, att återfå mina egna erfarenheter!
Bengt
Av Marex23
22 maj 2008 19:17
Citerat från isabell:
Hej!
Missa inte Elafonissi en helt fantastisk strand slingriga krokiga vägar dit, men väl värt mödan.
Av Marex23
22 maj 2008 19:20
Var lite snabb där. Vill bara instämma med Isabell. Missa inte Elafonissi. Där är så vackert att man nästan får nypa sig i armen. Vada gärna över till den lilla ön utanför. Jag har ett par bilder därifrån som finns bland mina bilder.
Trevlig resa!
22 maj 2008 23:17
Lustigt för vi ska resa till Chaniaområdet på lördag i två veckor. Vi var där för 9 år sen och ska återuppliva våra intryck därifrån. Förra gången hade vi sällskap med B.s dotter med man och barn, då ett år gammal. Vi hann inte se så mycket av Chania den gången på det viset, för det andra sällskapet bor i Täby, så vi träffas så sällan. Jag tittar vidare här, om också vi kan få nya tips, innan vi åker.

Gilla
22 maj 2008 23:37
Tack mina vänner för alla fina tips! Nu är jag väldigt förväntansfull på alla fina upplevelser och sevärdheter man kan hinna med på en vecka.
7 juni 2008 23:20
Hej Dreamway

Ja, nu är vi väl båda hemkomna från Kreta. Vi kom i alla fall hem för 1½ timma sen ungefär. Vi hade det jättebra och det hoppas jag att du också hade.

Gilla
8 juni 2008 11:10
Hej. Ny här och åker till Kalamaki, Kreta om 10 dagar. Någon som varit där? Har förstått att det ligger ganska nära Agii Apostoli. Vi planerar att åka till Chania med buss några kvällar. Vill promenera och undrar om det är långt till Platanias, Agia Marina och Kato Stalos? Någon som vet?

/Ulrika Uppsala
Av Zapalot
8 juni 2008 22:49
Var till Elafonissi för 20 år sen och då var det helt underbart...återvände efter 10 år och fann stället vara helt förstört! Solstolar parasoller och hamburgare!
Däremot är fortfarande Samariaravinen vackert...underbart att komma ner till havet efer att ha vandrat i flera timmar!
9 juni 2008 15:11
Citerat från legusta:
Vill ni leta mer info kan jag varmt rekommendera: http://www.kalimera.se
Helt rätt Legusta. Det är ju en sajt som handlar enbart om Grekland. Man får massor av information där. Jag har själv skrivit reseberättelser där innan jag hittade den här sidan.

Gilla