Korsika säkert ?

11 maj 2015 11:23
Visningar: 1334
Hej,

Ni som varit på Korsika, är det säkert ? Känns det tryggt på kvällar ?

Med vänlig hälsning William
Av Desires
11 maj 2015 18:10
Korsika anser jag är Europa vackraste ö! (Tryggt på kvällarna???? - Javisst!)
Denna franska ö är så himla mysig! 2 ggr har vi varit där, första gången bodde vi i den lilla pittoreska by Ile Rousse, vi hade en underbar vistelse där - en behaglig och välkomnande atmosfär, ett gulligt litet torg, många små mysiga restauranger och caféer, en bouleplan (förstås!!), och en jättefin sandstrand mitt i stan. ! Här kan du se foton o få tips om Ile Rousse http://www.desires.se/#post131

Förra året återvände vi till denna sköna ö! Denna gång flög vi till Ajaccio, sedan hyrbil. Åkte till den otroligt läckra staden Bonifacio som ligger som på en hylla med medeltida murar och oslagbar vy över havet och Sardinien, sedan det till den fina lilla bergsbyn Piana med Naturreservatet Calanche de Piana...(på Unescos världsarvslista) Lätt att köra bil på Korsika tyckte maken, lugn trafik utom på de trånga bergsvägarna i Piana.

I Ajaccio - som är den största staden där - var det också trafiken som jag tyckte var det ENDA som kändes otryggt på Korsika! De körde rätt ovarsamt inne i det "trafikjyttret" tyckte jag, men det var bara just inne i den centrala delen av Ajaccio. (Jag är lite nojig vad gäller trafiken e en trafikolycka.)

Här kan du se många foton från denna härliga resa! (förra sommaren i juni). http://www.desires.se/#post181

Åk dit - tror ej du kommer bli besviken!

Av Babbo
12 maj 2015 13:18
Jag har varit två gånger på Korsika. Båda gångerna i Calvi som är väldigt mysigt. Först vill jag säga att jag kände mig väldigt trygg när vi promenerade runt på kvällarna.

MEN nu kommer vi till terrorismen :(. Man bruka skämta om att Korsika har en bombsäsong och det är på vintern för man vill inte skrämma bort turisterna. Dock detonerar det bomber även på sommaren. Sista gången vi var i Calvi hade vi promenerat längst bort på stranden - vid campingen Plötsligt hörde vi en rejäl knall och såg ett stort rökmoln mitt i stan. När vi kom tillbaka till hotellet fick vi höra att någon sprängt en bil. Men det var inget konstigt med det - det gör dom ibland sa personen i receptionen.......

Trots detta så åker jag gärna tillbaka. Jag känner mig inte mer orolig på Korsika än någon annanstans.
Av Desires
12 maj 2015 14:24
Bra att du svarade Babbo - då förstår jag frågan om säkerheten på Korsika.... Men som du ändå säger känner man sig absolut inte mer otrygg här än någon annanstans😀
13 maj 2015 19:48
Har varit två gånger på Korsika och själv nu i år. Känns väldigt säkert på ön, även som tjej på kvällarna. En helt underbar ö så kan varmt rekommendera att du åker dit.
14 maj 2015 10:29
Tack før riktigt bra svar alla.

Verkar ju vara ganska sakert att vistas ute. Man får ju kanslan av attityd och osakerhet på vissa platser/stader som har hog kriminalitet.

Det sker ju ovanligt mycket mord på den lilla øn. Darfør jag frågade.