Mellanlandning Kuala Lumpur

9 sep. 2023 09:06
Visningar: 242
Ska åka till Malaysia, Kuala Lumpur i mars. Ska därefter flyga vidare till Langkawi. Hur lång till behöver jag ha mellan flygen för att inte riskera att missa mitt inrikesflyg?
9 sep. 2023 10:32
Hej. Två timmar är väl det minsta du behöver ha. Antar att du inte köpt biljett till Langkawi än o att du ska checka om bagage. Så då skulle vi nog ta ytterligare lite marginal. Lycka till
9 sep. 2023 11:44
Pratar vi om genomgående biljett eller separata?
Genomgående biljetter säljs bara med godkända bytestider.
9 sep. 2023 12:00
Det är separata biljetter. Annars tänker jag inte frågan varit aktuell 😃.
Beräknad landning 8:15.
Har avgångar 11:45 och 13:10 eller ännu senare. Funderar på o. Det blir för tight 11:45. Ska ju hämta ut bagage, checka in igen samt inreseprocedurer (?)
10 sep. 2023 10:32
Då hade jag haft många timmar mellan. Första flyget kan ju vara rejält försenat om du har otur.
Av Zoega
14 sep. 2023 17:35
Hade precis det dilemmat för 5-6 år sedan, velade en del men valde tillslut alternativet med ca. 5 timmar emellan flygen...
Tänkte att man måste hämta väskor, fixa immigration, ta tåget till inrikesterminalen och checka in igen och hade ingen aning om hur allt det skulle gå till så jag ville vara säker🙂
Tänkte att man kan väl sitta i någon bar och långsamdricka om det skulle bli tid över.
Vi landade lite sent så det kändes tryggt att ha gott om tid!

Men allt gick fantastiskt smidigt och vi hade utan problem hunnit med det tidigare planet, som om jag minns rätt gick ungefär 2,5 timmar efter vår planerade landning.

Att fördriva några timmar i inrikesterminalen var drygt! Fanns ingen som serverade öl, ingen vettig mat, enorm kö till McDonalds som hade uteservering... Blev en torr kyckling och supersöt fanta på något ställe där vi kunde sitta ner🙂

Hur jag skulle ha bokat idag?
Jag skulle bokat med 5 timmar mellan flygen igen, jag gillar inte att oroa mig över att inte hinna!
Av Erik777
14 okt. 2023 19:33
Vilka flygbolag är det med?

Jag har ofta rest med KLM till KUL och sedan haft en separat biljett med Malaysia Airlines till AOR. Har oftast lyckats checka in baggaget hela vägen, trots att jag inte haft genomgående biljett.

Om du reser från KLIA2 till Langkawi så lägg till en extra timme för transport mellan terminalerna. AirAisia är det vanligaste bolaget på KLIA2. Batik Air och Malaysia Airlines flyger från KLIA(1), alltså samma terminal som du troligen landar på om du kommer från Europa/Mellanöstern. Det finns även flyg från Subang (SZB) Som är en helt annan flygplats, då pratar vi timmar i transfertid. Därifrån flyger främst Firefly.
20 okt. 2023 19:59 (redigerad)
Varför inte ta en extra dag i KUL? Då e ju problemet löst.. Beroende på vart du reser ifrån så e de väl typ 11-14 timmar till KUL. Borde finnas bra budgetpris på 1 övernattning..
29 nov. 2023 15:56
Kom nyligen tillbaka från Malaysia där vi gjorde tvärtom :). Vi kom från Penang med inrikesflyg (Air Asia och Terminal 2) och skulle hemåt.
Vi landade kanske 16.15, fick nog vänta på väskorna i 35-45 minuter innan de kom ut på bagagebandet.
Efter detta var det promenad till Shuttlebussarna som tar en till Terminal 1 , det tog rätt lång tid med bussen som dessutom stannade den vid stora parkeringen och vi fick byta buss. Efter lite ompackning när vi var framme i terminal 1 var det dags att checka in och gå igenom security- Allt som allt tog det nästan två timmar från det att vi landade med inrikesplanet tills vi kom igenom till vår gate för vidare hemfärd.
Av Erik777
8 dec. 2023 14:01
Som passagerare kan man betrakta Terminal 1 och 2 som helt olika flygplatser. Och det var också så de marknadsfördes tills helt nyligen.