Någon som varit i Astana?

Av Birgere
31 juli 2014 10:45
Visningar: 499
Astana, huvudstaden i Kazakstan, har ju blivit aktuell i nyhetsflödet dom senaste dagarna. Kazakstan och än mer Astana är en kritvit fläck på min karta.

Googlade fram lite bilder och jag blev helt paff.
Staden ser ju ut som en photoshoppad stad från en annan planet, kunde dock inte se dom flygande bilarna..!

Stämmer detta eller är det en dimridå som lagts ut a la Nordkorea?
31 juli 2014 11:19
Nej men det såg onekligen uppseendeväckande ut! Verkar ju vara helt verklig dessutom!

Några bilder jag såg var framtidsvisioner men det som verkar finnas redan är inte mindre imponerande i denna ganska lilla men snabbväxande stad.

En ganska intressant artikel från CNN, gammal från 2012 så mycket har väl hänt sen dess http://edition.cnn.com/2012/07/13/world/asia/eye-on-kazakhstan-astana/index.html

Lite bakgrund fanns på Cikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Astana :
Historia[redigera | redigera wikitext]
Staden grundades av sibiriska kosacker år 1824 som fortet Akmolinsk. År 1961 döptes staden om till Tselinograd. Efter Kazakstans självständighet döptes den återigen om, denna gång till Aqmola (eller Akmola; med betydelsen "den vita graven"), det gamla namnet på kazakiska. På hösten år 1997 lät president Nursultan Nazarbajev flytta huvudstaden från Almaty till Aqmola som i juni 1998 bytte namn till Astana[1], vilket betyder huvudstaden. Provinsen runt staden heter dock fortfarande Aqmola. Anledningen till flytten var att man ville ha en huvudstad som låg närmare landets mitt och längre från den kinesiska gränsen än Almaty.

Utformning[redigera | redigera wikitext]

Centrala Astana

Bajterek Tower med United Buddy Bears, 2010
Astana byggdes till stor del upp från grunden och idag består staden till stor del av administrativa byggnader, parker och palats till presidenten och hans närmaste. Projektet finansieras av oljepengar och av den ersättning man får av Ryssland för att hyra ut Bajkonur. Stadens främsta ekonomiska sektor är administrativa tjänster. Klimatet är torrt med varma somrar (medel i juli: 20 °C) och kalla vintrar (medel i januari: −17 °C).
Av Birgere
31 juli 2014 12:39
Hade varit kul att se stan, tittade om den kunde fungera som mellanlandning o typ 24h besök men det verkar inte vara något direkt alternativ. Enda användbara flighten österut verkar vara Peking ett par gånger i veckan, från Europa finns det flyg från Frankfurt, London, Wien, Kiev och Istanbul.