Malaysiaresa i februari/mars

29 juli 2010 11:18
Visningar: 2332
Jag och min pojkvän hade tänkt att boka flyg ner till Malaysia i tre veckor. och vi har lite funderingar:

Hur är vädret där i februari, början av mars?
Finns det några do or dont?
Hur lätt är det att ta sig runt?
Vart ska vi flyga till/ifrån för att få en bra början?

Vi är ute efter att ha en avslappnande semester med sol, bad, kultur och självklart god mat.

tack!
Av Msdr
2 aug. 2010 20:36
Hej!

Var i Malaysia förra året just i februari/mars. Perhentian islands (som lär vara jättefint) kan man inte åka till då pga vädret, men det funkar utmärkt med t.ex. Pangkor, Langkawi med flera orter. Kuala Lumpur är bra att åka till och en jättetrevlig stad tyckte vi, men vi flög faktiskt till Singapore, vidare till Borneo (malaysiska delen) och sedan till KL.

Mkt lätt att ta sig runt, vi åkte mkt buss, funkade utmärkt, bra standard. Åkte bl.a. KL-färjeläget och med båt till Pangkor samt även KL-Singapore.

Största religionen är islam, med allt vad det kan föra med sig, dvs många kvinnor bär slöja och du som slöjfri tjej kan vara ngt exotisk eller hur man ska uttrycka sig... Kuala Lumpur är dock ganska västerländsk och det finns ju Chinatown, Little India m.m. där.

Upplevde annars befolkningen som i allmänhet trevlig, man kände sig säker o.s.v.

Vi gillade Malaysia så kan bara önska trevlig resa, ni kommer säkert få trevligt!!
16 aug. 2010 21:26
Nu har vi bestämt att resemålet blir Malaysia!
Nu undrar vi ni kan tipsa om bra hotell, hostel eller guesthouse som finns i KL. Vi ska landa där och skulle gärna vilja ha första natten bokad. Skönt att slippa flänga runt och leta boende det första man gör. Lika så när vi ska hem igen.
Vill gärna ha tips om boende i anndra delar av malaysia. Gärna västkusten.
10 sep. 2010 13:42
Jag undrar det här med valutan. Hur gör man?
För i Vietnam var det bäst att växla till usd här i sverige och sen växla till Vietnamesiska dollar där. iof berodde det på att man inte fick ta pengarna utanför landet. Vad är lättast och bäst? växla till en annan valuta här hemma eller växla direkt till ringgit?
Av Sierra
10 sep. 2010 13:57
Jag tycker att du skall växla till dig en del MYR innan avresa. Sedan plockar du ut pengar med ditt kort på ATM. Normalt förlorar man vid varje växling mellan olika valutor.
16 sep. 2010 16:26
hej vi var i malysia i februari var först på ön penang bra väder men rätt dåligt vatten att bada i åkte vidare till langkawi bra väder och bra boende betydligt billigare än penang.
16 sep. 2010 21:39
Tack! fanns det bra budget hotell och vad det lätta att få tag i boende? Något speciellt som man ska tänka på?
20 sep. 2010 13:39
På Langkawi var det inga problem att hitta billigt boende fast vi var där vid kinesiska nyåret.
9 dec. 2010 07:19
Hur tar man sig lättast till Langawi och Pangkor? Något mer fint ställe vid kusten som man bör besöka?