Lite prisfunderingar och lite frågor allmänt

Av Nukelas
23 juni 2013 18:41
Visningar: 5979
Hej allesamans !
Jag och min tjej har nu pratat länge om att åka till Thailand , vi har tänkt oss ca 3 veckor i thailand , Tjejen har varit där i yngre dagar , och för mig är det första gången !.

Jag har suttit och räknat lite på olika kostnader men behöver hjälp med att fylla ut vissa saker.

(per person)
Utflykter/äventyr : 3000SEK
Flyg tur/retur ca :5 - 6000SEK
Mat (äta ute) : ?
Hotell (samma rum samma säng per natt) :700SEK ?
vad kostar det att resa mellan olika städer med buss tåg eller taxi ?

Vi har väl rent generellt tänkt att resa till Bangkok prova på hur det är där , ta dag för dag och senare åka ner till typ Phuket eller några andra fina resorter för turister men även något utanför turismen.
Vi är inte speciellt desperata över att komma över dom billigaste och enklaste överlevnads sätten , vi är mer ute efter en rimlig kostnad för dom olika sakerna, vad turister normalt får betala.

allt det här är för att vi ska kunna spara ihop till våran resa
Vi kommer att resa någon gång i början av april 2014, resans längd är ca 3 veckor.

har ni annat att komma med tips förslag (det här måste ni göra förslag) Ös på skriv,
24 juni 2013 12:52
mat allt från 10-100kr per person... (per måltid)
allt bero på om ni vill äta på en fin yta...
rum för 700 kr då kan du räkna med fina hotel...
ska du åka runt kort sträcka ta en taxi med taxa meter.. lite längre så hade jag flygit,, ni har ju inte så lång tid på er.. annars finns det massa fina buss förbindelser..jag betalade 1000 bath från Patong till koh tao, 18 timmar resa med övernattning på en båt. ta lite av hotel pengarna och lägg på transporten istället :) finns 1000000000 shoppar som säljer buss/tåg/flyg.. ja allt du behöver

i Bangkok kanske ni vill se lite mer än det vanliga?

då har ni detta tex. http://bangkokbybike.com/sv
Floden kan ni åka på med..
Av Nukelas
7 juli 2013 00:53
okej , min räkning hamnar på CA 40 000 SEK , för flyg hotell, resande mat en viss del shopping.
låter det här orimligt mycket ? jag tycker det känns som jävligt mycket stålar , men å andra sidan kommer resan innehålla en del resande mellan olika ställen , har du gjort något liknande eller bor du där ?.

är det dumt att åka dit med flyg ingenting förbokat mer än hemresan , sen ta en taxi till något hotell , och därifrån ska vi resa vidare efter kanske 2 - 3 nätter , vidare till nästa ställe , spendera 2 - 3 nätter där och kanske chilla lite längre på samma plats om man skulle stortrivas. och sista troligen hamna någonstans söder i Thailand där man flyger tillbaka till Bangkok o tar flyget hem sen

finns det saker man bör se ? saker man bör tänka på/akta sig för

fortsätt mala på allt du/ni vet om den här resan jag skulle vilja göra. läser allt och kollar upp det ni skriver !

hittade en lista på nätet för vad det kostar i Thailand
men det kändes lite som en optimist lista , säkert så går det att hitta till dem priserna men jag är mer ute efter realistiska priser vad en halvdum turist får pröjsa som är där första gången.
Av Veiken
7 juli 2013 08:17
Du frågar om kostnaderna i Thailand. Det är oerhört olika, beroende på vart i Thailand ni har tänkt resa. Om ni åker till turistorterna blir det en helt annan prissättning än i andra områden. Vi brukar åka till Rayongdistriktet, där det är nästan halva priset mot exempelvis Phuket.
Vi äter på restaurang för ungefär 24 kronor (100baht) + Chang öl (66cl) Ölen kostar ca 80 baht. 18 svenska.
Jag var hos frissan, klippte, färgade och fönade håret. Kostnad 800 baht! Jag skriver priserna så folk kan jämföra med andra delar av Thailand. Jag såg ett index på Forex hemsida och då hade Thailand 49 (Sverige har 100) Jag räknar med 25 i Ban Phe alltså 4 gånger så dyrt hemma i gamla Svedala.
Ett fyrstjärnigt hotell direkt på stranden ( Novotel) kostar i april ca 560 kronor per natt. Det ligger strax utanför Ban Phe, varifrån man kan åka färja över till Koh Samed, som kan vara lite dyrare!
Kolla på Mabelhouse.se om ni vill hyra hus eller lägenhet!
Lycka till!
Av Hille2
7 juli 2013 10:40
Vi brukar klara oss på 10000-15000 i en månad, en vuxen + en tonåring. Vi reser en hel del i landet med buss eller tåg. Håller oss till platser som inte är så exploaterade, reser inte över jul och nyår. Enkelt boende direkt på stranden från 200 - 600 bath. Festar inte men äter det vi vill (thailändskt, gott och inkluderat öl, shaker o läsk). I Bangkok bor vi med högre standard, pool och bra läge.

40000 tror jag att vi skulle ha svårt att göra av med på en månad. Men om vi höll oss till större turistorter och stora turistkomplex istället för bunge på stranden skulle nog priset öka med minst 50%.