Kreta

10 juni 2008 12:45
Visningar: 1044
Hej. Vi åker till Kreta, Kalamaki nästa vecka och vill gärna ha restaurangtips i närområdet, t ex Platanias, Kato Stalos, Agii Apostoli. Första gången vi är på västra Kreta, östra sidan har jag besökt ett 10-tal gånger.

/Ulrika
Av Isa
10 juni 2008 15:16
hejsan, har varit på chania kusten 3 ggr och bodde då i agia marina o kato stalos,jag kan lova dig att du kommer finna många bra restauranger,i Kato stalos fanns det en restaurang som hette Kri-Kri, där hamnade vi många gånger, god mat och trevlig personal, inne i platania som är den större orten av alla på chaniakusten har du lite fler att välja på, en del ligger väldigt mysigt på lite högre höjd, där finns fin utsikt.
Att åka in till Chanias hamn och sitta på någon av alla restaurangerna kan jag också rekomendera, finns jätte bra bussförbindelser dit.
Och är du på denna sidan av ön så är det ju bara ett måste att åka till Elafonissi, kretas maldiverna kallat, ligger på öns sydvästra udde, finns bussresor dit om man inte hyr bil som vi gjort 2 av gångerna vi varit där.
Hoppas du får en fin resa med mycket god mat.
isa
10 juni 2008 17:22
Om man åker in till Chania, kan jag inte rekommendera att man sätter sig i hamnen och äter mat. De tar ordentligt med betalt och maten är inte så särskilt god. Det gäller nästan alla hamnpromenader överallt i Grekland och även på andra ställen.

Taverna Strata ligger inne i Chania. När man kommer in med den blåa bussen, så stannar den på torget Platia 1866. Gå över på övergångsstället nere på Skalidi/Giannari (gatan byter namn där) och gå till vänster till Chalidon gatan.

Där går man förbi Skridlof, som är den berömda lädergatan, ner mot hamnen. Gå över på vänster sida av gatan och gå till vänster på nästa tvärgata. Där går man bara ett kvarter och går in till höger i en smal gränd.

Gränden går först rakt fram sen till vänster. Där finns det en restaurang, som visar att dom har varit omskrivna i Aftonbladet.

Men fortsätt nedanför den restaurangen till vänster och gå den gränden (Pourtou) vidare. Den drar sig till höger, följ vidare och där ligger tre serveringar i rad. Den i mitten är Strata. Gränden heter fortfarande Pourtou.

Det är en restaurang, som har blivit omskriven i en dansk tidning och det lever dom högt på. Till och med matsedeln är skriven även på danska.

Det gör ingenting, för det är en familjerestaurang, där mamma lagar maten, pappa står för ruljansen och en stor tjock man är den ene sonen i familjen. Så har man en lite kortare man, som serverar också. De är jättetrevliga allihopa.

Vi fick alldeles utmärkt god mat där. Och den är rätt billig också. De har stora portioner och man kommer absolut att bli mätt.

Om man dricker vin till maten, be att få avsmaka deras husets röda och vita vin. De smakar gott båda två.

I Platanias var vi och åt på en trevlig trädgårdsservering, som heter Kantari. Den har också jättegod mat. Det är en rätt stor resturang med gott om servitörer. Vi var där och åt två gånger.

Gilla
11 juni 2008 12:10
Tack för svar. Ska skriva ner era tips!

/Ulrika