Lurad?

Av Liflif
3 maj 2015 14:08
Visningar: 4631
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av bankomater i Turkiet/Alanya?

Jag försökte ta ut pengar ifrån en bankomat med mitt visakort där förra veckan men lyckades inte få ut några pengar, det stog bara "error". Så jag gick till nästa automat ca 50m bort och resultatet blev samma där "error" och inga pengar fick jag ut.

Nu kollade jag kontot då jag kom hem och ser att jag har två stycken aviserade belopp på exakt dessa summor jag försökte ta ut.

Har jag blivit blåst av bankomaterna eller vad är problemet? Har ringt min bank och dom kan inte hjälpa mig förens den 5/5 då aviseringsdatumet är satt.

Mvh
Av Birgere
3 maj 2015 16:53
Tror inte du ska behöva oroa dig.
Som jag har förstått och en mycket förenklad version så funkar det såhär.

1. Första kontrollen är att pinkoden är rätt, görs lokalt i maskinen
2. Du matar in ett belopp, tex 100kr, då skickas en signal till banken/kreditkortsbolaget som säger reservera 100kr och skicka tillbaka en signal om att det är OK.
3. När signalen säger OK kan pengarna matas ut.
4. Signal skickas åter som talar om att du tagit ut 100kr och därmed utnyttjat reservationen.
5. Det tar ytterligare några dagar tills transaktionen bekräftats en andra gång så att pngarna kan dras från kontot.

Skulle inte signalen tillbaka gå fram på korrekt sätt så har bara pengarna reserverats.
Av Liflif
3 maj 2015 17:02
Hej och tack för svar. Det lugnar mig lite i alla fall, har inte hört någon som tidigare fått samma problem. Har du varit med om det?

Med andra ord bör jag få tillbaka pengarna på tisdag/onsdag?
Det var ju några tusenlappar ändå

Mvh
3 maj 2015 17:15
Jupp. Råkade ut för det i påskas. Försökte ta ut 700 kr i en automat i stockholm. Automaten havererade under processen så jag fick inga pengar (jag var glad att den inte åt mitt kort). 700 kr blev reserverade på kontot, men jag fick tillbaka dem så fort påskhelgen var slut.
Av Liflif
3 maj 2015 17:33
Det låter positivt i alla fall. Hur många dagar blev dina pengar reserverade?
Det som oroar mig är att jag testade på två olika bankomater med samma resultat, hade känts lite bättre om det var på en bankomat i alla fall.

Mvh
3 maj 2015 20:50
Citerat från Liflif:
Det låter positivt i alla fall. Hur många dagar blev dina pengar reserverade?
Det som oroar mig är att jag testade på två olika bankomater med samma resultat, hade känts lite bättre om det var på en bankomat i alla fall.

Mvh
Var det två ATM's av samma bank? I sådana fall kan det förklara varför det inte fungerade.
Jag hade jätteproblem med en viss bank när jag var i Afrika. Trots att jag hade både MasterCard och VISA med mig kunde jag inte ta ut pengar ifrån en viss banks ATM's trots att det stod att de accepterade båda dessa kort.

Provade i en ATM för en annan bank och där var det inga problem alls.
Av Liflif
3 maj 2015 21:03
Ja det var samma typ för jag testade även hos en tredje bankomat dagen efter och då fungerade det att ta ut men max 100 lira.

Vad hände när det inte fungerade för dig, blev det samma typ av fel som mig att pengar blev reserverade eller var ditt konto orört efter att du försökt ta ut pengar?
Är mest rädd att pengarna försvinner, känns så onödigt att ca 5 tusen försvinner bara sådär.
3 maj 2015 22:06
Jag vill minnas att ATM's är konstruerade på ett sådant sätt att om pengarna utav någon anledning inte kommer ut ur maskinen så dras inga pengar ifrån kontot. Råkade ut för en liknande sak i Sverige. Skulle ta ut en femhundring men maskinen vägrade spotta ut några pengar. Jag kollade internetbanken och såg att ett uttag var registrerat som reserverat.
Provade en gång till och samma sak hände. Två dagar senare försvann reservationerna försvann och pengarna åter på kontot.

Jag blev inte av med några pengar i Afrika, det enda som hände var att efter att man knappat in PIN-kod och hur mycket man ville ta ut ifrån sitt Savings account eller credit account (jag testade båda) så fick jag något felmeddelande om att jag inte fick ut några pengar och sen kom typ en halvmeter långt kvitto på Swahili. :)

När jag kom hem gjorde jag lite efterforskningar för att se vad som kunde tänkas vara orsaken och det som läst mest rimligt som jag fann var att banken jag försökte ta ut pengar ifrån inte ansågs vara en säker bank av de europeiska bankerna/kreditföretagen och jag kan tänka mig att det kan vara något liknande som drabbat dig. Det eller att ATM'en utav någon anledning hade lite halvtaskig uppkoppling vilket inte är helt otroligt i vissa delar av Afrika. :)
22 maj 2015 12:41
Vi tar ofta ut pengar på bankomat i Turkiet, men brukar rekommendera att man håller sig till bankomater som sittter i "väggen på banken", alltså inte fristående "bankomatkurer" och att man gör det under bankens öppettider så man kan få hjälp av personalen där direkt om något krånglar. De har i regel en säkerhetsvakt som står innanför dörren.

Vi har bekanta som blivit av med pengar via bankomater men då har det oftast varit uttag som gjorts sent på nätterna när de kanske inte varit i "bästa skick" själva heller så att säga.

----------------------------------
http://www.alanyasemester.se