Lite frågor inför NZ resa :)

29 juli 2016 00:32
Visningar: 1499
Hej!

Jag o min syster planerar en resa till Nya Zeeland och vi har några funderingar som vi inte riktigt hittat svar på. Kanske nån här inne har svaren? :)

Vi hade först planerat att åka i 2 månader men är nu nere på 1 månad. Vi ska hyra en campervan efter några dagar i Auckland.

* Hinner man se mycket av Nya Zeeland på 1 månad? Det vi planerat in är Hobbiton, Hot Water Beach, delfinsimning och bangy jump. Annars har vi tänkt att bara åka runt o ta det lite som det kommer.

* Nån bra rutt att åka? Måste man se båda öarna eller räcker det med nordön?

* Tips på fler saker att se/göra? Vi gillar djur och natur och sitter hellre o chillar på stranden på kvällarna och träffar nya kompisar än att festa.

* Har ni haft någon speciell försäkring eller har det räckt med hemförsäkringen?

* Vilka vaccinationer gjorde ni innan resan?

* Hur mycket pengar ska man räkna på att man behöver till bensin? Vi har läst oss till att kostnadern gentemot lönen är som i Sverige. Stämmer det?

* Är det okej att stanna på parkeringar efter vägen för att sova eller ska man ta in på camping varje natt?

* Vi har hittat flyg tur o retur för 9 000-13 000kr, vi tycker det är billigt. Någon som hittat billigare än det?

Tacksam för svar!
:)
29 juli 2016 11:23
1 månad är lagomboch jag tycker absolut ni ska besöka båda öarna. Ni kan ju börja i Auckland, köra upp till Bay of Islands och sedan söderut, över sundet mellan Wellington och Picton, söderut längs västkusten och så hem från Christchurch.
Kolla vulkanområdena och fjordarna.

Priserna låter normala.

Mer tips på http://worldofmarie.com/reseguide/nyazeeland
31 juli 2016 00:29
Okej, va bra. Vi blev lite oroliga att det var knappt om tid. Vi planerar att åka slutet av september till slutet av oktober, hur är temperaturen då?

Ska absolut se vulkanerna och fjordarna :)

Ingen som varit där nyligen som har koll på resten av frågorna?
31 juli 2016 02:51
Det är tidig vår där så förmodligen rätt kallt. Jag tyckte det var ganska kallt i februari emellanåt. Nordön är något varmare än Sydön.
Medeltemperaturen i Auckland är 9-18 grader och Christchurch 5-17 grader den perioden.
31 juli 2016 10:17
Hej.
Varför inte ta flyget från Auckland till Queenstown? Bungyjumpens mecka lol. Börja där och ta er ned till Milford Sound. Finns dagsresor dit. Tillbaka i Queenstown, hyr bil där och lämna den i Auckland. På så sätt behöver ni ju inte åka i den fram och tillbaka och får då mer dagar till att chilla vid stranden eller vad ni vill göra. Och så behöver ni ju inte lägg så mkt pengar på bensin... lol Enkel biljett Auc-Queen ligger på ca 800SEK.
Vad jag sett på olika forum, så är det inte populärt att övernatta på parkeringar, vissa har tom blivit bötfällda. Se till att ta med sovsäckar, då det som tidigare nämnts kan vara kyligt i september/oktober.

/Jens
1 aug. 2016 09:28
Jag va på NZ i en månad och vi han se och göra jättemkt! Tycker absolut att ni ska åka till båda öarna för båda är lika fantastiska :) vi hyrde en bil och tog en färja med den mellan de två öarna vilket va smidigt och billigt. Då inte jag har körkort körde min kompis hela vägen och jag agerade kartläsare och "guide" haha, jag satt helt enkelt och kollade på en karta samt hade högläsning från en lonely planet om stället vi va på väg till så att vi hade lite koll på vad vi ville göra redan innan vi kom fram. Vi ville också ta det lite som det kommer, så oftast pratade vi med folk på vägen (man träffar på väldigt många backpackers) och frågade vad de hade sett och rekommenderade och så bestämde vi kvällen innan var vi skulle åka nästa dag. Jag vaccinerade mig inte alls men jag vet inte om du borde lyssna på mig när det kommer till det :) har dock vaccinerat mig inför olika Asien-resor och då gick jag bara till ett vaccinationsställe och berättade var jag skulle och de hade väldigt bra koll på vad jag borde vaccinera mig mot.
1 aug. 2016 12:49
Nej, några särskilda vaccinationer behövs inte. Det är ju som hemma ungefär!
5 aug. 2016 23:32
Tack för alla svar :) Känns som att 1 månad är helt lagom och varma kläder ska packas med ;) Bra förslag med flyg mellan öarna o kanske ta en relocated bil/buss tillbaks till Auckland :D
Så vaccination behövs alltså inte?

Någon som vet bensin priserna?
6 aug. 2016 13:30
Vaccination behövs inte! :)
När det kommer till försäkring så räcker hemförsäkringen, den brukar gälla 45 dagar. Men den täcker generellt inte aktiviteter som dykning, bungy Jump och liknande. Så kolla upp vad som gäller för er försäkring.