Ökensafari

Av Annl
4 feb. 2012 09:46
Visningar: 5291
Hej,

Är det någon som har tips om någon bra arrangör som ordnar ökensafari?

Vi vill inte ha en sådan variant där man äter middag med beduinerna. Däremot hörde jag om någon som hade varit på ökenssafari där man hade haft "egen" grillkväll i öknen.

Alla tips mottages tacksamt!
Av Zahide
4 feb. 2012 09:58
Vi var helt nöjda med vår arrangör och chauffören var helt toppen, hade sån humor. Dessutom körde han några varv extra runt i Dubai på kvällen innan han förde oss till hotellet.

Kommer inte ihåg arrangörens namn just nu på raken men jag borde ha uppgifterna nånstans.

Maten ute i öknen var supergod och hela kvällen var lite magisk :)

Jag återkommer om jag hittar uppgifterna nånstans.
Jag har lite foton från den kvällen om du vill kika.
Av Annl
4 feb. 2012 10:18
Hej,

Det låter väldigt trevligt så har du möjlighet att kolla namnet så vore det toppen.

Jag kollar gärna på bilder också.

Tack snälla!
Citerat från zahide:
Vi var helt nöjda med vår arrangör och chauffören var helt toppen, hade sån humor. Dessutom körde han några varv extra runt i Dubai på kvällen innan han förde oss till hotellet.

Kommer inte ihåg arrangörens namn just nu på raken men jag borde ha uppgifterna nånstans.

Maten ute i öknen var supergod och hela kvällen var lite magisk :)

Jag återkommer om jag hittar uppgifterna nånstans.
Jag har lite foton från den kvällen om du vill kika.
Av Zahide
4 feb. 2012 11:14
Ja nu har jag kollat lite..

Vill börja med att säga att vi köpte en bok genast vi kom till Dubai. Den heter "The Entertainer" och kostade 60 euro tror jag. Det är en tjock bok som innehåller en massa kuponger till restauranger, cafeer, inträden, wild wadi waterpark, ökensafari + mycket mycket mer. Om man är flera personer löns det att köpa boken för det flesta kuponger gäller för två men man betalar för en och det var från den boken vi köpte vår ökensafaritur och bara med den turen så sparade vi in vad boken hade kostat.

Vår ökensafariarrangör hette Arabian nights och kostade egentligen 1200 AED, men eftersom vi hade kuponger blev det 600 AED.
Chauffören (tror han hette Khalid ca 22-24 år) plockade upp oss från hotellet ca 15.30 och vi blev "returnerade" ca 23.00.
I bilen hade vi också ett engelskt par med oss.

Jag ringde också till ett annat bolag som fanns i katalogen och de hette "sunflower". Dom var egentligen billigare men skulle ha extra betalt för att dom hämtade oss från hotellet.

Vårt hotell erbjöd också ökensafari men det var det dyraste alternativet eftersom de inte ingick i kupongsystemet. Med hotellet som arrangör skulle det ha kostat 1000 AED

Vill också tipsa dig om en annan sak vad gäller ökensafarin. Ta med varmare skor, långbyxor och tröja. Det blir väldigt kallt ut i öknen när solen har gått ner och man är ju som sagt utomhus. Man får ha väskan i bilen hela tiden när man är i öknen så man behöver ju inte gå omkring och släpa på alla extra kläder.

I alla köpcentrum finns stora supermarketar där man kan köpa mat. Billigare än här (men vi har ju extremt dyr mat här i Finland), men det var också säkert billigare än i Sverige skulle jag tro.

Vi åt på en Iransk restaurang inne i Deira och det var det godaste jag åt på hela veckan.
Vi betalade 13€/person och fick då äta av en buffé som hade ett enormt utbud av sallader, såser, lamm, fisk, kebab, kyckling, spagetti, ris, potatis, grytor och en massa efterrätter + mycket mer som jag inte kommer ihåg. Det var helt otroligt och supergott.

Ja det var det...ska bara tillägga att vi var fyra personer och det här var februari/mars 2010 så priserna stämmer ju säkert inte idag.

Vi köpte The Entertainer i en bokhandel i Mall of the Emirates eller om det var Dubai Marina, kommer inte exakt ihåg, men jag tror det kan ha varit Dubai Marina.
4 feb. 2012 12:49
Hej!
Vi åkte med www.desertrangers.com och var helt nöjda med det. Delade bil med 4 indier. Min dotter hade hittat dem på en svensk blogg. De har olika varianter. De plockade upp oss på hotellet och lämnade av oss där. kostade 225 AED/pp. men det var som sagt en gruppresa, 3 bilar som gjorde följe, men ca 200 pers på barbequen...

Det var superkul att sladda omkring i öknen iallafall!
Av Annl
4 feb. 2012 14:26
Superbra - tack snälla för alla dessa tips. Priset 1 200 AED - var det för två eller fyra personer?

Och kvällen i öknen - var den utan beduiner utan på egen hand? Var det mycket folk på middagen?
Citerat från zahide:
Ja nu har jag kollat lite..

Vill börja med att säga att vi köpte en bok genast vi kom till Dubai. Den heter "The Entertainer" och kostade 60 euro tror jag. Det är en tjock bok som innehåller en massa kuponger till restauranger, cafeer, inträden, wild wadi waterpark, ökensafari + mycket mycket mer. Om man är flera personer löns det att köpa boken för det flesta kuponger gäller för två men man betalar för en och det var från den boken vi köpte vår ökensafaritur och bara med den turen så sparade vi in vad boken hade kostat.

Vår ökensafariarrangör hette Arabian nights och kostade egentligen 1200 AED, men eftersom vi hade kuponger blev det 600 AED.
Chauffören (tror han hette Khalid ca 22-24 år) plockade upp oss från hotellet ca 15.30 och vi blev "returnerade" ca 23.00.
I bilen hade vi också ett engelskt par med oss.

Jag ringde också till ett annat bolag som fanns i katalogen och de hette "sunflower". Dom var egentligen billigare men skulle ha extra betalt för att dom hämtade oss från hotellet.

Vårt hotell erbjöd också ökensafari men det var det dyraste alternativet eftersom de inte ingick i kupongsystemet. Med hotellet som arrangör skulle det ha kostat 1000 AED

Vill också tipsa dig om en annan sak vad gäller ökensafarin. Ta med varmare skor, långbyxor och tröja. Det blir väldigt kallt ut i öknen när solen har gått ner och man är ju som sagt utomhus. Man får ha väskan i bilen hela tiden när man är i öknen så man behöver ju inte gå omkring och släpa på alla extra kläder.

I alla köpcentrum finns stora supermarketar där man kan köpa mat. Billigare än här (men vi har ju extremt dyr mat här i Finland), men det var också säkert billigare än i Sverige skulle jag tro.

Vi åt på en Iransk restaurang inne i Deira och det var det godaste jag åt på hela veckan.
Vi betalade 13€/person och fick då äta av en buffé som hade ett enormt utbud av sallader, såser, lamm, fisk, kebab, kyckling, spagetti, ris, potatis, grytor och en massa efterrätter + mycket mer som jag inte kommer ihåg. Det var helt otroligt och supergott.

Ja det var det...ska bara tillägga att vi var fyra personer och det här var februari/mars 2010 så priserna stämmer ju säkert inte idag.

Vi köpte The Entertainer i en bokhandel i Mall of the Emirates eller om det var Dubai Marina, kommer inte exakt ihåg, men jag tror det kan ha varit Dubai Marina.
Av Annl
4 feb. 2012 14:29
Tack snälla för tipset.

Hur var det på middagen med 200 personer? kändes det genuint ändå eller hut upplevde ni det?

Hur var det förresten att flyga med Turkish? Vi skall ju åka på samma flight om några månader.

kan tänka mig att det är fräckt att sladda runt i öknen....
Citerat från reselover:
Hej!
Vi åkte med www.desertrangers.com och var helt nöjda med det. Delade bil med 4 indier. Min dotter hade hittat dem på en svensk blogg. De har olika varianter. De plockade upp oss på hotellet och lämnade av oss där. kostade 225 AED/pp. men det var som sagt en gruppresa, 3 bilar som gjorde följe, men ca 200 pers på barbequen...

Det var superkul att sladda omkring i öknen iallafall!
Av Van
4 feb. 2012 15:09
Hej

Har jobbat flera perioder i Dubai och mina mer bofasta vänner där har alltid avrått mig från att åka på dessa "ökenmiddagar" med beduiner då de ansett det varit en riktig turistfälla. För ett par år sedan valde jag att göra det ändå och åkte med arabian nights. Det utlovades jeepåkning i öknen, sand surfning,kamelridning, besök i beduinby, magdans och arabisk bbq på kvällen.
Åka jeep i öknen var riktigt roligt, så roligt att efter det har har vi hyrt jeepar själva + guide och varit ut och åkt.
Däremot var resten av turen just en riktig "turistfälla". Beduinbyn var mer eller mindre en kuliss, magdansösen från någon av de forna Sovjet staterna: Maten var ok men det finns så mycket bättre inne i Dubai. Det hela går delvis ut på att du ska köpa souvenirer. Med det inte sagt att det var dåliigt/tråkigt på någe vis men var medveten om att det kanske inte är så "exotiskt" som man kanske tror.
Det finns alldeles säkert en massa olika turer, i många olika varianter så mitt tips blir att kolla noga hur det är upplagt och att det motsvarar era förväntningar.

Jag känner inte till boken som nämns ovan men kan tipsa om boken Dubai explorer som säljs på flygplatsen I Dubai och i stort sett alla köpcenter. Där finns 1000 tals tips på allt man kan uppleva i Dubai.

Slutligen.....var medveten om att i stort sett inga "araber" arbetar i Dubai, de få som gör det är från Libanon, Nord Afrika och en del andra länder. Den absoluta majoriteten av folk som jobbar i Dubai är från Indien, Pakistan, Filipinerna mfl. länder. Dubai är fantastisk men det finns igentligen inget som kan kallas genuint. Det mest genuina ni kan uppleva där är ett besök på Dubai Heritage Village. (Om nu "arabisk" kultur är av intresse förståss)
Av Zahide
4 feb. 2012 16:15
1200 AED var priset för oss alla fyra men vi fick ju det halverat eftersom vi hade kupongerna. Vi använde även kupongerna till Wild Wadi Waterpark och Atlantis och några cafeer och matställen.
När vi hade kommit hem i mars sålde jag boken för 40€, för det var ju mycket kvar av året då ännu, så för mig var den här boken en bra investering. Det utkommer nya kataloger varje år, och vill man kan man förbeställa den på nätet.

Ja visst kan man tycka att det är en turistfälla, men vilken arrangerad utflykt är inte det?
För mig var det åtminstone exotiskt eftersom jag aldrig hade satt fötterna i öknen förut. Nästa gång kanske jag inte alls är lika imponerad.

Jag kan inte uppskatta hur många vi var, men jag skulle tippa att vi var 20 jeepar från Arabian nights. Alla bilar hade träffis med varandra lite utanför Dubai, sen slog man följe och körde i karavan.
Jag tror det var Arabian nights egen camp som vi höll till i under kvällen.
4 feb. 2012 16:22
Hej!
Nää så värst genuint var det nog inte... det är som någon skrev en uppbyggd kuliss, magdansen var en ensam dansare utan speciell utstrålning...nää behållningen var nog mest att sladda runt i öknen.. men för våra 225 AED/pp var det helt OK..

Man ser massor av jeepar därute, verkar vara en stor industri...

Turkish...tjaa..dom var inte ett under av information iallafall. nu föll det sig så att vår väntan råkade bli på Landvetter på utvägen (4 timmar) p.g.a snökaos som dom ju kallra lite normal vinter därnere.

Väl påstigen på planet sa dom att vi skulle vänta 45 min...så då spände folk av säkerhetsbälten, satte igång telefoner m.m... sen började dom rulla ut tan att säga ett knyst..så då fick man snabbt stänga av telefonen o spänna fast sej..

Ingen info om vårt flyg till Dubai innan vi klev av...då hade vi sa 30 min till avgång..ingen skyltning med gater o.d. förrän man trasslat sig en lång bit..(stanna inte vid transferdesken när ni har boardingpass). Väl framme var det också försenat. När vi gått på bussen som skulle ta oss ut till flyget blev vi ombedda att kliva av för boardingen var cancellerad... sen satt vi o väntade innan ny boarding, och väntade när vi hade boardat det kom på lite folk då o då..ingen sa hur länge vi skulle behöva vänta (ca 1 timme), så ca 3 timmar försenat åkte vi. Ingen egen TV e.d.

Flyget tillbaks till Istanbul var någorlunda i tid, och då hade vi egen skärm oxå...-). Å imorron sista biten hem efter en härlig semester i Dubai o Istanbul. Nu har vädret slagit om här, så förhoppningsvis slipper vi förseningar...
Av Annl
4 feb. 2012 16:23
Tack för ditt svar.

Min fråga var just om det finns någon ökensafari utan dessa middagar hos beduinerna - eftersom vi också tycker att det är alldeles för turistiskt och tilrättalagt och bara går ut på att man skall handla av beduinerna och det har vi ingen lust med.
Citerat från van:
Hej

Har jobbat flera perioder i Dubai och mina mer bofasta vänner där har alltid avrått mig från att åka på dessa "ökenmiddagar" med beduiner då de ansett det varit en riktig turistfälla. För ett par år sedan valde jag att göra det ändå och åkte med arabian nights. Det utlovades jeepåkning i öknen, sand surfning,kamelridning, besök i beduinby, magdans och arabisk bbq på kvällen.
Åka jeep i öknen var riktigt roligt, så roligt att efter det har har vi hyrt jeepar själva + guide och varit ut och åkt.
Däremot var resten av turen just en riktig "turistfälla". Beduinbyn var mer eller mindre en kuliss, magdansösen från någon av de forna Sovjet staterna: Maten var ok men det finns så mycket bättre inne i Dubai. Det hela går delvis ut på att du ska köpa souvenirer. Med det inte sagt att det var dåliigt/tråkigt på någe vis men var medveten om att det kanske inte är så "exotiskt" som man kanske tror.
Det finns alldeles säkert en massa olika turer, i många olika varianter så mitt tips blir att kolla noga hur det är upplagt och att det motsvarar era förväntningar.

Jag känner inte till boken som nämns ovan men kan tipsa om boken Dubai explorer som säljs på flygplatsen I Dubai och i stort sett alla köpcenter. Där finns 1000 tals tips på allt man kan uppleva i Dubai.

Slutligen.....var medveten om att i stort sett inga "araber" arbetar i Dubai, de få som gör det är från Libanon, Nord Afrika och en del andra länder. Den absoluta majoriteten av folk som jobbar i Dubai är från Indien, Pakistan, Filipinerna mfl. länder. Dubai är fantastisk men det finns igentligen inget som kan kallas genuint. Det mest genuina ni kan uppleva där är ett besök på Dubai Heritage Village. (Om nu "arabisk" kultur är av intresse förståss)
Av Van
4 feb. 2012 16:48
Ja det finns, Arabien Nights hade en kortare tur utan "beduin grejen", gissar att även de andra som nämns i tråden har det. Annars kolla på på hotellet ni bor eller kika in på vilket hotell som helst så finns mycket broschyr material.

Ett annat tips är att hyra bil och åka till Al Ain som är en gammal oas. Kallas också garden city och är en trevlig utflykt. Hyra bil är relativt billigt och bensin kostar bara "kaffe pengar" Vägarna är kanon och det är enkelt att hitta. Och om ni nu hyr bil, kan ett besök i Fujera, ett emirat med kust mot Indiska Oceanen vara värt ett besök. Fina stränder och lite"fräschare badvaten".