Malaysia sommaren 2008

21 maj 2007 11:25
Visningar: 4154
Hej,
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn, 12 & 9 år som skulle vilja åka till Malaysia nästa sommar 2008 i 3 veckor. Spenderade Julen som gick i Thailand och blev helt sålda.
Dock vet jag inte så mycket och vil ha tips på bra saijter.. Vi tycker om att snorkla, bada, köra moped och se oss omkri9ng samtidigt som vi vill bo vid en underbar strand. Vi luffar gärna runt..

Hur är vädret i Julimånad? vart ska man åka? Östra Malaysia. jag vill veta allt...

Tacksam för alla svar...
Av Marie_s
21 maj 2007 17:40
Jag var på Borneo (Sabah) i juli för något år sedan. Vädret var kanon.
Det fanns däremot inga direkt toppenstränder där utan mer äventyr.
När vi sedan avslutade resan i KL regnade det nästan varje dag.
De vi mötte som kom från ständerna på fastlandet hade dock haft soligt väder.
Av Tretjak
22 maj 2007 21:25
Langkawi var super men jag vet inget om väder i juli. Är det inte slöseri att åka dit när det är som finast i Sverige. Jag var på Borneo nu i december också. Lite bilder finns på www.mythailand.se.
Men Langkawi är finaste stället jag besökt i Malaysia.
Av Tjatta
20 aug. 2007 09:26
Citerat från famlofquist:
Hej,
Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn, 12 & 9 år som skulle vilja åka till Malaysia nästa sommar 2008 i 3 veckor. Spenderade Julen som gick i Thailand och blev helt sålda.
Dock vet jag inte så mycket och vil ha tips på bra saijter.. Vi tycker om att snorkla, bada, köra moped och se oss omkri9ng samtidigt som vi vill bo vid en underbar strand. Vi luffar gärna runt..

Hur är vädret i Julimånad? vart ska man åka? Östra Malaysia. jag vill veta allt...

Tacksam för alla svar...
Hej!

Vi var på Perhentian Besar denna sommar i juli (30-35 grader, 27 i vattnet), och kan bara säga att det var rena paradiset. Vår familj består av två vuxna och två barn, 12 och 13 år gamla och alla tyckte att denna lilla ö var toppen md massor av snorkling i ett mycket fiskrikt vatten, titta på nyfödda sköldpadds-ungar, få se revhajar med mera. Vi bodde på Tunabay Resort, www.tunabay.com.my ett jättefint hotell som ligger på en vacker strand med korallrev några meter ut i havet. Detta hotell var ett riktigt barfotaparadis, man hade aldrig några skor på sig, inte ens i restaurangen för det var inte tillåtet pga av all sand man drog in annars - totalt avkopplande, trevlig personal och så vacker utsikt! Ett familjerum på stranden med AC, två sovrum och två badrum kostade 950:-/natt - inte så himla billigt, kanske, men absolut värt pengarna när man satt på sin altan och tittade ut på havet endast några fotsteg iväg. Vi var där i nio nätter och åkte även runt (med små motorbåtar-finns inga vägar eller bilar på ön)och prövade andra stränder, men måste säga att vår resort var den bästa på ön (finns lyxigare resorts också). Vill du veta mer så svara på detta inlägg!

Vi vill dit igen!
Av Mariat
22 aug. 2007 15:58
Jag reste runt i Malaysia under våren 2002. Jag vet tyvärr inte hur vädret är i juli men googla eller kolla resebok/resekatalog efter klimattabell...

Jag besökte:
Langkawi - helt ok men inget speciellt
Penang - Georgetown var en trevlig stad men ön var inte heller nått speciellt
(båda dessa västkustöar kändes lite för trista och turistiga)

Taman Negara - härlig natur och en underbar lång hängbro högt upp i trädkronorna.... något djurliv var det dock inte så lätt att få syn på.

Perentian Island - PARADISET! Trots att jag här fick öroninflammation och spräckte min trummhinna är detta mitt bästa resminne... =) Underbar snorkling där vi bland annat såg både haj och stora havssköldpaddor. Stränderna är kritvita och stämningen väldigt laid-back

Tioman - snäppet under Perentian, kanske något sämre snorkling och inte fullt så fina stränder.... men fortfarande underbart

KL - jättetrevlig stad med mycket att se och göra

sen är det ju väldigt enkelt att åka över till Singapore som är som KL fast ännu bättre...

Trevlig resa!
Av Peli
4 nov. 2007 22:29
Hej,
Föreslår Redang med Berjaya. www.berjaya-air.com.
Mycket bra paketresor från KL.
redang är fantastiskt fint.
mvh
peli
10 jan. 2008 17:06
Juli är en superbra månad att åka till Malaysia. Det är jätteenkelt att resa runt i landet. Det är billigt och alla är jättetrevliga och hjälpsamma. Jag var där juni-augusti 2006 och det var helt underbart! Jag var runt i nästan hela landet utom Borneo så har ni några frågor så är det bara att fråga =)

Mitt absoluta tips är Perhentian islands. De öarna är rena paradisöar!!! Högsäsongen där är i slutet på juni till augusti. Fantastisk snorkling och underbara stränder.

Pangkor på västkusten är också en mysig ö, men där kan nog vädret vara lite sämre. Det var lite turister där när jag var där i juni för två år sen, och det var dåligt med matställen öppna på dagarna. Men ön har superhärliga stränderna den med!

Taman Negara är en nationalpark som är värd ett besök. Man kan åka båt dit och det är jättemysig resa där man får se mycket.

Cherating är ett ställe på östkusten som jag hade hört mycket gott om, men jag ville därifrån lika snabbt som jag kom. Stranden var skitig och matställena hade stängt på dagarna. Dessutom var vädret dåligt när vi var där så det gjorde väl inte saken bättre.

Tioman Island är en ö som jag får rysningar i hela kroppen när jag tänker på! Det var de värsta två veckorna i hela mitt liv! Jag stannade där enbart för att min kompis var trött på att flänga runt. På vissa stränder finns sandflugor, de gillar vissa mer än andra och jag var en sån som de gillade. Min kompis fick typ 3 bett på 2v och de kliade inte. Efter 3 dagar hade jag 47 bett från knät och ner på ena benet. Jag hade bett överallt, stora som bromsbett och de kliade nå så fruktansvärt! Jag fick smörja in mig med tiger balsam hel och hållen (det lindrade klådan lite grann, men inte tillräckligt för att man skulle kunna sova om nätterna). Betten fanns kvar i flera veckor och de kliade hela tiden. Jag trodde jag skulle bli tokig. Jag tyckte inte att snorklingen var särskilt bra, men annars var väl ön ganska fin men saknade charm tycker jag.

Hoppas att ni får en bra resa!
Hälsningar Sanna