Newark mellanlandning 15 timmar

30 sep. 2010 09:34
Visningar: 1291
Hej

jag ska förmodligen åka från sto till miami men har en mellan landning från 2pm-6am i New Wark. tänkte passa då på och turista i New York. Vad rekkomenderar ni när man har så lite tid som en dag. Hur tar jag mig smidigast från Newwark-Manhattan vi är 2 vuxna.
tack på förhand
30 sep. 2010 15:09
Flygbussen är smidig och tar er direkt från Newark till Manhattan

/BL
Av Peter_o
30 sep. 2010 22:25
Citerat från summersun:
Hej

jag ska förmodligen åka från sto till miami men har en mellan landning från 2pm-6am i New Wark. tänkte passa då på och turista i New York. Vad rekkomenderar ni när man har så lite tid som en dag. Hur tar jag mig smidigast från Newwark-Manhattan vi är 2 vuxna.
tack på förhand
Ja, flygbussen är smidig, den gör tre stopp vid Port Athority, Bryant Park och något de kallar Grand Central Station, men det sista stoppet är på 41:a gatan vid 3:e avenyn så det är något kvarter från Grand Station. Gå av vid Bryant Park.

Men jag förstår inte hur du ska orka med detta. Jag antar du åker vid 11-tiden från Stockholm och landar kl 14 lokal tid. innan du är inne på Manhattan är klockan 16 lokal tid, dvs 22 svensk tid. Då har du drygt 3 timmar innan sista bussen tillbaka går kl 01:45 och du är ute vid Newark kl 02:35. Men när och var ska du sova?

/PeterO
1 okt. 2010 08:42
Hej jag tänkte ta sista timmarna och helt enkelt vara på flygplatsen. tack för svaren . Vad är är närmast time square?
1 okt. 2010 09:55
Citerat från summersun:
Hej jag tänkte ta sista timmarna och helt enkelt vara på flygplatsen. tack för svaren . Vad är är närmast time square?
Port Authority.
Av Peter_o
1 okt. 2010 11:53
Hoppsan, jag blanade ihop tiderna. Om du kommer un till stan redan vid 16 lokal tid så har du ju 5-6 timmar på dig innan du måste åka tillbaka. Men det jag försöker få fram är att när klockan lokalt är 21 på kvällen så är den 03 i Sverige, och då brukar det vara dags för en kudde.

Bussen har 15-minutersintervall fram till 23:30 och går varje hel kvart från Port A.

Times Square ligger ett kvarter bort, så försök först att komma till 42:a gatan (det finns flera utgångar från Port A) och följ sedan 42:a gatan åt öster

/PeterO
1 okt. 2010 13:56
Sova får jag helt enkelt göra när vi kommer fram till miami och på flyget. Men vad har ni för erfarenheter av bagage vart kan jag lämna den i New wark. tacksam för alla möjliga tips
1 okt. 2010 14:12
Hej igen
Ska finnas boxar för att låsa in bagaget.

ps - det heter Newark (uttalas "noark"), inte New Wark ;)

ha en toppenresa!

//BL
1 okt. 2010 14:18
Citerat från summersun:
Sova får jag helt enkelt göra när vi kommer fram till miami och på flyget. Men vad har ni för erfarenheter av bagage vart kan jag lämna den i New wark. tacksam för alla möjliga tips
Hej, såg inte om det fanns förvaring någonstans. Så här står det på hemsidan.
http://www.panynj.gov/airports/ewr-shops-restaurants-services.html

Baggage Storage Please contact air carrier. The Port Authority, as airport operator, does not provide this service.

Kanske Du kan checka in bagaget direkt om Du inte behöver det under vistelsen. Har Du bokat båda flygen ihop ska Du ju kunna lämna väskan igen direkt efter tullen.
1 okt. 2010 19:42
Jag låste in bagaget när jag var där förra hösten, det finns boxar precis när man kommer ut till den väntande folkmassan. Gå till höger.

//BL
Av Anbean
2 okt. 2010 21:03
När ni har så kort om tid så skulle jag börja på times square som de flesta säger. Avstånden till Grand Central Station, New York Library, Rockerfeller center eller ESB är inte allt för stora och det kan vara skönt att få röra på sig när man har suttit instängd i ett flygplan i flera timmar.

Utsikten från Top of the Rocks är helt otrolig, och enligt mig bättre än från ESB.

Ät middag uppe i "The View". Buffén är fantastisk, desserten himmelsk och utsikten rätt läcker.

För att få ut mesta möjliga av New York så vill jag nog rekommendera natt turen med de öppna dubbeldäckarna. Turen tar ca 2 h och tar er igenom de mest populära platserna på Manhattan + en tur till Brooklyn så att man får se Manhattan från ett annat håll. Men ta på er varma kläder. Vi var där för två veckor sedan och det blåste kallt om kvällen så vi frös verkligen, men det var ändå värt upplevelsen!

Shopping skulle jag vänta med tills ni är i Miami! Upplev staden istället!

Sova kan ni som sagt göra på planet dit, eller därifrån.