Malta eller Marrakesch? Eller annat?

Av Annl
16 juni 2012 12:46
Visningar: 363
Hej,

Maken och jag funderar på att åka iväg själva på en weekendresa i slutet av september/början av oktober och vi har då funderat på Malta eller Marrakesch.

Vilket skulle ni välja? Fördelar? Nackdelar? Bästa och smidigaste flyg (vi reser från Göteborg)? Skäl till att ni förespråkar den ena eller det andra?

Vi vill ha varmt och gott, god mat och lite roliga saker att upptäcka - ungefär så...

Eller har ni något annat förslag?

Vi hade också uppe Beirut som ett spännande förslag men UD avråder från att resa dit, dessvärre. Annars verkar det väldigt spännande.

Ser tacksamt emot era motiveringar och tankar!
Av Pelle77
16 juni 2012 19:07
Jag har bara varit till Malta men det var så bra arr vi åkte dit igen i år. Förbindelsen är ju bäst från Sthlm m Sas där de flyger ut i ottan tors och hem vid lunch på söndag. Från Gbg krävs en övenattning i sthlm om man ska hinna (tror jag)

Fördelar är att Malta är litet men erbjuder mkt att se som gamla huvudstaden Mdina (jättefin med ringmur. Hela staden är byggd med ljus sten). God mat till bra priser. Valetta i sep/okt blir nog perfekt. Vi hade 35 C i Juli. Havet är varmt så havsbad då är nog skönt, Blå Grottan utflykten är trevlig, eller besök grannön Gozo o spatsera runt i Victoria.

Maten är ett kapitel för sig. Inga pommes frittes a la grekland utan god italiensk inspirerad mat. Missa inte restaurangerna i Portomaso marina.

Ni ska åklart bo på Hilton i ett exec rum. Flera pooler, gångavstånd till restaurangena och väldigt väldigt bra.

Hyrbil kostar bara några hundralappar så köp till det.

Är själv nyfiken att testa något sjysst riad i Marocco men tills dess kan jag?bara tala mig varm för Malta. Ni ångrar er inte om ni åker hit!

Hälsningar Pelle
Av Desires
16 juni 2012 22:51
Håller med om Malta - trots att vi när vi var där i början av november för många år sedan råkade ut för de värsta regnigaste dygnen där någonsin... Det regnade 400 mm på 2 dygn, vilket naturligtvis föranledde översvämningar överallt, människorna på hotellet beklagade vilken otur vi hade, de hade tidigare aldrig någonsin upplevt så otroligt mycket regn på så kort tid! Trots detta gillade vi Malta och skulle gärna återvända! Marrakesch har vi inte besökt däremot.

Vad gäller Malta håller jag med ovanstående. Valletta är en jättefin stad att strosa runt i och njuta av. Vi besökte även Gozo som också var sevärt, gullig liten stad där (tog bara ca 30 min dit). Vi såg även de förhistoriska templen i Ggantija som man anser byggdes 3 600 år före Kristus, tidigare än pyramiderna.
Sedan var vi även i gamla staden Mdina som verkligen var sevärd, jättefin gammal stad! Så jag kan bara hålla med Pelle......Tror ej ni blir besvikna på Malta. Här är lite mer att läsa om Gozo och Malta http://www.expressen.se/res/europa/malta-gozo/
Av Annl
17 juni 2012 09:52
Tack snälla Pelle,

Det låter lovande och strålande med den goda maten.

Bäst flyg är det från Köpenhamn visade det sig så ett alternativ är att bo på ett hotell på flygplatsen över natten. Hittade något billigt ställe som heter Cabinn Metro eller något sådant och om man läser recensioner så verkade det vara OK - om än något litet. Men det kanske finns någon här på RG som kan tipsa om ett bra och billigt hotell på Kastrup - bara för att sova över en natt för att ha nära eftersom flyget avgår klockan sju.
Citerat från pelle77:
Jag har bara varit till Malta men det var så bra arr vi åkte dit igen i år. Förbindelsen är ju bäst från Sthlm m Sas där de flyger ut i ottan tors och hem vid lunch på söndag. Från Gbg krävs en övenattning i sthlm om man ska hinna (tror jag)

Fördelar är att Malta är litet men erbjuder mkt att se som gamla huvudstaden Mdina (jättefin med ringmur. Hela staden är byggd med ljus sten). God mat till bra priser. Valetta i sep/okt blir nog perfekt. Vi hade 35 C i Juli. Havet är varmt så havsbad då är nog skönt, Blå Grottan utflykten är trevlig, eller besök grannön Gozo o spatsera runt i Victoria.

Maten är ett kapitel för sig. Inga pommes frittes a la grekland utan god italiensk inspirerad mat. Missa inte restaurangerna i Portomaso marina.

Ni ska åklart bo på Hilton i ett exec rum. Flera pooler, gångavstånd till restaurangena och väldigt väldigt bra.

Hyrbil kostar bara några hundralappar så köp till det.

Är själv nyfiken att testa något sjysst riad i Marocco men tills dess kan jag?bara tala mig varm för Malta. Ni ångrar er inte om ni åker hit!

Hälsningar Pelle
Av Annl
17 juni 2012 09:55
Tack snälla Desires,

Har du skrivit något om Malta på din blogg?

De förhistoriska templen låter ju vansinnigt spännande.

Det lutar åt att det får bli Malta.
Citerat från desires:
Håller med om Malta - trots att vi när vi var där i början av november för många år sedan råkade ut för de värsta regnigaste dygnen där någonsin... Det regnade 400 mm på 2 dygn, vilket naturligtvis föranledde översvämningar överallt, människorna på hotellet beklagade vilken otur vi hade, de hade tidigare aldrig någonsin upplevt så otroligt mycket regn på så kort tid! Trots detta gillade vi Malta och skulle gärna återvända! Marrakesch har vi inte besökt däremot.

Vad gäller Malta håller jag med ovanstående. Valletta är en jättefin stad att strosa runt i och njuta av. Vi besökte även Gozo som också var sevärt, gullig liten stad där (tog bara ca 30 min dit). Vi såg även de förhistoriska templen i Ggantija som man anser byggdes 3 600 år före Kristus, tidigare än pyramiderna.
Sedan var vi även i gamla staden Mdina som verkligen var sevärd, jättefin gammal stad! Så jag kan bara hålla med Pelle......Tror ej ni blir besvikna på Malta. Här är lite mer att läsa om Gozo och Malta http://www.expressen.se/res/europa/malta-gozo/
Av Desires
17 juni 2012 10:20
Nej tyvärr hade jag så dåliga och tråkiga kort därifrån att jag ej kände för att skriva om Malta på min reseblogg. Vill gärna inspirera till resor via foton, så det blev inget inlägg just om Malta.
Vi hade ju extrem otur med vädret, det regnade/vräkte ner hela veckan, endast sista dagen där fick vi lite sol. Trots detta gillade vi Malta, vilket säger en del!

Men - som sagt, tror och hoppas att ni kommer uppskatta Malta (och även få fint väder, de hade själva aldrig någonsin upplevt något liknande där, som det var den veckan......).
Trevlig resa!
Av Annl
17 juni 2012 10:24
Din reseblogg är verkligen fin - jag hade mycket glädje av att läsa den innan vi reste till Budapest.

Och skomonumentet som du skriver om på bloggen och även har bilder på var en riktig höjdare och det intressanta är att jag inte hittade en rad om dem i de vanliga guideböckerna, vilket jag tycker känns väldigt märkligt. Tack för att du hjälpte oss att hitta dit!
Citerat från desires:
Nej tyvärr hade jag så dåliga och tråkiga kort därifrån att jag ej kände för att skriva om Malta på min reseblogg. Vill gärna inspirera till resor via foton, så det blev inget inlägg just om Malta.
Vi hade ju extrem otur med vädret, det regnade/vräkte ner hela veckan, endast sista dagen där fick vi lite sol. Trots detta gillade vi Malta, vilket säger en del!

Men - som sagt, tror och hoppas att ni kommer uppskatta Malta (och även få fint väder, de hade själva aldrig någonsin upplevt något liknande där, som det var den veckan......).
Trevlig resa!
Av Desires
17 juni 2012 10:31
Tack snälla, roligt att du uppskattar min reseblogg (http://www.desires.se) och att jag även någon gång kan bidra med sådant som inte är så välkänt!
Ha en trevlig söndag, i Stockholm regnar det - återigen!!!!!!!!!!
Av Annl
17 juni 2012 10:52
Tack och jag önskar dig och alla andra en fortsatt fin söndag också.

Och vad gäller regnet så har vi nog det över Göteborg snart också....
Citerat från desires:
Tack snälla, roligt att du uppskattar min reseblogg (http://www.desires.se) och att jag även någon gång kan bidra med sådant som inte är så välkänt!
Ha en trevlig söndag, i Stockholm regnar det - återigen!!!!!!!!!!
Av Trea
17 juni 2012 20:25
Vi har varit i både Malta och Marrakech och jag tycker att båda kan passa för en weekendresa.

Malta: Intressant dramatisk historia och vackra byggnader och kyrkor. Vet inte hur vädret är den årstiden ni åker, men annars finns ju fina klippstränder och båtturer och så också. Vi tröttnade på maten efter ett tag (helt ok, men ungefär samma menyer överallt) men det hinner knappast bli ett problem under en weekend.

Marrakech: Häftigt och inspirerande myller av människor och olika kulturer. Charmigt att bo i en riad i Gamla stan. Mysigt och spännande och promenera runt och det finns också en del sevärdheter och utflykter (t.ex. Atlasbergen och Jardin Majorelle). Här tröttnade vi definitivt på maten (verkligen samma överallt och krångligt att få tag på vin), men knappast ett problem för en helg. När de plockar fram alla matstånden på torget Djema el Fna på kvällarna är det dock ganska roligt att botanisera bland rätterna där!
Av Annl
21 juni 2012 14:39
Tack alla för era svar och vad spännande det ser ut Bosse när man kollade på dina bilder.

Det blir Malta - nu är det bestämt!