Nyare uppg om Koh Chang

Av Ardnaz
8 juli 2022 11:25
Visningar: 1037
Hej jag och min familj ska åka till Koh Chang för första gången. Vi tänkte besöka några öar omkring och sen dra oss vidare upp mot Rayong och sen avsluta med två nätter i Bangkok. Vi är iväg under december. Skulle önska om någon med nyare uppgifter kring prisläget på Koh Chang för ex mat, tuk-tuk (finns det ens där), hyra vespa etc ville upplysa mig. På väg uppåt i landet efter Chang, vart kan vi stanna då någon vecka för bra bad och vattenlek ex vattenskoter? Vill helst inte till Mae phim...har varit där en gång förut. Koh Samet har vi besökt förut och kanske gör vi det igen.. men annars har vi inte undersökt denna sida om landet förut. Tack på förhand// Zandra
Av Dwk
8 juli 2022 22:13
Jag kan varmt rekommendera ett besök till Koh Mak. Om tiden finns så är även Koh Kood riktigt fint. Båda dessa öar har bibehållit sin charm och ligger nära Koh Chang med bra båtförbindelser. Finns jättehärliga stränder, boenden och restauranger på dessa öar men är betydligt lugnare, inget party om det är vad man är ute efter.
25 juli 2022 10:35
Jag har tänkt besöka nån ö iaf, vi ska vara på Koh Chang i 10 dar så lite ska vi hinna med iaf. Tänkte även att d vore roligt att hyra en guide och djungeltrekka en dag. En fråga... på stränderna , finns det solsängar med parasoll..har inte sett så mkt sånt på några bilder. Har ljuskänsliga familjemedlemmar, så om inte bör jag ta med uv tält så man kan pausa i skuggan mellan varven.
Av Lattjo
1 aug. 2022 07:07
Hej
Solsängar är mer eller mindre förbjudet på ön. Finns några ställen i anslutning till serveringar och hotell där det finns solsängar tex på Klong Kloi.
Priser på thaimat 120-200 bath en öl 80-150 bath
Vespa hyr man för 200-300kr/dag.
Tuktuk finns inte man åker på Songtew sitter på flaket på pickuper. Det är fasta priser från strand till strand. Smidigt och prisvärt.
Vill ni åka vattenskoter och handla är nog det säkraste kortet Pattaya om ni varit på sameth. Det är kanske sameths motsats och inget jag stannar på. Men ett Disneyland för vuxna.
Skit i det där stanna den veckan eller dagarna på Chang flytta mellan stränderna.
Åk ut till koh Wai och Koh Kahm (min favorit dag tur) stanna några dagar på Koh Kood, tex( Lazy days) Koh Maak. Några dagar.
Boendet på öarna är rätt dyrt men ett trevligt avbräck
9 aug. 2022 10:47
Hej!
Vilka bra tips 😀
Vi är också en familj på fyra (barn 7 och 4år) som kommer åka till Koh Chang i feb 2023.
Vilka boenden rekommenderar ni, vi har hittills bokat KC grande på white sand beach.

Funderar på om vi ska åka direkt från Bangkok eller kanske ta någon natt på vägen?
Av Lattjo
9 aug. 2022 11:18
KC är ett av dom klart bästa hotellen på ön. Seaside är att föredra men hillside är ok oxå
Frukosten är med Thailändska mått bra och poolerna är kanon. Maten är oxå bra men som vanligt överprisad jämfört med restaurangerna runt omkring
9 aug. 2022 12:49
Citerat från Linnkarlsson:
Hej!
Vilka bra tips 😀
Vi är också en familj på fyra (barn 7 och 4år) som kommer åka till Koh Chang i feb 2023.
Vilka boenden rekommenderar ni, vi har hittills bokat KC grande på white sand beach.

Funderar på om vi ska åka direkt från Bangkok eller kanske ta någon natt på vägen?
Hej, vi har bokat ett hus uppe i Klong Son (en vik i nordvästra delen) , vi utgår därifrån och tänkte hyra moppe och åka taxi till de övriga stränderna. Sen åker vi vidare till Hua Hin (som vi gillar) 11 nätter och avslutar resan med 4 nätter i bkk där vi även kmr att fira Julafton. Vi är borta hela december i stort sett. Längtar till att ÄNTLIGEN få komma tillbaka!!
11 aug. 2022 23:54
Nån som kan svara på när det är låg resp högvatten.. får för mig att det är högvatten på kvällar/nätter?! Tänker att där vi ska bo är det väldigt långgrunt och lågvatten..så frågan är NÄR på dagen "ish" blir vattnet högre... typ kl 15 lr inte förrens senare... nån som vet?
12 aug. 2022 08:43
Citerat från Ardnaz78:
Citerat från Linnkarlsson:
Hej!
Vilka bra tips 😀
Vi är också en familj på fyra (barn 7 och 4år) som kommer åka till Koh Chang i feb 2023.
Vilka boenden rekommenderar ni, vi har hittills bokat KC grande på white sand beach.

Funderar på om vi ska åka direkt från Bangkok eller kanske ta någon natt på vägen?
Hej, vi har bokat ett hus uppe i Klong Son (en vik i nordvästra delen) , vi utgår därifrån och tänkte hyra moppe och åka taxi till de övriga stränderna. Sen åker vi vidare till Hua Hin (som vi gillar) 11 nätter och avslutar resan med 4 nätter i bkk där vi även kmr att fira Julafton. Vi är borta hela december i stort sett. Längtar till att ÄNTLIGEN få komma tillbaka!!
Hej! Åh så härligt det låter! Det ska verkligen bli kul att komma tillbaka. Vi har inte varit på Koh Chang mer än en gång och det var väldigt länge sen så vi hoppas att det kommer passa oss!
12 aug. 2022 23:38
Finns det nån som kan berätta hur man växlar pengar på mest prisvärda sätt.. Forex e ju dyrt d vet jag och ATM och handelsbanken tar ju ut varsin avgift varje gång man ska ta ut.. så vart får man mest för den svenska kronan egentligen?
Av Lattjo
13 aug. 2022 08:18
Hur mycket ska ni växla ?
Är det inte riktigt mycket pengar spelar det rätt liten roll. Kan hålla med om att Forex är rätt usla men Ofta är växlingsavgiften en större kostnad än skillnaden på kursen.
Ska du få så bra kurs som möjligt ska du växla allt på en gång så du betalar 1 avgift.
Jag vill sällan ha mer än 20-30 000 bath vilket man tar ut ur vilken ATM som helst till rimlig kurs med ett vanligt kreditkort.
Av Lattjo
13 aug. 2022 08:29
Citerat från Ardnaz78:
Citerat från Linnkarlsson:
Hej!
Vilka bra tips 😀
Vi är också en familj på fyra (barn 7 och 4år) som kommer åka till Koh Chang i feb 2023.
Vilka boenden rekommenderar ni, vi har hittills bokat KC grande på white sand beach.

Funderar på om vi ska åka direkt från Bangkok eller kanske ta någon natt på vägen?
Hej, vi har bokat ett hus uppe i Klong Son (en vik i nordvästra delen) , vi utgår därifrån och tänkte hyra moppe och åka taxi till de övriga stränderna. Sen åker vi vidare till Hua Hin (som vi gillar) 11 nätter och avslutar resan med 4 nätter i bkk där vi även kmr att fira Julafton. Vi är borta hela december i stort sett. Längtar till att ÄNTLIGEN få komma tillbaka!!
Klong son ligger lite off. ”Taxi ” songtew vänder ofta vid KC på White sand. Att ta sig hem sent på kvällen kan vara lite knepigt. Men dag tid är det inga problem. Att åka moppe är ett alternativ men inte helt riskfritt. Folk kör ihjäl sig som flugor på ön.
Jag har träffat massor med folk som tjatar om barnstolar när dom åker taxi från Bangkok. men sen drar dom i väg med tre ungar på en moppe utan hjälm.När dom väl är på öarna.
Det går oftast inte att försäkra moppen så händer något får man glatt betala kalaset…
14 aug. 2022 01:26
Citerat från Lattjo:
Citerat från Ardnaz78:
Citerat från Linnkarlsson:
Hej!
Vilka bra tips 😀
Vi är också en familj på fyra (barn 7 och 4år) som kommer åka till Koh Chang i feb 2023.
Vilka boenden rekommenderar ni, vi har hittills bokat KC grande på white sand beach.

Funderar på om vi ska åka direkt från Bangkok eller kanske ta någon natt på vägen?
Hej, vi har bokat ett hus uppe i Klong Son (en vik i nordvästra delen) , vi utgår därifrån och tänkte hyra moppe och åka taxi till de övriga stränderna. Sen åker vi vidare till Hua Hin (som vi gillar) 11 nätter och avslutar resan med 4 nätter i bkk där vi även kmr att fira Julafton. Vi är borta hela december i stort sett. Längtar till att ÄNTLIGEN få komma tillbaka!!
Klong son ligger lite off. ”Taxi ” songtew vänder ofta vid KC på White sand. Att ta sig hem sent på kvällen kan vara lite knepigt. Men dag tid är det inga problem. Att åka moppe är ett alternativ men inte helt riskfritt. Folk kör ihjäl sig som flugor på ön.
Jag har träffat massor med folk som tjatar om barnstolar när dom åker taxi från Bangkok. men sen drar dom i väg med tre ungar på en moppe utan hjälm.När dom väl är på öarna.
Det går oftast inte att försäkra moppen så händer något får man glatt betala kalaset…
Hej, sant...om ATM.. men vi brukar ta ut mer än en gång, tycker inte om att ha för mkt kontanter. Ang trafiken..är d så illa menar du att köra moppe där? Kollat på massa videos och tycker att vägen ser så lugn ut. Jag vet att området vi ska bo på ligger off men om jag betalar en taxi måste dom väl för sjutton köra mig ända hem...låter ju jättekonstigt att dom ska stanna långt innan. Jaja... jag får höra med hyresvärden vad han säger..låter mkt märkligt :(
Av Lattjo
14 aug. 2022 08:07
Hej igen
”Taxin” kör er hem inga problem Men det är inte som taxi i Sverige. Dom åker fram och tillbaka det finns lixom bara en väg och folk hoppar av och på på vägen.
Efter sista båten kommit är det rätt få songtew som åker över berget. Dom vänder ofta vid WSB och kör tillbaka till Bang bao. Men det där löser sig säkert det är rätt mycket hus och hotell där borta så det är nog inga problem.

När det kommer till trafiken och moppe. Så är trafiken väldigt lugn men värmen gör att asfalten blir hal på vissa ställen. Jag har sett och du kommer se kraschade moppar ut med vägen och folk på stranden med skrapsår.
Självklart råkar inte alla ut för olyckor men det finns nog få saker som är farligare än att köra moppe i Thailand.
Du kan inte försäkra skiten heller. Så om något går sönder är det bara att. Springa till bankomaten om du vill få tebax passet.
Av Ardnaz
25 aug. 2022 18:16
Citerat från Lattjo:
Hej igen
”Taxin” kör er hem inga problem Men det är inte som taxi i Sverige. Dom åker fram och tillbaka det finns lixom bara en väg och folk hoppar av och på på vägen.
Efter sista båten kommit är det rätt få songtew som åker över berget. Dom vänder ofta vid WSB och kör tillbaka till Bang bao. Men det där löser sig säkert det är rätt mycket hus och hotell där borta så det är nog inga problem.

När det kommer till trafiken och moppe. Så är trafiken väldigt lugn men värmen gör att asfalten blir hal på vissa ställen. Jag har sett och du kommer se kraschade moppar ut med vägen och folk på stranden med skrapsår.
Självklart råkar inte alla ut för olyckor men det finns nog få saker som är farligare än att köra moppe i Thailand.
Du kan inte försäkra skiten heller. Så om något går sönder är det bara att. Springa till bankomaten om du vill få tebax passet.
Men menar du att man inte borde hyra moppe då alls eller, pga risk att bli betalningsskyldig, händer det folk ofta? Jag tänker på hur många det är som faktiskt hyr moppe hela tiden så är det ändå väldigt få personer som skriver om sådana erfarenheter... är min uppfattning iaf.
Av Lattjo
26 aug. 2022 11:37
Man ska ha klart för sig vad som händer om något händer.
Uthyraren har oftast ditt pass…
I Sverige springer folk runt med cyckelhjälmar och kör bil själva med munskydd när pandemin var igång.
Men i Thailand åker dom 3 pers på en moppe med för små hjälmar..i ett av världens farligaste länder när det kommer till trafikolyckor.
Det verkar som HELA kroppen tar semester när man lämnar Sverige.
Av M4sta86
26 aug. 2022 12:01
Citerat från Ardnaz:
Citerat från Lattjo:
Hej igen
”Taxin” kör er hem inga problem Men det är inte som taxi i Sverige. Dom åker fram och tillbaka det finns lixom bara en väg och folk hoppar av och på på vägen.
Efter sista båten kommit är det rätt få songtew som åker över berget. Dom vänder ofta vid WSB och kör tillbaka till Bang bao. Men det där löser sig säkert det är rätt mycket hus och hotell där borta så det är nog inga problem.

När det kommer till trafiken och moppe. Så är trafiken väldigt lugn men värmen gör att asfalten blir hal på vissa ställen. Jag har sett och du kommer se kraschade moppar ut med vägen och folk på stranden med skrapsår.
Självklart råkar inte alla ut för olyckor men det finns nog få saker som är farligare än att köra moppe i Thailand.
Du kan inte försäkra skiten heller. Så om något går sönder är det bara att. Springa till bankomaten om du vill få tebax passet.
Men menar du att man inte borde hyra moppe då alls eller, pga risk att bli betalningsskyldig, händer det folk ofta? Jag tänker på hur många det är som faktiskt hyr moppe hela tiden så är det ändå väldigt få personer som skriver om sådana erfarenheter... är min uppfattning iaf.
jag har hyrt moppe hela tiden när jag varit i Thailand, Mexico etc.. det jag brukar göra är att fota ev skador på moppen så de inte kan hävda att man orsakat dom efteråt.. Någon gång har jag även sagt till dom om skadorna.. Aldrig haft problem.. men klart det kan hända
26 aug. 2022 15:56
Citerat från Lattjo:
Man ska ha klart för sig vad som händer om något händer.
Uthyraren har oftast ditt pass…
I Sverige springer folk runt med cyckelhjälmar och kör bil själva med munskydd när pandemin var igång.
Men i Thailand åker dom 3 pers på en moppe med för små hjälmar..i ett av världens farligaste länder när det kommer till trafikolyckor.
Det verkar som HELA kroppen tar semester när man lämnar Sverige.
Är helt med dig, galet!!!
26 aug. 2022 15:57
Citerat från M4sta86:
Citerat från Ardnaz:
Citerat från Lattjo:
Hej igen
”Taxin” kör er hem inga problem Men det är inte som taxi i Sverige. Dom åker fram och tillbaka det finns lixom bara en väg och folk hoppar av och på på vägen.
Efter sista båten kommit är det rätt få songtew som åker över berget. Dom vänder ofta vid WSB och kör tillbaka till Bang bao. Men det där löser sig säkert det är rätt mycket hus och hotell där borta så det är nog inga problem.

När det kommer till trafiken och moppe. Så är trafiken väldigt lugn men värmen gör att asfalten blir hal på vissa ställen. Jag har sett och du kommer se kraschade moppar ut med vägen och folk på stranden med skrapsår.
Självklart råkar inte alla ut för olyckor men det finns nog få saker som är farligare än att köra moppe i Thailand.
Du kan inte försäkra skiten heller. Så om något går sönder är det bara att. Springa till bankomaten om du vill få tebax passet.
Men menar du att man inte borde hyra moppe då alls eller, pga risk att bli betalningsskyldig, händer det folk ofta? Jag tänker på hur många det är som faktiskt hyr moppe hela tiden så är det ändå väldigt få personer som skriver om sådana erfarenheter... är min uppfattning iaf.
jag har hyrt moppe hela tiden när jag varit i Thailand, Mexico etc.. det jag brukar göra är att fota ev skador på moppen så de inte kan hävda att man orsakat dom efteråt.. Någon gång har jag även sagt till dom om skadorna.. Aldrig haft problem.. men klart det kan hända
Smart bra tips, tack!!
26 aug. 2022 16:03
Har en annan undran som ev någon kan svara på. Tänkte ta en natt på Koh Mak- men försöker kolla båt/färja över dit från Koh Chang men lyckas inte hitta nått som går att förboka lr behövs det inte ens?

Undrar även hur ni andra gör..vi är på ön i början av december... är det via Booking man bokar boende på koh mak lr bör jag göra det där, på plats eller ska man mejla den resorten jag önskar..blir d mycket dyrare via Booking - hur gör ni?
Av Lattjo
26 aug. 2022 16:55
Båten till Koh maak köper du biljett till på ön finns små stånd överallt som säljer utflykter och båtbiljetter
Kai bae hut speedboat service kör till Koh maak från Kai bea kl 09:00 varje dag. Resan tar en timme.
Det går även en större katamaran från Bang bao om man tycker det känns bättre.
Åker ni till Koh maak ska ni ta en dag på Koh Kahm. Det är så super coolt 🤘

Boende bokas enklast genom Agoda.booking. R24. Hotells.com
27 aug. 2022 22:54
Citerat från Lattjo:
Båten till Koh maak köper du biljett till på ön finns små stånd överallt som säljer utflykter och båtbiljetter
Kai bae hut speedboat service kör till Koh maak från Kai bea kl 09:00 varje dag. Resan tar en timme.
Det går även en större katamaran från Bang bao om man tycker det känns bättre.
Åker ni till Koh maak ska ni ta en dag på Koh Kahm. Det är så super coolt 🤘

Boende bokas enklast genom Agoda.booking. R24. Hotells.com
Okej toppen! Jag har bokat en natt på Koh Mak resort och hoppas att den resorten ligger bra till och på en bra strand..MSN vet ju aldrig innan tyvärr!!
Av Lattjo
27 aug. 2022 23:00
Koh maak Resort är nog den största resorten på ön och helt ok
Finns lite olika bungalow alternativ
Trevlig bar och resturang och en lång fin strand och helt ok pool
Det blir ni nog nöjda med
15 nov. 2022 14:30
Citerat från Linnkarlsson:
Hej!
Vilka bra tips 😀
Vi är också en familj på fyra (barn 7 och 4år) som kommer åka till Koh Chang i feb 2023.
Vilka boenden rekommenderar ni, vi har hittills bokat KC grande på white sand beach.

Funderar på om vi ska åka direkt från Bangkok eller kanske ta någon natt på vägen?
Hej! Vi är bor just nu på KC Grande, jättefint hotell som säkert passar er som har mindre barn. Vi bor på hillside men som Lattjo skriver så är det nog att föredra att bo på Seaside om man har små barn, man behöver annars korsa vägen när man ska till havet och frukostrestaurangen. Men som sagt ett fint hotell och nära till det mesta, ni kommer att bli nöjd med ert val 😃