Läget i Egypten

13 jan. 2014 18:16
Visningar: 3823
Får rapporter från kompisar i Egypten, och då närmare bestämt nere i Marsa Alam, som säger typ "Svårt att tänka sig att det är oroligt i det här landet" så även om det, tyvärr, fortfarande är oroligheter uppe i Kairo så verkar lugnet, glädjande nog, råda på turistorterna vid Röda Havet.

Frågan är om det är nån som hunnit hem från Egypten sedan charterflygen återvände till Egypten efter nyår och kan rapportera om hur de ser på det nuvarande läget?

Tvivlar inte ett ögonblick på mina polares rapporter från Marsa Alam men det vore intressant att få lite rapporter från Hurghada och El Gouna också.
Av Marulk
14 jan. 2014 18:44
första flighten till Marsa Alam gick väl i torsdags mao första hemfärd i övermorgon. Vet 2 som åker ner då :)
14 jan. 2014 19:38
Citerat från Marulk:
första flighten till Marsa Alam gick väl i torsdags mao första hemfärd i övermorgon. Vet 2 som åker ner då :)
Skulle kunna erkänna att jag är lite avis på dessa 2 men jag tror jag förnekar det framförallt för mig själv :-)

Återkom gärna med en rapport om läget.
14 jan. 2014 19:57
Läget är lugnt. Jag skulle vara mer orolig för hajar i havet än för att politisk instabilitet skulle drabba dig som turist. Var i Egypten under de värsta oroligheterna (när Mubarak precis störtats och Tahrirtorget var ockuperat av demonstranter) och till och med DÅ var Hurghada lugnt. Turismen hade stoppats så vi hade hela hotellet i Hurghada för oss själva. Man märkte ingenting av revolutionen där, förutom en tank som var parkerad utanför staden som för att markera sin närvaro bara utifall att.

Däremot Kairo var ju oroligt vid denna tid, men till och med där kunde man röra sig fritt förutom vid Tahrirtorget som var helt galet. Vi hade pyramiderna i Giza helt för oss själv, förutom några få egyptier på kamel som gled runt. Vi gick in i alla pyramider och det fanns inte en kotte så långt ögat kunde nå. Skönt att slippa alla köer ;-)
14 jan. 2014 20:17
Citerat från Amandanaesman:
Läget är lugnt.
Tack för den rapporten som då bekräftar min egen känsla, och den information jag fått från mina polare, om läget därnere i Egypten. :-)
Av Marulk
21 jan. 2014 17:08
lägesrapport från "plats" - inte tillstymmelse till oro. dock ej heller trängsel på hotellen, ngn nämnde 20%
varmt o skönt o i det närmaste vindstilla :) (säger de som är på plats, vi får vänta till påsk)
21 jan. 2014 22:15
Citerat från Marulk:
lägesrapport från "plats" - inte tillstymmelse till oro. dock ej heller trängsel på hotellen, ngn nämnde 20%
varmt o skönt o i det närmaste vindstilla :) (säger de som är på plats, vi får vänta till påsk)
Låter bra, själv kommer jag nog inte ner till Egypten förrän i maj men den som väntar på nåt varmt :-)
Av Purple
27 jan. 2014 19:05
Citerat från Amandanaesman:
Läget är lugnt. Jag skulle vara mer orolig för hajar i havet än för att politisk instabilitet skulle drabba dig som turist. Var i Egypten under de värsta oroligheterna (när Mubarak precis störtats och Tahrirtorget var ockuperat av demonstranter) och till och med DÅ var Hurghada lugnt. Turismen hade stoppats så vi hade hela hotellet i Hurghada för oss själva. Man märkte ingenting av revolutionen där, förutom en tank som var parkerad utanför staden som för att markera sin närvaro bara utifall att.

Däremot Kairo var ju oroligt vid denna tid, men till och med där kunde man röra sig fritt förutom vid Tahrirtorget som var helt galet. Vi hade pyramiderna i Giza helt för oss själv, förutom några få egyptier på kamel som gled runt. Vi gick in i alla pyramider och det fanns inte en kotte så långt ögat kunde nå. Skönt att slippa alla köer ;-)
Ursäkta men lever du i Egypten?
Det var nog en av de dummaste och naivaste saker jag läst.
Det är synd att de flesta inte verkar fatta vad som händer i Egypten och människor verkar tro att man annonserar innan saker sker.
Många vill gärna tro att allt händer i Kairo tyvärr och att turister aldrig drabbas (som om de skulle vara av något värde för militären eller terrorister) tyvärr ser inte verkligheten ut så och att dessutom göra det som att ha titta jag var i Kairo när Mubarak föll och jag skumpa runt på Kameler vid Pyramiderna och jag klarade mig helskinnad samt hade hela pyramiderna för mig själv är bara sorgligt att läsa och inte det minsta häftigt eller coolt. I Kairo/Egypten idag är varken demonstationer, dödsskjutningar eller terrorattentat kopplat direkt till Tahirtorget...det är över allt när som helst.
Av Bengt99
5 mars 2014 00:25
Kom hem från Sharm El Sheikh nyligen. Under tiden vi var där så tog flera europeiska länder hem sina turister av skäl som var lite olika. Utifrån officiella fakta kan man tycka att det skedde för att "ta det säkra före det osäkra". Det fanns inga nya rapporterade varningar eller hot. Svenska UD har inte ändrat synpunkt om Röda Havs-orterna vad jag vet. Man märker att Sharm är prioriterat i säkerhetssyfte, för det är avspärrningar och mycket säkerhetsrutiner överallt. På vårt hotell var säkerheten tydlig för varje ny busslast kollades, och vissa kvällar släpptes inte bussar in genom porten utan att kontrolleras.

Det säger ju att nog finns det en fara för att någonting kan hända, samtidigt som man gör allt som går för att säkerställa att ingenting ska ske eftersom hela området kommer att gå i konkurs vid minsta blodsutgjutelse. Det är en fantastisk plats med låg kriminalitet och bra folk. Jag tror inte det är säkrare att resa till Thailand. Om du bor på ett hotellkomplex och inte drar omkring på eget bevåg utan reser med taxi inom avspärrningar så finns ingen anledning till oro. Men att vara helt säker, det kan man ju aldrig lova...