Mellanlanding Ataturk- ca 5-6 h mellan flighterna

14 feb. 2012 20:42
Visningar: 441
Vad tror ni, hinner man in till Istanbul för en stund? Har för mig att transfern bara tog ca 30 min in.
Ngn som gjort detta innan?

/ Cecilia
Av Annl
14 feb. 2012 21:22
Tveksamt skulle jag säga av flera skäl; den täta trafiken, säkerhetskontrollen och incheckningen m.m.

Ofta tror man ju att man skall hinna så mycket men sen tar allt en herrans massa tid som man inte tänkt på eller räknat med.
Av Asasven
14 feb. 2012 22:12
Citerat från annl:
Tveksamt skulle jag säga av flera skäl; den täta trafiken, säkerhetskontrollen och incheckningen m.m.

Ofta tror man ju att man skall hinna så mycket men sen tar allt en herrans massa tid som man inte tänkt på eller räknat med.
Håller med dig Anni om att tiden verkar kort för transfern. Det finns minst två trådar som just passerat revy. Sänder med ett klipp där tiden var 40 minuter för bytet: (i princip)

"Kan delge dig en annan mångårig erfarenhet, men har kanske inte samma förutsättningar som din. Jag delger därför olika alternativ:

Du byter kanske inom samma zon och behöver inte gå via ytterligare passkontroller och säkerhetspass. Om du behöver det, i och med att du lämnar EU till "övrigt", så är tiden knapp.

Gaten stänger ca 20 minuter innan utsatt avgångstid. Det innebär att du har ca 20 minuter på dig. Är hallen full med folk så kan det vara svårt att hinna komma fram i tid.

Ankommer inte ditt plan i rätt tid så minskar givetvis tiden. Reser du i vintertid så kanske vingarna får avisas, och nu är du satt i "klistret".

Många tror att planen väntar och i synnerhet om man reser med samma bolag. MEN TRO INTE DET!!
Tiden i luften är marginell och MÅSTE hållas. Det är en myt att man väntar in ett annat plan. Skulle det vara fallet så är det mer ett UNDANTAG.

Om någon svarar att "för oss var det inga problem", så visar det bara på dålig erfarenhet eller BARA tur.

Fråga den du bokat resan med om de kan garantera bytet. Med vite!!

Hör av dig igen, det är mycket intressant att följa utvecklingen och vilka garantier som du fått, med viteföreläggande på ca 10.000 kr."

Hur lång tid tar det att lämna flygplanet? Kolla det nästa gång ni flyger.

Jag tar gärna emot mer info om denna tråd och gärna olika erfarenheter i att byta flygpan. Förutsättningarna är oändliga.