Langkawi till Satun?

Av Ynnej75
19 okt. 2011 22:10
Visningar: 1046
Hej,

Är det någon som vet om det går att ta sig från Langkawi till Satun i södra Thailand? Tror det är närmast då vi ska flyga från Hat Yai?

Hur lång tid tar den resan?

//Jenny
Av Mpc
19 okt. 2011 22:19
ca 45 minuer eller 50 minuer
Av Sierra
19 okt. 2011 22:43
Ynnej75,

Du har rätt, det är snabbast att åka till Satun.

4 gånger dagligen avgår Langkawi Ferry från Kuah Jetty i Kuah Town på Langkawi. Det är större moderna snabbfärjor med a/c som angör Tammalang Pier i Satun province. Första avgång är 09.45 och sista 16.30 och överfarten tar 1 tim 15 min. Pris 30 MYR (300 THB) för vuxen och 23 MYR (230 THB) för barn. Det går inte att boka färjan online utan ni köper biljetter vid Kuah Jetty.

Tänk på tidsskillnaden. Thailand ligger 1 tim efter Malaysia så om ni exvis tar färjan 09.45 kommer ni till Satun 10.00 lokal thai tid.

Från Tammalang är det 105 km till Hat Yai Airport. Taxi/minibus tar ca 1 tim 50 min och kostar ca 2000 THB
Av Ynnej75
7 nov. 2011 22:25
Hej Sierra,

Har läst om att man ska undvika vissa provinser i södra Thailand.
Tror du att det är någon fara att åka från Langkawi till Satun och sedan vidare till Hat Yai?
Vi reser med två små barn och vill verkligen inte riskera något...

Har redan bokat flyg från Hat Yai och vi har nu kommit på att vi gärna vill åka några dagar till
Langkawi efter Koh Lipe. Vad tror du om rutten? Skulle vi kunna lägga upp det annorlunda?

//Jenny
Av Sierra
7 nov. 2011 23:43
Jenny,

Det är riktigt att UD 2006 avråder från att besöka de sydligaste provinserna Songkhla, Pattani, Narathiwat och Yala. Songkhla där Hat Yai ligger är den nordligaste av dessa och Hat Yai ligger i provinsens norra del. Jag kan inte bedöma ev risk men det har varit lugnt i Hat Yai-området en längre tid i alla fall.

Ert upplägg ovan att besöka Langkawi efter Lipe och därefter till Hat Yai via Tammalang Pier är helt ok.