Kroatien härligt i september!

Av Desires
23 sep. 2016 14:59
Visningar: 2054
Vi reser många ggr per år men ett land vi ständigt återkommer till är Kroatien, där har vi hittat några pärlor som vi njuter av ett par veckor varje år!
Den rofyllda, genuina lilla fiskebyn Komiza är vår favorit! Vill ni se många foton o tips från årets september-resa där kan ni titta in här (även tips på boende!)
http://www.desires.se/#post204
Av Novalee
25 sep. 2016 13:51
Jag befinner mig just nu i hvar. Det är fantastiskt klimat nu. Första ggn jag är i kroatien överhuvudtaget och egentligen skulle jag flyga hem 28e varit här sen 14e. Men har bestämt mig för och stanna en v till. Det är så enkelt att vara här ensam. Och allt är så otroligt bekvämt! Jag är totalt förälskad i kroatien! Har nu besökt split, bol och hvar. Imorgon åker jag till trogir. Hade det förbokat iom flygplatsen. Men nu ska jag ta mig vidare därifrån. Vart tycker du som är så duktig på kroatien att jag ska åka? Förutom vis och komiza som jag förstår att du tycker mycket om.
Av Ansun
25 sep. 2016 14:15
Åk till den lilla byn Omis som ligger ca 30 minuter med buss nedanför Split. Jättemysigt och det finns en hel del aktiviteter att göra där om man vill. Vi var dit ett par dagar i augusti och kände när vi skulle lämna att vi gärna hade stannat kvar där någon dag till för vi trivdes så bra.
Vårt sällskap provade på Zipline-Superhäftigt! Sen var vi på en flodtur uppför Cetinafloden, det var väldigt vackert. Sen hann vi inte så mycket mer, men vi tänker återkomma dit igen för vi gillade stället mycket. Googla på Omis så hittar du mycket.
Från Omis tar du dig sedan lätt till Baska Voda eller Makarska ( ca 30 minuter med buss), det är också fina ställen.

Ett annat förslag är ön Korcula, ett Mini-Dubrovnik.
Av Desires
25 sep. 2016 16:28
Citerat från Ansun:
Åk till den lilla byn Omis som ligger ca 30 minuter med buss nedanför Split. Jättemysigt och det finns en hel del aktiviteter att göra där om man vill. Vi var dit ett par dagar i augusti och kände när vi skulle lämna att vi gärna hade stannat kvar där någon dag till för vi trivdes så bra.
Vårt sällskap provade på Zipline-Superhäftigt! Sen var vi på en flodtur uppför Cetinafloden, det var väldigt vackert. Sen hann vi inte så mycket mer, men vi tänker återkomma dit igen för vi gillade stället mycket. Googla på Omis så hittar du mycket.
Från Omis tar du dig sedan lätt till Baska Voda eller Makarska ( ca 30 minuter med buss), det är också fina ställen.

Ett annat förslag är ön Korcula, ett Mini-Dubrovnik.
Först vill jag säga att jag tycker att även TROGIR är en väldigt charmig världsarvsstad, där var vi de sista 3 dagarna nu i september. (Bästa baden där når du via badbåtar, ca 20 min) http://www.desires.se/#post204
Men håller med Ansun om att staden på fastlandet, ca 3 mil söder om Split - OMIS - är trevligt att besöka! Här foton o tips därifrån http://www.desires.se/#post86
....och Ja ön KORCULA är väldigt mysig, Den lilla staden Korcula m ringmuren, gränderna är charmig, och nu nog heller ej SÅ mycket folk där! (proppfullt i juli/augusti!)
Korcula-tips här http://www.desires.se/#post6
Ha det gott i härliga Kroatien!
Av Novalee
25 sep. 2016 17:43
Tack! Hur tar du dig från split till komiza?
Av Desires
25 sep. 2016 18:56
Så du tänkter ta dig dit i alla fall......roligt!
Jo det är enkelt, du tar en färja (Jadrolinia) från Splits hamn. Enl turlistan jag har nu, går den stora färjan Split till Vis, (alla dgr utom fredag) - kl 11.00 och kl 18:30! Kl 10:00 o 17:00 går denna färja på fredagar. Färjan tar ca 2 tim 20 min!
Det går även en katamaran till Vis, den avgår 15:00 mån, tors o lör (tar 1 tim 25 min), fredagar 20.30 o söndagar 20:00.
Färjan lägger till i staden/byn Vis på ön med samma namn. Färjan kostar ca 5 EUR enkel, (som du nog numera vet är det billigt att åka färja i Kroatien!) MEN den lilla fiskebyn Komiza tycker jag är mycket charmigare o mysigare än byn Vis. Till Komiza kan du ta dig med buss ifrån hamnen, tar ca 30 min (bussen avgår e att färjan kommit in!) .
Vi bor alltid på Kolelastra (www.smokva.net). Personligt o fint boende och otroligt vänligt gästpar (bor du där hämtar Lenko dig vid färjan, och skjutsar tillbaka dig), det brukar vara fullbelagt men kanske ej just nu......
Lycka till!