Namn, flygbiljetter och pass Ryan Air

26 juni 2018 19:41
Visningar: 1635
Vi ska resa med Ryan Air inom Europa. På bokningen finns bara förnamn (tilltalsnamn) och efternamn, inte övriga förnamn. Jag kommer inte ihåg, men eftersom de andra namnen inte syns antar jag att jag inte lagt in dem. Vi har alltså fler namn i passen än vad som står på biljetten.
De namn som står är korrekta, och tilltalsnamnet är det som kommer först i passet.

Jag undrar om detta kan bli något problem, och vad som händer om det blir problem
Uppstår problemet redan när man checkar in bagage eller kan man riskera att inte få åka med men väskorna åker? Om detta anses som fel, får man då inte åka med eller måste man betala extra och i så fall hur mycket?

Jag har sett att liknande frågor finns på forumet, men jag skulle gärna vilja få ett färskt svar och just gällande Ryan air. Det finns ju även info om att det skulle vara ok med Norweigan med bara tilltalsnamn, men jag ringde till dem (då jag gjort samma misstag där) och enligt deras regler måste uppgifterna på biljetten vara exakt samma som på passet. (Tyvärr verkar inte Ryan air ha kundtjänst i Sverige, och jag hittade ingen info på hemsidan)

Så jag är hemskt tacksam om någon som är 100% säker gällande just Ryan air kan tänka sig att svara, samt som sagt även svara på vad exakt det är som händer om biljetten inte godkänns.
26 juni 2018 20:04
Eftersom nästan alla bokar som ni gjort - på alla flygbolag - så blir det inga problem. Om alla skulle nekas skulle flygen lyfta halvfulla.
7 juli 2018 09:38
Tack för svar
Om nån mer skulle undra det samma kan jag berätta att jag nu rest den första av två resor bokade på detta sätt. Den första gick utan problem.
7 okt. 2019 21:57
Citerat från Worldofmarie:
Eftersom nästan alla bokar som ni gjort - på alla flygbolag - så blir det inga problem. Om alla skulle nekas skulle flygen lyfta halvfulla.
Lånar tråden lite och citerar Worldofmarie och hoppas från svar från henne. Verkar kunnig på sin sak.
Har bokat med Ryan Air. Bokat Fredrik Karlsson. Men passet säger Jan Fredrik Karlsson.
Vet du om jag måste göra namnändring eller tror du att jag klarar mig fint med min bokning?
Flyget går till Prag.
7 okt. 2019 23:56
Citerat från Fredmeister:
Citerat från Worldofmarie:
Eftersom nästan alla bokar som ni gjort - på alla flygbolag - så blir det inga problem. Om alla skulle nekas skulle flygen lyfta halvfulla.
Lånar tråden lite och citerar Worldofmarie och hoppas från svar från henne. Verkar kunnig på sin sak.
Har bokat med Ryan Air. Bokat Fredrik Karlsson. Men passet säger Jan Fredrik Karlsson.
Vet du om jag måste göra namnändring eller tror du att jag klarar mig fint med min bokning?
Flyget går till Prag.
Du klarar dig fint.
8 okt. 2019 07:53
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Fredmeister:
Citerat från Worldofmarie:
Eftersom nästan alla bokar som ni gjort - på alla flygbolag - så blir det inga problem. Om alla skulle nekas skulle flygen lyfta halvfulla.
Lånar tråden lite och citerar Worldofmarie och hoppas från svar från henne. Verkar kunnig på sin sak.
Har bokat med Ryan Air. Bokat Fredrik Karlsson. Men passet säger Jan Fredrik Karlsson.
Vet du om jag måste göra namnändring eller tror du att jag klarar mig fint med min bokning?
Flyget går till Prag.
Du klarar dig fint.
Tack för snabbt svar! Då håller jag tummarna att jag kommer med planet :)