Mat i alla världens hörn

Av Jojes
24 mars 2008 20:23
Visningar: 1634
Är ganska matintresserad och vill gärna höra om er andra resenärers matupplevelser. Hoppas att någon vill svara på mina frågor. Vad är det godaste du har ätit på din utlandsresa? Vad är det äckligaste du har ätit på din utlandsresa?
Själv gillade jag Medelhavs Meze på restaurng Zorba´s på Zakynthos bäst. Skaldjurssalladen på en av restaurangerna i Nyhavn är också en favorit.
Tack på förhand/ Jojes
Av Mpc
24 mars 2008 21:16
Oj det kan bli så mö god mat i från mig *S* först en av di godast maträtterna jag har fått är i thailand o det var Paneng kyckling lärde mig att göra den. Sen i Italien åt vi en rätt som bestod av gris kind med örter på mör var den o mycket god i Amsterdam har jag ätit Rijsttafel indonesiskt smörgåsbord. I Portugal piripir grillade kyckling o stekt sardiner med grov salt i usa äkta hamburgare stora. I Tunisien cuscos inbakta paprika med lame kött. O sen mycket mer god mat skulle kunna rabbla upp mera.


Sen det äckligaste var i österrike läst lite konstigt på matsedeln o då jag fick in min mat hade jag bästält en kokkorv med senap den var int god var en fläsket korv sen koreansk mat fick något som likna fondy kokade fick koka köttet i en gryta med något som liknade glas nudlar o det var bara slibbigt .
Av Veiken
24 mars 2008 22:10
En av dagarna när vi låg och läste kom en Costaricansk familj med stolar,hängmatta,kylväska,grill och lite annat smått och gott. Frun och de fyra döttrarna gick genast och badade, medan pappan lagade mat och dukade fram. Där fick jag för mina fördomar!
När familjen ätit vinkade pappan på oss och visade vad han lagat, ville att vi skulle smaka och när vi sa mmmm... tog han fram tallrikar och bjöd på lunch. Jättegott!

Jag fick receptet och har lagat rätten hemma med gott resultat!
* Fläskkött i bitar (som kalops) en marinad av : lime, salt, några drag med pepparkvarnen, olivolja, vitlök och finklippt färsk oregano. Låt ligga en stund och stek sedan i en panna tills det är färdigt. Serverades med yucka och tomatsallad.Jag pressade potatis istället för yucka (hur farao stavas det?)

Jag har kopierat det här från min Costa Rica blogg. Maten var jättegod, men jag vet inte vad rätten heter, tyvärr.
24 mars 2008 22:21
Vi älskar god mat och har fått mycket gott på våra resor. Följ nedanstående trådar, så får du se vad vi gillar.

Någor hemskt vet jag inte att jag har fått någon gång. Men när vi var på Mallorca 1980, skulle vi äta på vårt hotell. Vi beställde octopus och trodde att det var friterade små, men det var stora bamsar, som verkade vara kokta. Min "gube" vägrade äta och tog en hamburgare i stället, men jag åt både min och hans portion, utan att gå åt. Hade jag vetat hur de såg ut, hade inte heller jag beställt den maten.

http://www.reseguiden.se/minsida/gullsing/blogg/5613

http://www.reseguiden.se/minsida/gullsing/blogg/5640

Gilla
Av Ronnyk
25 mars 2008 12:10
Man har ätit så mycket gott så det är svårt att välja , men det absolut äckligaste va när jag åt mixt grilled i Tunisien det var allt som man normalt inte äter på ett djur som kom inpå tallriken,
26 mars 2008 08:29
Det bästa jag har ätit var på Kreta, det var en så kallad "Kreta Souvlaki" , det grillade köttet smakade fantastiskt med den kalla tzatzikin!
Det sämsta var absolut i Italien på vårt hotell, då dem serverade en tallrik med en stor äcklig rund vit ost med några tomatskivor omkring, det var alltså huvudrätten.
Grekland var bäst och Italien sämst!
Av Cickie
26 mars 2008 17:22
Det absolut värsta i matväg jag råkat ut för var på Malta. Hamnade på en jätteflott restaurang, vi var enda gästerna, och en kypare stod bredvid vårt bord hela måltiden, bara det var otroligt enerverande. Eftersom jag älskar fisk, beställde jag in en maltesisk specialitet, Ajotta, fisksoppa. När jag fick in rätten luktade den som det gör i en fiskhall, och tyvärr smakade den lika illa! Kämpade tappert för att få i mig maten, var vrålhungrig, men var tvungen att ge upp. Är det någon annan som har ätit Ajotta som kan tala om , om jag hade otur, eller om den ska smaka så? Blev inte sjuk av den i alla fall, trots mina farhågor. Cickie.
Av Zappe50
26 mars 2008 21:02
Många år sedan var jag i Tunisien och eftersom jag älskar Cous-Cous så beställde jag detta på en restaurang som mest besöktes av tunisier. Jag har lärt mig att man skall äta där lokalbefolkningen äter, eftersom dom vet var den bästa maten serveras.
Vi fick vänta ett tag på maten och jag kände att jag var tvungen att lätta på trycket och gå på toaletten. Blev visad genom köket där en massa kockar höll på med att laga till mat. När jag öppnade toadörren blev jag nästan överfallen av flugor och på golvet och på sitsen var det fullt av avföring ! Balanserade trots det mellan skiten och fick blåsan tömd.
Satte mig därefter i matsalen och inväntade maten, som kom efter ett tag.
Den smakade förträffligt !
Men i maten låg något som liknade köttbullar, men hade en underlig smak (inte illa,men) och som hade en underlig krämliknande konsistens. Jag åt i alla fall upp maten, men medans jag åt kom några flugor surrande och satte sig på tallriken. Kunde inte låta bli att tänka " Var kommer ni från" ? " Inte från toan, väl" ?
När jag sedan kom tillbaka till mitt hotellrum slog jag upp cous-cous i mitt medhavda matlexicon, och där stod att läsa att "köttbullarna" i Tunisisk cous-cous ofta var gjorda av FÅRHJÄRNA !!!
Jag kände mig då som en "BUK-TÄNKARE" och inte buktalare ! Tänkte på dom grå cellerna som låg i min mage !
Mådde lite dåligt, men blev inte sjuk.
26 mars 2008 22:32
Det bästa jag ätit är en pinfärsk fisk (tror att det var sjötunga) som jag fick i Puerto de Mogán för nästan 30 år sedan. På den tiden var Mogán bara en oansenlig fiskeby som låg vid världens ände, d.v.s. där den farbara vägen tog slut på Gran Canaria. Vi åkte dit och det fanns bara en liten restaurang. Ingen riktig skylt, man gick in genom ett rasslande plastdraperi och genom en pytteliten lokal och sedan rätt ut på sandstranden där några bord stod uppställda. Vi beställde och fick sedan vänta i över en timme innan maten kom på bordet. Vi skämtade om att dom nog måste ut och fiska fisken först och det kan faktiskt stämma för medan vi satt där kom några fiskebåtar in. Det var stora öppna båtar, såg ut som jättelika ekor. Kan inget om båtar så jag vet inte vad båttypen heter, men väldigt enkla var dom alltså. Ingen kaj hade dom utan fick dra upp båtarna direkt på sandstranden. Så kom då fisken på bordet och den var himmelsk.
Reste tillbaks till Gran Canaria i höstas och var då till Mogán. Det går inte att känna igen stället nånstans. Nu är det en fashionabel turistort. Ni kan gå inpå min sida där jag har bilder från vår resa.

Det värsta jag har ätit är någon sorts märklig korv som jag fick in på en liten restaurang på den grekiska ön Lefkas. Jag och min dotter hade gjort en riktig långpromenad uppåt bergen utrustade med vatten, ryggsäck och stadiga skor. Vi hade varit ute en hel eftermiddag och på hemvägen passerade vi en liten by där det fanns en restaurang vid det lilla torget. Vi bestämde oss för att äta något och slog oss ner och fick en meny som enbart var skriven på grekiska. Min dotter lyckades hitta kyckling men jag satte fingret någonstans och tänkte att det här blir nog kul. In kom en korv som såg ut som om den var tillverkad av omväxlande fett- och ullklumpar av får. Tog en tugga och fick omedelbart kväljningar. Det värsta var att restaurangägaren stod och tittade på oss och nickade och såg så lycklig ut . Han ville ha bekräftelse på att vi gillade maten!! Som tur var hade en av byns byrackor smugit in bakom vårt bord så jag lyckades manövrera min korv i bitar ner på marken och där försvann den innan någon hann blinka i jyckens gap. Med tomma fat kunde vi till slut tacka för oss och traska den sista biten hem till hotellet.
27 mars 2008 03:43
Har ätit mycket god mat på våra resor, bland det bättre måste jag säga var den oxfilè med karamellisread purjolök och potatis med rödvinssås som vi åt på en fin och tyvärr också ganska dyr restaurang på Azorerna som heter colegio 27 har jag för mig att den hette.
men också pasta carbonaran på ett billigt mathak vid namn two keys på Malta för att inte tala om de otroliga fiskfileèrna vi åt där på en pub där.
grilltallriken på Marias taverna på Kreta är ju också en höjdare skulle jag vilja säga.

Den smakrika maten i turkiet tilltalar mig medans maten i Tunisien var en katastrof tycker jag antingen så var det smaklös turistföda som såg ok ut men smakade nada eller så såg den ut ungefär som en tågolycka uppslängd på tallriken och då hjälper det ju nästan inte hur gott det skulle smaka för personligen så har jag svårt att uppskatta maten om det ser ut som något som katten spytt upp, så den födan tillförde inte mig något kulinariskt skulle man kunna säga om man vill vara litet diplomatisk.

Skulle även vilja påstå att jag inte var så speciellt imponerad av maten i Egypten heller även om den inte var lika fiaskobetonad som i Tunisien.
Däremot så kan jag när det gäller god mat rekommendera alla läckergommar att resa till Island för där serveras ofta det absoluta toppskiktet vad det gäller mat inte jättebilligt men man får minst vad man betalar för jag garanterar att här både ser maten god ut och smakar minst lika bra, dessutom finns fantastiska matvaror för den som vill ha självhushåll som vi brukar ha.
Trevlig resa och bon apetit.
Bosse.
27 mars 2008 06:41
Mexiko har satt djupa spår i mitt gastronomiska liv. Reste med en liten judinna i Jalisco på 90-talet. Hon hette Jennifer och var bara 1.50 lång, fast kunde på något vis sänka flera tacos än mig (1.80 och 90kg...) hos gubben på hörnet. Jalisco Mole är en favorit, och den har 100 olika recept.. Min favorit var kalkonbröststuvning med bönor och mald kakao. Tequila och Dos XX var bonus. Judinnan tog mig till en stripklubb i Guadalajara del dia, där den bestod i ett hopkok av torkade chiles, nötter&frön, grönsaker, kryddor and kakao. Jag åt en skål... Jen åt 4... undrar vad hon gör i dag...

Solnedgång vid Pipers Hole i Newfoundland. Lax, inlindad i tidningspapper, över öppen eld...kryddad med salt smör mynta och lime. Moosehead eller Molson beer... en screech Rom till mörkret faller...

/millicom
Av Amerita
27 mars 2008 09:37
Ett av mina uttryck brukar vara "allting är relativt" och så även i detta fall.... Vad är egentligen äckligt? Att man tycker att något inte faller en i smaken är en sak, sedan att något är rent av oaptitligt och oätligt en helt annan. Jag avskyr allt vad OST heter, därmed försvinner måååånga rätter för min del - dom är och förblir det äckligaste sakerna jag någonsin ätit. På Azorerna har de en "nationalrätt" som heter cozidos, en rätt som tillagas i de heta svavelkällorna. En blandning av olika köttdelar på flertalet djur. Även inälvor och nån form av blodkorv kastas i, likaså sötpotatis. Grisfötter tyckte jag skymta. Inte så gott....men det gick ner.
Pakistan och Indien har otroligt god mat, framförallt tack vare kryddningen tycker jag.
Haggis är väl sådär....trots mitt skotska blod så faller det mig inte i smaken...men smakar nästan som pölsa. Nästan.

/amerita
28 mars 2008 15:54
Bananpannkakorna som jag åt på Khao San Road i Bangkok, Thailand var bland det godaste jag har ätit! Nästan all mat i Thailand är supergod.. Hokkien Mee är en annan favorit som jag åt mycket i Malaysia.. Hur gott som helst! Det är nudlar i nån brun sås med skaldjur, fisk och grönsaker.. Godast var den på en liten pub i Little India i Georgetown..
20 juni 2008 13:49
Varma mackor som jag åt på ett litet café i Dominkanska Republiken,puerto plata.Godaste jag ätit :D
Av Ami
20 juni 2008 14:47
Fisken Espada och stekta bananer som vi åt på Maderia är verkligen gott. Grillspetten Espedada även de från Madeira hör också till favoriterna.
Något riktigt bottennapp bland maträtter har jag inte råkat ut för vad jag kan minnas.
Av Jossy
20 juni 2008 16:50
Efter ca två och en halv vecka bland släkt i USA utan grönsaker var steka grönsaker med ris i China Town, New York en riktig höjdare. Men att som vegetarian bli serverad mat innehållande skinka (det är inte kött...) på Inkaleden för ett år sedan var inte lika kul...
Av Legusta
20 juni 2008 19:02 (redigerad)
Dom godaste matminnen jag har är:
1. Grekiska grillspett "souvlaki" med tzaziki och grekisk sallad med feta ost på, bland bergen på Kreta's sydvästkust.

2. Vegetarisk Massamancurry (i mediumhet kokosmjölksås) + räkor på Spa Samui Resort & Restaurang i Lamai på Koh Samui (Thailand). Fantastiskt billigt och härlig meny (105 bath = ca 18:-) http://www.thesparesorts.net/images/Menu/Final%20Menu%20Jan'06.pdf

3. Grillade gigantiska King Tiger Prawn's (stora som en handflata) direkt ifrån akvariet på Seafood Market, underbar underhållning av thailändsk skådespel ifrån teateruppsättningen "Ramakien". 89 Soi Sukhumvit 24. http://www.seafood.co.th

4. På Phi Phi Island gjorde dom fantastikt goda thaipannkakorna på gatan som man kunde blanda i sötsur chilisås med bananer och ost. (nutella för godisgrisen) Jag har tyvärr inte hittat den blandningen någon annanstans i Thailand.

5. Grillad Red snapper på Sukhumvit Soi 38, thaimat ute på gatan bland plaststolar och husgeråd i plast under den stora motorvägsviadukten. Sympatiskt och kvällsöppen matmarknad med kulinariska högtidspunkter till ständigt extrapris. Skytrain till Thong Lo (Bangkok). Superbilligt, mycket folk och mycket gott.
21 juni 2008 04:12
Svärmors hemmalagad mat hemma hos dem i Indien! Allt var så himmelskt gott! Tigerprawns, kyckling, biff, fisk, tom. riset var gudomligt gott med caswhenötter och wokad strimlad lök i, och för att inte tala om efterrätten, världens godast creme caramel samt en gul massa med frukt i, minns inte vad det hette nu.
Och min mans kycklinggryta!
Åh vad gott! NU blev jag hungrig.
Mors kyckling och köttbullar går alltid hem och mors pajer av alla de slag kan ingen göra bättre.
Och min egen köttfärssås och spagetti är också en favorit.

Det äckligaste jag ätit har jag förträngt. Vill minnas att det nog var sur mjölk eller nåt sånt skit.
Nä vänta förresten....jag brukar alltid ha vatten nära min säng och dricka ibland på natten. En natt så gjorde jag så och drack och kände nåt konstigt på läppen och jag viftade till. Sen upptäckte jag ve och fasa att det var en sån där skitstor jätte äcklig spindel med långa ben som jag fått i mun och den levde.......bläääääääää, jag spottade rakt ner på golvet och fick panik nästan. Numera har jag lock på natta vattnet.

Mvh Eva
21 juni 2008 10:23
Bästa var lätt en avsmakningsmeny på Becassé i Sydney sämsta... Tja... Chiliburgaren på Astro Burger i L.A. smakade väl inte så illa men fick mig och en polare att raketspy i timtals samma morgon vi skulle åka hem.
Av Legusta
22 juni 2008 12:08
För den matglada kan jag ger er ett supertips på en bok som är underbar. Enkel gatumat ifrån hela världen med en ung berest berömd kock "Marcus Samuelsson - Streetfood".

Han har plockat ihop sina favorit recept ifrån inspirerande resor och vänner världen runt.
Många av recepten är lättlagade , några kräver lite mer tid. Opretentiös mat som ofta äts ute.

Boken vänder sig till både nybörjaren i köket och den redan inbitna matlagaren och innehåller ett 50-tal recept. De blandas med snygga bilder, berättelser om gatukultur, om musik och om att laga gatumat hemma.

Här prövar du att duka upp en buffé med olika smårätter istället för den traditionella trerätters menyn.
Ingredienserna hittar man i större mataffärer eller i de många utländska livsmedelsbutikerna i Sverige.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127355772&r=1

Här finner du recept på räksallad som han lärde sig i ett gatukök i Smögen, krabburgare med spetskål, riskakor med sötsur sås, satayspett, munk med chokladgelé och mycket mera.
22 juni 2008 18:04
Citerat från legusta:
För den matglada kan jag ger er ett supertips på en bok som är underbar. Enkel gatumat ifrån hela världen med en ung berest berömd kock "Marcus Samuelsson - Streetfood".
Synd bara att han lånat ut "sitt" namn till en krog som inte alls lever upp till hans rykte från New York. Kan ju vara inkörningsproblem men nu har ganska lång tid trots allt gått.
Av Ribe
22 juni 2008 18:23
Tomater i Grekland....mumma!
Ananas i Thailand.....yeah baby!
Serranoskinka i spanska bergsbyar eller räkor i vitlök och olivolja.....Sí Señor!
Wedgies med creme fraiche på Nya Zeeland.......good one mate!
Té på tehus i Kina......vely good!
Biff Asado i Argentina......Gracias amigo!
Av Agnetta
23 juni 2008 14:31
Om ni er i Polen försök gärna bigos, pierogi, golabki, zurek eller chlodnik (den sista särskilt under sommaren), går att hitta i de flesta restauranger. Jag rekommenderar dock inte fisk när ni är i landets södra delen, annars finns det jättegod mat där =)
Av Hkn
24 juli 2008 17:45
Lyon anses ju vara staden där gourmet-matlagningen föddes. Inte långt därifrån, på väg till en av världens finaste vinproducenter, fick jag mig en lunchupplevelse som... ja, historien är väl lite för lång för att återges här, men tänk dig att restaurangen startar i stor stil med att lägga upp färdigskivad korv och skinka från snabbköpet på tallrik. Det var förrätten. Och huvudrätten... Hela menyn finns, komplett med bild på en av århundradets huvudrätter, på den här länken: http://www.guidebook.se/?p=304

Jag har ett par andra, lite bättre kontakter med livsmedel. De finns här: http://www.guidebook.se/?cat=49

All the best,

:: håkan ::
Av Micke75
24 juli 2008 18:00
Det sämsta är mossaka på kreta, frysbränd microuptinad och halvt djupfrusen i mitten, tur att det fanns ett gäng vildkatter som var hungriga runt bordet.
Det bästa är nog grillade tigerräkor med vitlök och pepparsås i Thailand, för övrigt så är fisk och skaldjur en favorit på min meny!

Micke
Av Charina
24 juli 2008 19:03
Det sämsta var nog i tunisien 77. Den sk. skinkan första dan fick mig att börja gråta. Jag är ändå inte kräsen... Vi hade helpension!? Den såg ut som nån sorts sylta gjord på div. kroppsdelar såsom öronbrosk o annat... *kvälja* Jag levde på deras ypperliga, passerade soppor o vattenmelon. Grannstället hade kycklingbaguetter. Va nog det jag överlevde på. Gick ner 5+ kg på den semestern.

Den bästa maten fick jag på Samos i Voutsalakia. Moussakan jag åt sista kvällen var gudomlig! Det var definitivt ingen mikromat...
Av Jojes
24 juli 2008 21:18
Kom hem från Karpathos idag och nu vet jag var det serveras god mossaka. Nämligen på Mike´s restaurang i Pigadia. Vi åt det 2 gånger under veckan. Helt otroligt smaskigt. Den var verkligen inte micrad och kall i mitten, utan helt underbar, Mums =)
25 juli 2008 08:30
Peruansk mat är bland de godaste som finns.

http://www.questconnect.org/peru_food.htm

Anticuchos från vagnförsäljare otroligt gott. Peruansk ceviche lime marinerad fisk.

I Cypern AYIA Nappa kan man få otrolig god mexicansk mat på en restaurang son heter los Bandidos.

I USA La granja i södra florida. Finns så mkt gott
25 juli 2008 08:55
Inspirerad av Jojes inlägg ovan kommer jag att tänka på dom hemmagjorda Dolmadakia som vi fick hos just Mike's på Karpathos. Och den Giouvetsi han fixade åt mig, trots att det inte fanns på menyn!. Karpathos var hopplöst kört v g att få min favo rätt Giouvetsi. Men 1 fick jag iaf på 2 veckor!

Den absolut godaste Giouvetsin jag överhuvudtaget ätit någonstans fick jag för några år sedan på Lilla Tavernan, Olivedalsgatan i Göteborg! Tyvärr har dom bytt kock sedan dess *snyft*.

Souvlakin som serveras på en restaurang i Lakki, Leros (jag är bedrövlig... kommer inte ihåg vad den heter). Inte bara att det är ett av dom största jag sett utan ett av dom godaste också. Se bild: http://www.reseguiden.se/forum/bilder/103355.

Äckligaste mat har jag nog förträngt... kommer inte på nåt....
Av Tj
25 juli 2008 09:13
Godaste mat: Efter en lång svettig vandring på något av våra fjäll är nog det godaste lite stekt falukorv med vad fasen som helst till,nerspolad med en kall pilsner...Är inte mycket för fjolliga uppläggningar..
Äckligaste: Tog en pizza på hotell Anezi i Marocko,såg ut som någon hade haft diarre och tömt sig på pizzan. Smakade inte hallon...blev dock inte dålig.
25 juli 2008 09:52
Jag har en underbar matupplevelse och jag har upplevt den tre gånger.....
Inte behövde jag flyga för att komma till den härliga restaurang utan bilen räckte. Även här i Sverige finns det god mat och mitt favoritställe ligger i Halmstad, närmare bestämt Fridolfs Krog.

Maten är underbar, själva restauranger är mysig och härligt inredd. Personalen har varit trevlig och tillmötesgående. Helheten är total och är det någon stans som jag gärna återkommer är just dit.
Av Homman
25 juli 2008 17:43 (redigerad)
Mitt absolut största matupplevelse var för några år sedan i Saulieu, i närheten av Dijon. Jag och hustru åkte dit för att äta på de där tillstädes enstjärniga Michelinrestaurangen. Men nu blev det inte så. Hur det blev framgår av min senaste blogg.

Men här kommer ett litet tips på tre stora klassiker inom matlitteraturen som är värda att slukas.
1. "Apicius kokbok". 2000 år gamla recept från antikens Rom.
2. "Om smakens fysiomi", av Brilliant Savarin (Klassisk gourmetklassiker från Frankrike)
3. "Blå Forell och Svart Tryffel", av Joseph Wechsver. Om fanastiska matresor i Frankrike. Också en klassiker i genren.
Av Homman
26 juli 2008 09:30
Citerat från travellover:
Det sämsta var absolut i Italien på vårt hotell, då dem serverade en tallrik med en stor äcklig rund vit ost med några tomatskivor omkring…
Så du gillar inte mozarella?
Av Homman
29 juli 2008 22:34
Är det någon som deltagit i Belgisk kalas ute på ett lantligt värdshus? Har faktiskt gjort det vid ett par tillfällen. Men för att klara av det för man svälta sig en vecka innan.
Jag ska inte rada upp vad man äter. Det är alldeles för mycket i alla fall och variationsrikedomen är enorm. Men som ledtråd kan jag säga att på bättre kalas serveras en fuktsorbet mellan varannan rätt för att neutralisera smaklökarna. Vid ett tillfälle var jag med om att äta 4 sorbeter! (det gör jag aldrig om även om det vid detta tillfälle var värt det).
29 juli 2008 23:15
Om du är storlirare..."Skólabró" i Reykjavik, efter avsmakningsmenyn hade jag ett leende från ena örat till det andra =)

"Osteria Bianchi" i Brescia,Italien. Otroligt tradionellt brescianskt käk. Prova gärna bollarna med smält smör, kommer inte håg vad de heter...

Nudelmannen på Lankawi, Malaysia. Någonstans längs vägen mellan Pantai Cenang och Tengah står Nudelmästaren himself omringad av 3 bord och 2 wokpannor iklädd playboy-keps. Han e kung!! Kan ingen engelska, men han kan nudlar!

"Isla margerita" på Malapasqua, Filippinerna. Sjukt god mat, och så mysig personal. Vitlöks-ris =)
Av Bengtar
30 juli 2008 00:01 (redigerad)
Det skabbigaste:
Pytt i panna i Gol, Norge. Till och med en gathund i Thailand hade nobbat det.
Smaskigheterna däremot är många:
Ostron i Bouzigues Frankrike.
Souvas i Nikkaloukta Sverige.
(Nikkaloukta är så långt norrut, så det är nästan utlandet) Ursäkta alla i Kiruna!
Havets frukter i Arcascon på franska västkusten.
Värdinnans oxfile i Jyväskylä Finland med efterrätt bestående av sorbet av Rubus arcticos!!!!!
Diverse Thaikäk från en restaurang i Köpenhamn (två stjärnor i guide Michelin).(Behöver inte flyga 11 tim för att käka riktigt bra Thaimat)!
Dessa stjärnor är förtjänade!
Det finns så mycket mer, men vad man tycker om är ju så personligt:
Bengt
Av Homman
30 juli 2008 00:49
Oxfilé, släng dig i väggen när det finns så smaskiga saker som "Bistecca Fiorentina". En kolgrillad sådan, med en klyfta citron, är den ultimata italienska paradrätten. Ett köttets lusta! Ett absolut måste!!!!
Av Bengtar
30 juli 2008 01:00
Citerat från homman:
Oxfilé, släng dig i väggen när det finns så smaskiga saker som "Bistecca Fiorentina". En kolgrillad sådan, med en klyfta citron, är den ultimata italienska paradrätten. Ett köttets lusta! Ett absolut måste!!!!
Våra bröder och systrar i Finland är nog inte födda värst långt bakom vagnen.
Ingen pratar om Finland som matland.
Berlusconi provade och fick på skallen så det rungade i Bryssel!
Heja Finland.

Ditt förslag är normalkrubb hos mig!
Väggslänget är delikat och ömsesidigt.
Bengt
Av Homman
30 juli 2008 01:35
Citerat från bengtar:

Berlusconi provade och fick på skallen så det rungade i Bryssel!
Heja Finland.

Ditt förslag är normalkrubb hos mig!
Väggslänget är delikat och ömsesidigt.
Bengt
1. Ingen är så mobbad (hatad) som vår Silvio – utomlands, vill säga.
2. Att slänga köttet i väggen gör det ännu mörare. Men bäst är att lägga det under sadeln och rida på det i 8 timmar. (Ett gammalt beprövat knep).