Malapasqua eller El Nido?

23 juli 2013 20:13
Visningar: 563
Hej!

Jag ska under min asienresa i februari -14 b.la. besöka Filippinerna och har tänkt att vara där i ca 10 dagar och vill självklart till Boracay, men blir även sugen att åka till någon annan ö. Så nu behöver jag tips, ska jag välja Malapasqua eller El Nido? Eller är det dumt? Är det bättre att ta var på tiden på Boracay eller finns det någon ö närmre som är lika intressant?

Tacksam för svar!

Mvh. Emilia
23 juli 2013 23:58
Filippinerna är upplevelsernas och nyansernas land. Med över sju tusen öar att välja bland är utbudet och möjligheterna många och fantastiska. Det är inte svårt att trivas var man än befinner sig.
Borocay är den plats och ö i Filippinerna som är den mest turistexponerade av dem alla. Förutom det vackra och paradisiska på denna ö är det mycket av fart och håll igång som atmosfären och människorna som är där präglas av. El Nido och Malapasqua bjuder på andra attribut. Inte så mycket raj raj men enastående naturupplevelser, "native feeling" och makalösa snorklings- och dykupplevelser.
Jag gissar att svaret på din fråga mycket handlar om vad du själv vill och gillar. Malapasqua har för mig och min Ann-Marie blivit en svårslagen personlig favorit. Mycket beroende på litenheten, närheten till allt och alla, den fantastiska dykningen, de fina stränderna, det härliga lunket, lokalbefolkningen, tupparna. Allt bildar en helhet som gör att vi alltid längtar tillbaka. Men det är vi. Jag är säker på att andra sätter upp El Nido som favoriten....och andra Borocay. Och andra har andra platser som sina absoluta favoriter tex Bohol och Panglao.
Du har inga lätta beslut att fatta; men angenäma! Fortsätt planera, fråga och kolla! Good luck och mycket trevlig resa!
24 juli 2013 08:53
Tack för svaret Guntebunte!
Ja det är verkligen svårt att välja av alla dessa fantastiska öar!
Här kommer några frågor till:
Hur tar man sig bäst från Boracay till Malapasqua? Verkar finnas väldigt mycket spännande att göra där, jag och min sambo vill intet ligga på latsidan när vi reser, vi vill gärna göra så mycket som möjligt. Helst äventyr- och naturupplevelser.
Har du varit på Bohol eller Panglao? Hru är de isåfall?
Nu när jag läst lite mer känns El Nido som lite "bökigt" att ta sig till om man bara har ca.5 dagar... Det får väl bli en annan gång:)

Mvh. Emilia
24 juli 2013 17:12
Hej igen Emilia;
Det enklaste sättet oavsett om du väljer Bohol/Panglao eller Malapasqua är att du tar flyget från antingen Kalibo eller Caticlan till Cebu. Caticlan ligger på en grannö till Borocay och väldigt nära hamnen. Till Kalibo är det lite längre att ta sig. Fördelen med Catilan är att det är liten transportsträcka. Nackdelen är att det kan finnas begränsningar i hur mycket bagage du får ta med dig. Kan hända att bagagevikt 10 kg fortfarande gäller. Från Kalibo tror jag mig veta att du inte har den begränsningen. Kolla med cebupacificair.com vad som gäller såväl bagage som avgångar.

Väljer du Malapasqua har du en taxiresa alternativt bussresa framför dig på ca 3,5 resp ca 4,5 timmar. Du reser till den lilla byn Maja på Cebus nordspets. Där tar du en bankabåt över till Malapasqua. Överfärden tar ca 30 minuter.

Väljer du Bohol/Panglao tar du färjan från Cebu över till Taglibaran på Bohol. Räkna med ca 1,5 timmars överfart. Därefter en tricykle över till Panglao.

Alona Beach på Panglao är klart rekommendabelt. Det är smått "turistiskt" även om den turistiska nivån inte är i paritet med Borocay.

Malapasqua bjuder på upplevelser av annan karaktär. Känns som ett mycket bra komplement och "brytning" till Borocay.

Men som sagt; risken är uppenbar att du kommer att jättetrivas vart du än beger dig!
24 juli 2013 17:55
Tack än en gång Guntebunte!

Ja det blir verkligen inte lätt att välja vart vi skall åka, men jag betvivlar inte som du säger att vi kommer att trivas var vi än åker:)