Mauritius Le Morne

Av Delfin
26 apr. 2007 09:54
Visningar: 2603
Till alla som ska åka till Mauritius vill jag berätta om en liten pärla, Le Morne. Jag vill tipsa om dessa fantastiska stränder med fin snorkling bara några 50 meter ifrån stranden.

Jag rekommenderar inte att bo i lägenhet då det inte finns en enda restaurang i närheten utan man måste hyra bil för att ta sig runt och den närmaste affären ligger en bra bit bort, plus att är man i paradiset så vill man väl bo nära havet och inte behöva gå någon kilometer i värmen. Däremot finns det ett flertal supertrevliga resorts längs stranden, självklart är dessa ganska dyra men jag tycker att det verkligen är värt det. Då slipper man en massa mygg, kackerlackor och ödlor plus att man får både frukost och middag samt en massa roliga aktiviteter att sysselsätta sig med. Det är även mer privat och inte alls lyhört som billigare alternativ med väggar i Lecasten. Och vill man ta sig ut på egen hand är det bara att göra det.

Le Morne ligger en bra bit ifrån flygplatsen och jag rekommenderar att fixa transporten därifrån själv oavsett vad andra säger. Jag hade transport via Le Palms Apartments och det var betydligt dyrare än när jag själv kollade vad det skulle kosta med en vanlig taxi.
Av Delfin2
26 apr. 2007 14:16
................men hallå där!!!! Detta stämmer ju inte alls!!!

Jag, min man & våra 3 barn har bott hos Joakim & Veronike i Le Morne!
ALLT VAR TOPPEN!! De är ju ett helt underbart värdpar! 10 poäng av 10 möjliga!!

Priset per person och natt ....ja det kan ju inte någon VETTIG människa klaga på!
Hallå! 'The Palms Apartments' som det heter ligger fantastiskt på det vackra berget Le Morne,
om man inte vill betala Euro 250 per 2 personer!! / per natt!! det vill säga!?

Men det vill man ju inte när man har barn speciellt - flygresan & shopping kostar nog mycket!
STRÄNDERNA ligger definitvt på gångavstånd från the Palms om man inte har handikapp eller
är rullstolls bunden förståss!!

Värdparet delar vidare var dag med sig av sin kunskap, erfarenhet & bra historier som hjälper dig
hitta rätt i jungeln på Mauritius!! 1000 Tack Joakim & Veronike än en gång!!

Vi vill dessutom varna alla er med Mauritius i siktet från att ta vilken taxi snubbe som helst, även om denne
är lite billigare!! Bättre att vara i trygga händer & slippa tjatet & säljstoppen man kan råkar ut för utan the Palms
taxi kontakter!!!

Vill ni veta mer, skriv gärna till oss!
Hemskt mycket hej!
Petra & Anders

PS Vi kommer definitvt att åka igen til the Palms Apartments och Joakim & Veronike
26 apr. 2007 14:22
Håller med om att Le Morne är en liten pärla. En förhållandevis oexploaterad, grön, lummig pärla med underbara stränder.

Resten håller jag bara med till viss del. Visst är det en fördel att ha tillgång till en hyrbil när man hyr lägenhet/bungalow/villa. Vi var på en lååång semster (7 veckor) och hyrde vår villa via mauritius palms apartments (Joacim och Veronique) och vi hade även en hyrbil under hela denna tiden och det kändes som en nödvändighet för oss då det var det absolut lättaste sättet att ta sig till mataffärer, shoppingcenter, restauranger osv. Detta var för övrigt något som Joacim rekommenderade oss.

Annars finns det även lokalbussar samt taxi som är jättebilligt. Man får väl göra en liten avvägning där och se vad som är viktigast, ett grönt, lungt, idylliskt område eller en lägenhet ovanpå ett köpcentrum? Det finns gott om restauranger i La Gaulette som ligger 5 minuter med bil från Le Morne berget, det finns även en mataffär där, om än inte den största.

Mauritius Palms apartment ligger på Le Morne berget och att påstå att det är någon kilometer till närmsta strand är överdrivet. Det närmsta hotellet (Le Paradis) ligger inom en 5-7 minuters promenad. Där finns det underbara restauranger, stränder, pooler, bar och allt annat som man kan önska sig. Efter Le Paradis kommer ytterligare 4 resorter och 2 offentliga stränder.

Att det finns mygg, ödlor och kackerlackor på en afrikansk ö i indiska oceanen borde inte komma som någon överraskning för någon. De är en del utav naturen. Det finns ödlor och mygg på vårt sommarställe i Hälsingland också. Enda anledningen till att hotellen har mindre sådant är för att de besprutas med kemikalier, vilket i det långa loppet inte är bra för någon.

Jag hoppas att delfinen inte fått någon att tveka när det kommer till att hyra lägenhet i Le Morne, med tanke på att det endast verkar finnas en negativ bedömning och att Joacim och Veronique i stort sett alltid är fullbokade borde det logisk sett vara så att de allra flesta kommer därifrån med positiva upplevelser.
27 apr. 2007 20:58
Helt rätt! Le Morne är en pärla! VI rekommenderar att bo i lägenhet för att få lugn och ro och särskilt hos Joakim och Veronique. " Det var 7-stjärnigt" som en av våra 3 pojkar brukar säga! Vi var där i två veckor med 3 barn i åldrarna 3-9 år och fick vara med om en fantastiskt rofylld och äventyrlig semester. Att bo i en lägenhet hos Joakim och Veronique gav oss frihet och möjlighet att se mer av ön än om vi hade bott på hotell, både för att priset gav oss möjlighet att ha bil och för att vi fick goda råd av värdparet om vad som var sevärt! Att bo i en lägenhet i en vacker trädgård, ha pool, ett eget kök var underbart de dagar då vi badat och snorklat, och då var det fantastiskt att kunna laga lite mat, lägga trötta barn och sedan få sitta där på terassen med ett glas vin, lyssna på havet, läsa en god bok och ta ett kvällsdopp precis före läggdags. Vi har redan börjat planera för ett nytt äventyr på Le Morne hos Joakim och Veronique. /Petra, David, Hugo, Fabian och Måns